Porvenir i Ognjena zemlja, Čile (Dan 41-46, 06.-11.01.2012.)

Duha ovu noć nisam vidio. Jebiga valjda se umorio. Ili otišao nekome drugome u posjetu. A baš sam se bio pripremio. Umjesto duha dobio sam cjelonoćnu diskoglazbu iz obližnjeg diskokluba.
Novi dan na čileanskom jugu osvanuo je s plavim nebom, bez ijednog oblaka, suncem na nebu i ni tračka vjetra. Zbog same činjenice da vjetra nema, vrlo je ugodno vani. I more je posve mirno pa se dvosatna plovidba na Crux Australisu iz Punta Arenasa za Porvenir doima poput lebdenja na morskoj površini.
Porvenir je najveći grad na čileanskoj strani Ognjene zemlje, ako se uopće može i nazvati gradom. Peti je najjužniji grad na Zemlji. Službeno broji 5,465 stanovnika, ali jedino na trajektnom pristaništu primjećujem veću skupinu ljudi. Kasnije u Porveniru ulice su puste i tek poneki samotnjak prošeta njegovim ulicama.
"Ne brini. Već su te primijetili i proširili vijest od kuće do kuće. Promatraju kroz prozor i često možeš vidjeti samo lagano pomicanje zavjese. To je porvenirski način.", reći će mi kasnije Marcela, mama moje drage prijateljice i kolegice Claudije koja se prije nekoliko godina s obitelji preselila u Hrvatsku.
Ognjena zemlja (Tierra del Fuego) je otok. Malo ljudi to zna. Priznajem ni ja sam nisam to znao dok nisam počeo istraživati za ovo putovanje. Magellanovim tjesnacem odvojen je od južnoameričkog kopna. Ukupna mu je površina oko 48,000 četvorna kilometra, što znači da je otok malo manji od Hrvatske. Ognjena zemlja najveći je otok Južne Amerike. No, slabo je naseljen pa čileanskih oko 60% otoka (preostalih oko 40% pripada Argentini) broji svega sedam tisuća stanovnika. S obzirom da od tih sedam tisuća stanovnika njih 5,465 živi u Porveniru, lako se dolazi do zaključka. Ognjena zemlja jedno je od najpustijih prostranstava na Zemlji.
Prvi stanovnici ovih prostora bili su Selknam (Ona), Hush i Yaghan Indijanci, lovci i sakupljači plodova. Njihova se odjeća sastojala od krzna guanaca i bila je vrlo oskudna pa da bi preživjeli duge i hladne zime, domoroci su se grijali uz velike vatre. Vatri je zimi bilo toliko da kada je Ferdinand Magellan 1520. godine prolazio tjesnacem, koji je kasnije prozvan njegovim imenom, učinilo mu se kao da zemlja gori. I prozvao ju je Ognjenom zemljom. Sve do 19. stoljeća, a posebice kraja tog stoljeća i početka 20., europskih doseljenika ovdje uopće nije bilo. No, tada je u Ognjenoj zemlji pronađeno zlato. Doduše, u malim količinama. Ali dovoljno da i jug Južne Amerike potrese zlatna groznica. Na stotine prvenstveno Hrvata doseljava se na otok u potrazi za boljim životom od onog kojeg su napustili u tadašnjoj Austro-Ugarskoj. Većina je došla s otoka Brača, a onih malo koji nisu bili s Brača, došli su s nekog drugog obližnjeg dalmatinskog otoka. Niti jedan se od njih nije obogatio od zlata. No, ubrzo će ti doseljenici uvidjeti prednosti prostranih pašnjaka s obilnom količinom trave i počet će se baviti stočarstvom, u prvom redu ovčarstvom. I to je bilo ono što je uzdiglo Hrvate u Ognjenoj zemlji i pružilo im bolji život. U potrazi za ribom, ali i poslom na ovčarskim estancijama (rančevima), na otok se doseljavaju i ljudi s Chiloea, otoka u sjevernoj čileanskoj Patagoniji. Današnje stanovništvo Porvenira i Ognjene zemlje ima hrvatske i čilotske korijene. Ali da budemo jasni, mješanja između ove dvije skupine skoro da kroz povijest i nije bilo. Sredinom 20. stoljeća u sjevernom dijelu Ognjene zemlje, oko Pozo Manantiales, pronađena je i nafta, što je dalo također poticaj doseljavanju. No, danas nema više ni zlata ni nafte, ali ovce su još uvijek tu. I u velikom broju. Na svakog stanovnika Ognjene zemlje dolazi nekoliko tisuća ovaca.
