Blog Sadašnjeg trenutka

srijeda, 30.05.2007.

15 sekundi

Uvod - automatizam, mehanizmi bijega

Postoji jednostavni način kako smanjiti automatizam u svojem djelovanju i unijeti više svjesnosti u svoj život. Za to je potrebno jako mala količina discipline.
Činjenica je da mnogi djeluju već po naučenim programima, i da neke stvari rade stvarno automatski. U određenim situacijama to je korisno, a u određenima nije. Situacije kada nije korisno su programi mehanizma bijega. Mehanizam bijega je program koji vam kada naiđete na nešto što vam donosi bol neke vrste govori da to pustite i idete raditi nešto što vam je ugodno i to u kontekstu kada bi bilo korisno da ostanete u situaciji koja vam donosi neku vrstu bola. Primjer takve situacije je kada želite završiti neki posao, naišli ste na neki dio koji vam je dosadan / odbojan - bitno ga je za napraviti, ali vam je tako dosadan / odbojan da posegnete za nekim mehanizmom bijega - moji omiljeni su Internet, vidjeti što ima na blogovima, popričati sa nekim i sl.
Neki od mogućih mehanizama bijega su i zapaliti cigaretu, popiti alkohola, popiti tabletu, pojesti nešto, gledati TV, odigrati igricu i sl.
Naravno postoji uzrok koji nas je potaknuo na taj mehanizam - on može biti neki konkretni uzrok ili jednostavno navika automatizma.

Tehnika 15 sekundi
Kada naiđem na neki dosadni dio, automatski mi se aktivira mehanizam bijega. Međutim, tu sam počeo primjenjivati pravilo 15 sekundi koje kaže:
Kada osjetim taj impuls za bijegom, 15 sekundi ga samo promatrati bez ikakvih uvjeravanja samog sebe, bez kritiziranja - jednostavno biti sa tim impulsom i biti promatrač sa strane koji se ne vezuje na misli koje dolaze u tih 15 sekundi. Znači, jedina moja aktivnost je ta da brojim i promatram kako će moj ostatak mog sistema odreagirati na taj impuls. Dosta često se dogodi da se unutar tih 15 sekundi aktiviraju i neki drugi programi koji mi uspiju pokazati besmisao tog impulsa i ja onda odustajem od tog mehanizma bijega i nastavljam dalje sa onim što sam radio. Ako i nakon 15 sekundi imam i dalje potrebu napraviti mehanizam bijega, onda ga i napravim, ali i dok ga radim nastojim sebe promatrati u tome. Bitno je da tih 15 sekundi smo aktivni promatrači toga, a ne da u pozadini brojimo, ali ne promatramo, već razmišljamo o nečemu sasvim desetom dok ne istekne 15 sekundi - to nije onda ova tehnika.

Koristi tehnike 15 sekundi
Sa tih 15 sekundi postižu se sljedeće korisne stvari:
- postepeno smanjujemo moć negativnog automatizma i povećavamo svjesnost
- 15 sekundi je dovoljno malo da se svatko može disciplinirati da toliko "izdrži"
- pažnja nam je usmjerena na sadašnji trenutak
- dajemo potrebno vrijeme da sistem odreagira na bolji način na problematičnu situaciju
- samim nepristranim promatranjem problema, može doći do smanjenja tog problema (o ovome će biti riječ u nekom od budućih postova)

Nastanak ovog posta
Još prije nekoliko dana pala mi je na pamet ideja o postu ovog imena i to u kontekstu slobodne volje, i nakon što mi je pala na pamet ta ideja, nekoliko sati kasnije je i moja draga čitateljica pekač wave to spomenula u komentarima i to na ovaj način:
Ako čovjek osvještava svoju nutrinu i ono što ga pokreće može uočit automatizam i svjesno mu se suprotstavljati tako da se ne ponaša više kao robot. Bilo je neko istraživanje na velikom uzorku ljudi; promatrajući impulse mozga i akcije koje zatim slijede zaključeno je da impuls recimo za pokret ruke nastaje nekih 15 sekundi prije nego se ruka pomakne. U tih petnaestak sekundi nastupa slobodna volja. Svaki čovjek je u velikoj mjeri nesvjestan sebe i svojih poriva i automatski ih slijedi baš radi toga što ih nije svjestan.
Kako sam ja došao do brojke od baš 15? Ne znam, eto došlo mi je. Moglo je biti i 9, 17, 23. Svejedno, meni je došlo 15 pa se toga držim - za vas je neka druga brojka možda bolja. Eksperimentirajte.

Pitanja
Što mislite, da li bi vam ova tehnika mogla koristiti? Da li ste zainteresirani za jedan eksperiment gdje ćete 10 dana svaki put kada se dogodi potreba za nekim oblikom mehanizma bijega prvo 15 sekundi biti neutralni promatrači tog impulsa i reakcija ostatka sistema?
Moj odgovor na ova pitanja je naravno "da" yes, a koji je vaš?

*******************
Ako vam se je na neki način svidio ovaj post i mislite li da bi mogao i nekome drugome biti zanimljiv ili koristan, imate priliku napraviti dobro djelo tako što ćete kliknuti na "Prijavi hr.digg" i time omogućiti i drugim ljudima da saznaju za ovaj post. Puno vam hvala. mah

prijavi hr.digg - 08:04 - Komentari (18) - Isprintaj - #

My web office's WebRing
Ring Owner: Toni Anicic Site: My web office
Free Site Ring from Bravenet Free Site Ring from Bravenet Free Site Ring from Bravenet Free Site Ring from Bravenet Free Site Ring from Bravenet
Get Your Free Web Ring
by Bravenet.com