neverinov blogneverinov blog

Fasciniranost fraktalima



Image and video hosting by TinyPic

Preuzeto sa wikipedije




Smatra se da na neki način fraktali imaju veze sa strukturom ljudskog uma i zato ih ljudi smatraju tako bliskima. Ta blizina je još uvijek zagonetka i što se više produbljuje tema zagonetka biva veća.


Benoit Mandelbrot


Ne pomišljam a niti se usuđujem ulaziti u fraktale što se tiče matematike jer čim spazim brojeve i formule moj se um protivi i odbacuje sve što ima sa njima kao da se radi o nekakvom arhanom jeziku, nečem toliko kompliciranom da ne mogu ne zakolutati očima kad imam veze sa njima. Jeste li kao klinci gledali The phantom tollbooth kada onom dječaku doleti neki paket sa neba koji mu otvori vrata u novi dimenziju? E pa u jednom djelu je bila svađa između kralja brojeva i kralja slova oko toga koji su korisniji, potajno sam uvijek navijao za kralja slova.





Predlažem da si ga pogledate od prvog djela i zapičite punom parom natrag u djetinjstvo i prepustite se ludim likovima.


Sada mislim kako se matematikom mogu dokučiti tajne koje muče čovjećanstvo čak i bolje od humanističkih znanosti koje se služe empirizmom koje ovisi o zapažanjima a zapažanja mogu biti varljiva pošto ih percepiramo našim osjetilima. Ali kako kaže vila u crtiću, to su zapravo dvije strane iste zbilje.


Al sam ga skrenuo sa teme.



Image and video hosting by TinyPic


Brokula koja nije brokula već žene sa bloga su primjetile da je to neka Shannon. A kada se žene namerače da ti kažu nešto to ne možeš ignorirat.


Priroda je stvorila mnoge primjere slične fraktalima kao jelke, svaka je grana slična cijelom stablu a svaka grančica slična grani i tako dalje. Moguće je isto primjetiti fraktale u obliku obale sa poluotocima koji imaju svoje poluotoke.



Image and video hosting by TinyPic


Sama Europa je poluotok zar ne?



Image and video hosting by TinyPic


Sam Balkan je fraktal Europe...



Image and video hosting by TinyPic


Istra i mnogi drugi poluotoci su fraktali Balkana..



Image and video hosting by TinyPic


Poluotok u Istri kod rijeke Raše.



Image and video hosting by TinyPic


Poluotok (Koromačno? Preko puta Kalavojne gdje su sjajne uvale za kupanje, Dejmone ispravi me molim te) na tom poluotoku i tako dalje. Stvar je u tome da fraktali bivaju sve manji te ih ljudsko oko više ne može percepirat ili ih mikroskopom do jedne mjere više ne može prikazat.

Molim da ovo sa poluotocima i fraktalima uzmete sa zrnom soli.





Prema Mandelbrotu veza sa fraktalima i prirodom je mnogo dublja nego što mislimo. Mandelbrot izjavljuje kako je obala formirana vremenom mnogim faktorima. Situacija je toliko komplicirana jer se u geomorfologiji ne znaju ti zakoni koji dirigiraju tim utjecajima i zasad je statistika (koju uzgred rečeno isto ne volim) jedini alat koji odgovor na pitanja.

Slučajnost može generirati toliko nepravilnosti, kao tu, u primjeru o obalama, dapače može stvoriti situacije koje idu dalje od naših očekivanja, zato su fraktali dio teorije kaosa.

Kroz tijek povijesti mnogi su matematičari (i ne samo oni) došli do svojih otkrića slučajno pa čak i sam Mandelbrot je došao slučajno do svojeg otrkića tako da je išao listat jednu knjigu među mnogim knjigama koja je bila namjenjena da se hiti va smete a napisao ju je metereolog Richarson, ekscentrični i čudni čvojek koji si je postavljao pitanja koje si nitko drugi nije postavio. Fotokopirao je stranicu sa crtežom koji je objašnjavao duljinu raznih obala u raznim omjerima i da će sljedeći dan uzet cijelu knjigu a nje više nije bilo, bačena je u smeče.


Slučajnost? Sudbina? Po meni su to dva lica iste medalje.


Što se tiče mene, fasciniran sam fraktalima otkad sam ih prvi put vidio kao mali, promatranje i razmišljanje o njima mi je ugodno kao i promatranje jezička vatre na sviječi ili mora. Volim čak i pomisliti da smo mi živa bića fraktali i da su naša mladunčad ili djeca isto fraktali bez početka, bez kraja.


Ali o čovjeku nekom drugom zgodom...


Update: u razgovoru sa prijateljicom da fraktala ima i u umjetnosti (umjetnost imitira prirodu) stavljam linkove na gotičke volte te na op art fraktale uz moju dosjetku da ovo podsjeća na talijanski izraz "da cosa nasce cosa" (od nečega se stvara nešto) što bi i trebala biti poanta svemira. A onda se ona sjetila na tu moju konstataciju da kaže: "i Bog stvori čovjeka na svoju sliku i priliku, čovjek je fraktal Boga ali u umanjenoj verziji i od manjeg značaja" a ja njoj nemoj molim te, istina da će ti neki pljeskati na izrečenom ali ateisti i agnostici će nas nabiti na kolac zujo






Post info
03.02.2010. (23:32)
37 komentara
komentiraj
ispis
permalink
Komentari

<< Arhiva >>