A domoroci? Svi su pomrli, uglavnom od bolesti koje su donijeli došljaci, a na koje Indijanci nisu bili imuni.
U Porveniru kuće su šarenih boja. Kada bi se sve te boje stavile jedna do druge, vjerovatno bi se dobio čitav dugin spektar. Najčešće su prizemnice, a one bogatije i jednokatnice. Ove druge uglavnom su pripadale Hrvatima i neke izgledaju poput pravih vila na starinski način. Sve, i male i velike, obložene su limenim pločama, kao zaštita od vjetra, kiše i snijega, kojih u Ognjenoj zemlji ima u izobilju. Taj je šareni lim zaštitni znak Porvenira, ali za razliku od mnogih drugih gradova koje sam posjetio na svojim putovanjima gdje lim izgleda nakaradno, porvenirski lim daje gradu pintoresknost.
Jedna od glavnih ulica Porvenira je Calle Croacia i tu se nalazi većina starih hrvatskih kuća. Malo niže, uz obalu, nalijećem na restoran Club Croata. Ulazim u potrazi za hrvatskom kuhinjom nakon četrdeset dana puta. Konobarica u kasnim tridesetima daje mi jelovnik. Na jelovniku je riba i plodovi mora na razne načine, meso, tjestenine... Ali ne vidim ništa tipično hrvatsko.
"Imate li nešto pravo hrvatsko?", pitam konobaricu.
"Lo siento senor. No hay.". Nema ništa.
Pogled mi se vraća natrag na jelovnik jer sam pomislio da sam ja nešto zabrijao. Ali ne. Na vrhu svake stranice jelovnika hrvatski je grb i natpis 'Club Croata'. Ali jebeš ti hrvatski restoran na kraju svijeta bez hrvatske kuhinje. To mogu samo Hrvati. Otvoriti restoran s hrvatskim imenom, a nuditi samo međunarodnu kuhinju. Naručujem komad krave na žaru. U hrvatskom restoranu. Iako je danas Hrvata u samom Porveniru malo, skoro da ih i nema, i većina stanovnika hrvatskih korijena žive razasuti po mnogobrojnim estancijama, ovo im ne opraštam.
Noć provodim u jednom od tri hotela u Porveniru. Hotel Rosas nekada je bila kuća Miličevića, a posljednjih nekoliko desetaka godina je hotel sa super ljubaznim osobljem i najkraćim plahtama koje sam ikada vidio. Jedva da idu od ruba do ruba kreveta. Nisam ni legao, a u krevetu mi je već pravi kupus.
Sljedeće jutro po mene dolazi Marcela. Rođena Porvenirka, nema ni kapi hrvatske krvi, ali kaže da se osjeća hrvatskije od mnogih pravih Hrvata u Ognjenoj zemlji. Udata je za Hrvata, Renea Miličevića, čiji se otac s Brača u Ognjenu zemlju doselio početkom 20. stoljeća. Oboje skoro svako ljeto posljednjih par godina provode u Hrvatskoj gdje im živi jedna od kćeri, Claudia, moja dobra prijateljica i kolegica, s mužem i djecom. Prije sedam, osam godina došli su u Hrvatsku obići pradomovinu, naučiti malo hrvatskog jezika, a na kraju su ostali živjeti u Splitu. Svi ostali Miličevići ostali su u Čileu.
Miličevići su me pozvali na svoju estanciju ili ranč. Nalazi se 120 kilometara od Porvenira, usred ničega. Po Ognjenoj zemlji jako je malo javnog prijevoza i imati auto ovdje je neophodno potrebno. I po mogućnosti da je terenac jer su ceste neasfaltirane. Ma svi se ovdje voze u terencima.
Umjesto da idemo direktno prema estanciji, Marcela mi želi pokazati otok pa idemo okolo naokolo. Ja se ne žalim. Sjeverni dio otoka je prava stepa. Pustoš. Ravnica. Malo vegetacije. Još manje žive duše. Središnji dio su nepregledni pašnjaci i kada čovjek to vidi, odmah razumije zašto se većina stanovnika Ognjene zemlje okrenula prema stočarstvu. Tu se mimoilazimo s ovcama i guanacosima, onim životinjama nalik na ljame, ali toliko brzima, skakutavima i okretnima poput atleta. Mimoilazimo se i s južnjačkim gauchosima na konjima, ali za razliku od svoji sjevernih kolega, ovi s juga malo rade s kravama, a više s ovcama. I onda idilu prekine povremeno prašina koju je podignuo neki argentinski kamion na putu iz ili prema Ushuaiji, najvećem mjestu u argentinskom dijelu Ognjene zemlje. Argentinska Ognjena zemlja odvojena je čileanskim teritorijem od argentinskog kontinenta i sav se promet odvija preko Čilea. Da bi se primjerice došlo kopnom od Buenos Airesa do Ushuaije potrebno je u jednom trenutku izaći iz Argentine i ući u Čile da bi se izašlo iz njega i ponovno ušlo u Argentinu. Nešto nalik na naš neumski koridor, samo što za Argentince put kroz Čile traje puno puno dulje. Granica između Čilea i Argentine u Ognjenoj zemlji ustanovljena je 1881. godine. No, krajem 1978. godine dvije su se zemlje skoro zaratile zbog par nenasaljenih, ali zbog blizine Antarktike strateški važnih, otočića uz Ognjenu zemlju. U strahu od argentinske invazije Čileanci su uz granicu postavili mine. Svi na svijetu znaju za mine u Kambodži, Bosni i Hercegovini i nažalost Hrvatskoj. Malo ih zna da na samom jugu Južne Amerike, na granici Čilea i Argentine, postoji minsko polje. Preko trideset godina kasnije teren se još uvijek čisti. Čile i Argentina na kraju se nisu nikada zaratile, stvar je riješio papa Ivan Pavao II u korist Čilea, ali ti svjedoci mogućeg rata još uvijek tu.
Južni dio Ognjene zemlje su šume. Guste zelene šume. Drveće svojim granama stvara lukove iznad neasfaltirane, prašnjave i zavojite ceste. Da mi ovo nisu pokazali, nikada ne bih vjerovao da i ovo postoji u Ognjenoj zemlji. Veliki je to pejzažni kontrast između sjevera i juga otoka. Gledam na gps. Pokazuje 53 stupnjeva, 46 minuta i 10 sekundi južne zemljopisne širine. Ovo je najjužnija točka na Zemlji do koje sam došao u svom životu.
Miličevići su vlasnici estancije La Florida, smještene na brežuljku u zaljevu Bahia Inutil, s pogledom na more. Na južnom obzoru vidi se veliki otok Dawson, nekada otok kaznionica poput Alcatraza, a danas, uz iznimku nekoliko stacioniranih čileanskih vojnika, nenaseljeni otok. Nakon vojnog udara 1973. godine Pinochetov je režim na Dawson poslao članove svrgnute vlade i druge političke neistomišljenike. Zbog hladne klime i izoliranosti bilo je nemoguće pobjeći s otoka i na njemu je bilo zatvoreno oko četiristo ljudi koji su bili izloženi torturi, teškim uvjetima života i brutalnom prisilnom radu. Mnogi su na kraju skončali strijeljanjem, a preživjeli su 1974. godine prebačeni u druge zatvore po Čileu. Kasnije će ti politički zatvorenici odigrati važnu ulogu pri povratku demokracije u Čile.
Na vrhovima u daljini još uvijek se bijeli snijeg. Tamo počinje carstvo snijega i leda koje se proteže do Antarktike. Između Ognjene zemlje i Antarktike na tisuće je otoka, otočića i hridi, svi odreda nenaseljeni.
Sljedećih nekoliko dana vrijeme u Ognjenoj zemlji vrlo je hirovito. Čas je toplo i sunčano, čas oblačno i kišno, čas puše hladan vjetar koji ti prodire do kostiju, čas je posve mirno. Čak u jednom danu mogu se ovdje promijeniti četiri godišnja doba. Ja uživam u miru estancijskog života. Čitam Luisa Sepulvedu, njegov "Patagonia Express", pišem, promatram... Ponekad s don Reneom odlazim na polje gdje je u siječnju vrijeme velikog striganja ovaca. Rene ih ima četrnaest do petnaest tisuća raspoređenih na nekoliko parcela po otoku. Živi od ovaca. Šezdeset posto dobiti donosi mu meso janjaca (koje je za razliku od argentinskog puno ukusnije, ali ni približno onako ukusno poput naših otočnih janjaca), a četrdeset posto vuna. Iako je cijena vune pala u posljednjih dvadesetak godina, još uvijek se isplati. Nakon što strigači nevjerovatnom brzinom ostrižu ovcu (i za to dobiju vrlo pristojne pare - u jednom danu kroz ruke svakog prođe oko dvjesto ovaca i pritom zaradi oko stotinu dolara), vuna se vakumira i potom šalje u Punta Arenas gdje se još dodatno vakumira i pakira u kontejnere. Ti se kontejneri zatim morskim putem šalju najčešće u Kinu. I onda se natrag u Čile uvozi gotov proizvod s etiketom 'Made in China'... Da, dobro nas Kinezi sve prcaju...

UKUPNO NAPRAVLJENIH OVERLAND KILOMETARA DO DANAS - 8809


BROD Punta Arenas-Porvenir C$ 5,500
Smještaj u Hotel Rosas (Porvenir) C$ 20,000 (jednokrevetna soba s kupaonicom, doručak uključen)
Ulaznica u Museo de Tierra del Fuego (Porvenir) C$ 500

25.11.2011. u 01:32 • 0 KomentaraPrint#^

Dostupni putopisi

Gutaš moje putopise? Ajd' onda ne budi cicija i stisni 'pay now' i plati mi gemišt!







Image and video hosting by TinyPic

Dvije Afrike (Maroko & Mali)

Između neba i zemlje (Peru, Bolivija, Čile & Argentina)

Azija (Japan, Hong Kong, Makao, Kina)

Ne! Vijetnam, Kambodža i Laos nisu ratovi! (Vijetnam, Kambodža, Tajland, Malezija)

Kod strica Busha (SAD)

Moja Afrika (Egipat, Južna Afrika, Lesoto, Svaziland, Mozambik, Malavi, Zambija, Tanzanija)

Gram i pol curryja (Indija & Nepal)

U zagrljaju pernate zmije (Gvatemala, El Salvador, Honduras, Meksiko)

Bijeg u talijansku potpeticu (Bari, Ostuni, Polignano a Mare, Taranto)

Istok Ukrajina (Ukrajina)

Na čajanki s Hezbolahom (Libanon, Sirija)

Tamo gdje sam stao... (Južna Koreja, Burma, Singapur, Malezija, Tajland, Laos, Kina)

Podijeljena Afrodita (Cipar)

Jesu li Marokanci couscous manijaci i ovisnici o čaju od mente? I dimi li se kif na Sjeveru? (Maroko)

Oman - Zlatni pijesci Arabije Felix

Buenos dias, buenas tardes y buenas noches - Overland od Asunciona do Arenasa... i još malo dalje (Paragvaj, Brazil, Urugvaj, Argentina, Čile)

Tunis none.inclusive

Pozdrav iz Chaikhanastana - Priče iz središnje Azije (Kirgistan, Uzbekistan & Afganistan)

Ples u sjeni vulkana (Indonezija)

Veliki ocean plavog neba (Cookovi otoci i Australija)

O cipelama...i još ponešto (Filipini)

Crni papar, crvena riža (Južna Indija)

Teranga (Cabo Verde, Senegal & Gambija)

O autoru

"Backpacking? Što je to?", upitao sam se pred nekoliko godina kada sam jednog dana slučajno ušao na jednu backpacking stranicu. To je bila terra incognita, ne samo meni, već i ljudima koji me okružuju. Počeo sam čitati tu stranicu, potom još jednu, i još jednu nakon nje... I tako je započela moja velika romansa s backpacking putovanjima...

Ime mi je Vedran Anelić. Imam «tek» 38 godina, ali i ja osjećam da me godine nemilosrdno gaze (rofl) pa stvari koje sam bez puno problema mogao napraviti prije desetak godina, sada me bolovi u križima, slab vid, senilnost i slične stvari sprječavaju. Zvučim sam sebi ko stari nonić... Šala mala... Rođeni sam Rječanin, ali sam kao crna ovca svoje obitelji otišao na studij u Zagreb i ostao. Ipak, Zagreb je Zagreb i u ovom trenutku grad baš po mojoj mjeri. Što će biti za 10-20 godina, ne znam. Nisam Nostradamus.
I da, ovisnik sam! Otvoreno priznajem. Drogiram se! A moja droga su putovanja. Kada sam započeo s backpackingom sada već daaaaavneeee 2001. godine, bilo je to jedno kratko i organizacijski lagano putovanje u Mađarsku, Slovačku i Češku, a nakon toga put me odveo u gotovo sve krajeve svijeta: Maroko, Mali, Peru, Bolivija, Čile, Japan, Kina, Vijetnam, Kambodža, SAD itd itd itd... Moja droga je skuplja od hašiša i heroina, ali s puno više vitamina zujo I ne pokušavajte! Ne želim na odvikavanje!
A gdje je bilo najljepše? Doma! Doma je uvijek najljepše! I nije to samo isprazna fraza. Svaka zemlja koju sam posjetio je drugačija od one prethodne i svaka je zanimljiva na svoj način. I ne postoje dvije iste zemlje. Ali istina je i da se nakon svakog puta uvijek najradije vraćam svojoj garsonjerici od 25 kvadrata. S novim uspomenama koje su moj «fiks» do nekog sljedećeg putovanja u neki novi neistraženi kutak našeg trećeg kamenčića od sunca.

Trenutna visina letvice: 127 zemalja. Nije da se hvalim... wave


Posjećene zemlje/teritoriji
01. Afganistan
02. Albanija
03. Alžir
04. Andora
05. Argentina
06. Armenija
07. Aruba
08. Australija
09. Austrija
10. Bahrein
11. Barbados
12. Belgija
13. Bjelorusija
14. Bolivija
15. Bosna i Hercegovina
16. Brazil
17. Bruneji
18. Bugarska
19. Burma (Mijanmar)
20. Cabo Verde
21. Cipar
22. Cookovi otoci
23. Crna Gora
24. Češka
25. Čile
26. Danska
27. Dominika
28. Egipat
29. El Salvador
30. Estonija
31. Fidži
32. Filipini
33. Finska
34. Francuska
35. Gambija
36. Grčka
37. Gruzija
38. Gvatemala
39. Gvineja Bissau
40. Honduras
41. Hong Kong
42. Hrvatska
43. Indija
44. Indonezija
45. Iran
46. Irska
47. Island
48. Italija
49. Izrael
50. Japan
51. Jordan
52. Južna Afrika
53. Južna Koreja
54. Kambodža
55. Kanada
56. Katar
57. Kazahstan
58. Kenija
59. Kina
60. Kirgistan
61. Kolumbija
62. Kosovo
63. Kuba
64. Kuvajt
65. Laos
66. Latvija
67. Lesoto
68. Libanon
69. Lihtenštajn
70. Litva
71. Luksemburg
72. Mađarska
73. Makao
74. Makedonija
75. Malavi
76. Malezija
77. Mali
78. Malta
79. Maroko
80. Meksiko
81. Moldova
82. Monako
83. Mozambik
84. Nepal
85. Nizozemska
86. Norveška
87. Novi Zeland
88. Njemačka
89. Oman
90. Palau
91. Paragvaj
92. Peru
93. Poljska
94. Portugal
95. Ruanda
96. Rumunjska
97. Rusija
98. San Marino
99. Sejšeli
100. Senegal
101. Singapur
102. Sirija
103. Sjedinjene Američke Države
104. Sjeverna Koreja
105. Slovačka
106. Slovenija
107. Srbija
108. Svaziland
109. Sveti Vincent & Grenadini
110. Španjolska
111. Šri Lanka
112. Švedska
113. Švicarska
114. Tajland
115. Tajvan
116. Tanzanija
117. Tunis
118. Turska
119. Uganda
120. Ujedinjeni Arapski Emirati
121. Ukrajina
122. Urugvaj
123. Uzbekistan
124. Vatikan
125. Velika Britanija
126. Vijetnam
127. Zambija

Putovao preko zračnih luka
001. Abu Dhabi (UAE)
002. Adelaide (AUS)
003. Akureyri (ISL)
004. Algiers Houari Boumediene (ALG)
005. Almaty (KAZ)
006. Amsterdam Schiphol (NED)
007. Aruba Reina Beatrix (ARU)
008. Asuncion (PRG)
009. Atena Elefterios Venizelos (GRE)
010. Auckland (NZL)
011. Ayers Rock (AUS)
012. Balaton (HUN)
013. Baltimore (USA)
014. Bamako (MLI)
015. Bandar Seri Begawan (BRN)
016. Bangalore Kempegowda (IND)
017. Bangkok Suvarnabhumi (THA)
018. Barcelona El Prat (ESP)
019. Bari (ITA)
020. Bastia Poretta (FRA)
021. Beijing Capital (CHN)
022. Beirut Rafik Hariri (LEB)
023. Beograd Nikola Tesla (SRB)
024. Bergamo Orio al Serio (ITA)
025. Bergen (NOR)
026. Berlin Schonefeld (GER)
027. Berlin Tegel (GER)
028. Bilbao (ESP)
029. Birmingham (GBR)
030. Bishkek Manas (KGS)
031. Bissau Osvaldo Vieira (GNB)
032. Bogota El Dorado (COL)
033. Bologna G. Marconi (ITA)
034. Bordeaux (FRA)
035. Boston Logan (USA)
036. Bratislava (SLK)
037. Bridgetown Grantley Adams (BRB)
038. Brisbane (AUS)
039. Bruxelles Charleroi (BEL)
040. Bruxelles National (BEL)
041. Budapest Ferihegy (HUN)
042. Buffalo (USA)
043. Cagliari Elmas (ITA)
044. Cairns (AUS)
045. Cairo (EGY)
046. Cape Town (RSA)
047. Caracas Maiquetia Simon Bolivar (VEN)
048. Cartagena Rafael Nunez (COL)
049. Casablanca Mohammed V (MRC)
050. Catania Fontanarossa (ITA)
051. Cebu Mactan (PHI)
052. Chengdu Shuangliu (CHN)
053. Chicago O'Hare (USA)
054. Chisinau (MOL)
055. Christchurch (NZL)
056. Cochin (IND)
057. Colombo Bandaranaike (LKA)
058. Copenhagen Kastrup (DEN)
059. Corfu Ioannis Capodistrias (GRE)
060. Cork (IRL)
061. Dakar Leopold Sedar Senghor (SEN)
062. Danang (VIE)
063. Denpasar Bali Ngurah Rai (IDN)
064. Denver (USA)
065. Doha (QAT)
066. Dortmund (GER)
067. Dubai International (UAE)
068. Dubai Al Maktoum (UAE)
069. Dublin (IRL)
070. Dubrovnik Čilipi (CRO)
071. Dusseldorf (GER)
072. Fort de France (MTQ)
073. Fort Lauderdale (USA)
074. Frankfurt (GER)
075. Girona Costa Brava (ESP)
076. Graz Thalerhof (AUT)
077. Grimsey (ISL)
078. Hahn (GER)
079. Hanoi Noi Bai (VIE)
080. Havana Jose Marti (CUB)
081. Herat (AFG)
082. Hobart (AUS)
083. Ho Chi Minh City (VIE)
084. Hong Kong (HKG)
085. Hyderabad Rajiv Ghandi (IND)
086. Ibiza (ESP)
087. Istanbul Ataturk (TUR)
088. Istanbul Sabiha Gokcen (TUR)
089. Jakarta Soekarno-Hatta (IDN)
090. Johannesburg O Tambo (RSA)
091. Kabul Khwaja Rawash (AFG)
092. Kathmandu Tribhuvan (NEP)
093. Kerry (IRL)
094. Kigali Gregoire Kayibanda (RWA)
095. Kijev Boryspil (UKR)
096. Kijev Zhulany (UKR)
097. Kiruna (SWE)
098. Kingstown ET Joshua (VCT)
099. Koln/Bonn (GER)
100. Koror Roman Tmetuchl (PLW)
101. Krabi (THA)
102. Krakow Ivan Pavao II (POL)
103. Kuala Lumpur (MYS)
104. Kutaisi (GEO)
105. Kuwait (KWT)
106. Langkawi (MYS)
107. Laoag (PHI)
108. Larnaka (CYP)
109. Leh Kushok Bakula Rimpochee (IND)
110. Lima Jorge Chavez (PER)
111. Lisbon (POR)
112. Liverpool John Lennon (GBR)
113. London Gatwick (GBR)
114. London Heathrow (GBR)
115. London Luton (GBR)
116. London Stansted (GBR)
117. Los Angeles International (USA)
118. Luxor (EGY)
119. Ljubljana Brnik (SLO)
120. Macau (CHN)
121. Madrid Barajas (ESP)
122. Madurai (IND)
123. Mahe (SYC)
124. Malta Luqa (MAL)
125. Manama (BAH)
126. Manchester (GBR)
127. Manila NAIA (PHI)
128. Marakesh Menara (MRC)
129. Maribor Edvard Rusjan (SLO)
130. Medan Kualanamu (IDN)
131. Medellin Jose Maria Cordova (COL)
132. Melbourne Tullamarine (AUS)
133. Melville Hall (DMA)
134. Mexico City Benito Juarez (MEX)
135. Miami (USA)
136. Milano Malpensa (ITA)
137. Minsk 2 (BLR)
138. Miri (MYS)
139. Montevideo (URG)
140. Montreal Trudeau (CAN)
141. Moskva Sheremetyevo (RUS)
142. Moskva Domodedovo (RUS)
143. Mumbai Chatrapati Shivaji (IND)
144. Munchen (GER)
145. Mykonos (GRE)
146. Muscat (OMN)
147. Nadi (FIJ)
148. Nairobi Jomo Kenyatta (KEN)
149. Napoli Capodichino (ITA)
150. New Delhi Indira Gandhi (IND)
151. Newark Liberty (USA)
152. New York JFK (USA)
153. New York La Guardia (USA)
154. Niš Konstantin Veliki (SRB)
155. Olbia Costa Smeralda (ITA)
156. Osaka Kansai (JPN)
157. Osh (KGS)
158. Osijek (CRO)
149. Oslo Gardermoen (NOR)
160. Oslo Rygge (NOR)
161. Paphos (CYP)
162. Pariz Charles de Gaulle (FRA)
163. Pariz Orly (FRA)
164. Peleliu (PLW)
165. Penang (MYS)
166. Pereira Maltecańa (COL)
167. Perth (AUS)
168. Phu Quoc (VIE)
169. Pointe a Pitre (GLP)
170. Porto (POR)
171. Praia Nelson Mandela (CPV)
172. Priština (KOS)
173. Puerto Montt (CHI)
174. Puerto Princesa (PHI)
175. Punta Arenas (CHI)
176. Rarotonga (COK)
177. Reykjavik Domestic (ISL)
178. Reykjavik Keflavik (ISL)
179. Riga (LAT)
180. Rijeka (CRO)
181. Rio de Janeiro Galeao (BRA)
182. Rotterdam (NED)
183. Sal Amilcar Cabral (CPV)
184. San Francisco (USA)
185. San Salvador Comalapa (ESA)
186. Santander (ESP)
187. Santiago de Chile (CHI)
188. Santorini Thira (GRE)
189. Sao Paulo Guarulhos (BRA)
190. Sapporo New Chitose (JPN)
191. Sarajevo Butmir (BIH)
192. Seoul Incheon (KOR)
193. Sevilla San Pablo (ESP)
194. Shanghai Pudong (CHN)
195. Shannon (IRL)
196. Sharjah (UAE)
197. Shiraz (IRN)
198. Shymkent (KAZ)
199. Simferopol (UKR)
200. Singapur Changi (SIN)
201. Sofia (BUL)
202. Solo Adi Sumarmo (IDN)
203. Southend on Sea (GBR)
204. Split (CRO)
205. Stockholm Arlanda (SWE)
206. St Petersburg Pulkovo (RUS)
207. Stuttgart Echterdingen (GER)
208. Sydney Kingsford Smith (AUS)
209. Tabriz (IRN)
210. Tagbilaran (PHI)
211. Taipei Taoyuan (TWN)
212. Tallinn (EST)
213. Tanger Ibn Battouta (MRC)
214. Tapachula (MEX)
215. Tashkent (UZB)
216. Tehran Mehrabad (IRN)
217. Tehran Imam Khomeini (IRN)
218. Tel Aviv Ben Gurion (ISR)
219. Tijuana (MEX)
220. Timimoun (ALG)
221. Tokyo Narita (JPN)
222. Trieste Ronchi dei Legionari (ITA)
223. Tunis Carthage (TUN)
224. Udon Thani (THA)
225. Urgench (UZB)
226. Valencia (ESP)
227. Venezia Marco Polo (ITA)
228. Venezia Treviso (ITA)
229. Wien Schwechat (AUT)
230. Yangon (MYN)
231. Zadar (CRO)
232. Zagreb Pleso (CRO)
233. Zakynthos Dyonysios Solomos (GRE)
234. Zanzibar (TAN)
235. Zurich (SWI)

Letio s avioprijevoznicima
01. Adria Airways
02. Aegean Airlines
03. Aer Lingus
04. Aeroflot
05. Aeromexico
06. Air Algerie
07. Air Antilles
08. Air Arabia
09. Air Asia
10. Air Astana
11. Air Baltic
12. Air France
13. Air Iceland
14. Air India
15. Air Macau
16. Air Manas
17. Air Serbia
18. Air Seychelles
19. All Nippon Airlines (ANA)
20. ATA Airlines Iran
21. Austrian
22. Avianca
23. British Airways
24. Brussels Airlines
25. Cathay Pacific
26. Cebu Pacific
27. China Airlines
28. Clickair
29. Condor
30. Croatia Airlines
31. Cyprus Airways
32. Easyjet
33. Egyptair
34. Emirates
35. Etihad
36. Fiji Airways
37. FlyDubai
38. Garuda Indonesia
39. Germanwings
40. Go Air
41. Iberia
42. Icelandair
43. Interjet Mexico
44. Iran Aseman
45. Japan Airlines
46. Jat Airways
47. Jazeera Airways
48. Jet Airways
49. Jetstar
50. Kenya Airways
51. Lauda Air
52. Level
53. Liat Caribbean Airlines
54. Lufthansa
55. Malaysia Airlines
56. Malev
57. Myair
58. Niki (Air Berlin)
59. Nok Air
60. Norwegian
61. Qantas
62. Qatar Airways
63. Pacific Mission Aviation Palau
64. Pegasus
65. Pluna
66. Royal Air Maroc
67. Royal Brunei Airlines
68. Ryanair
69. Safi Airways
70. SAS Scandinavian
71. Sichuan Airlines
72. Singapore Airlines
73. Sky Airline Chile
74. South African Airways
75. Southwest
76. Spicejet
77. Spirit
78. Sterling
79. Surinam Airways
80. Swiss
81. Taca Airlines
82. TACV Cabo Verde Airlines
83. TAM Linhas Aereas
84. TAP Air Portugal
85. Tigerair
86. Trade Air
87. TUI Fly
88. Tunisair
89. Turkish Airlines
90. Ukraine Int Airlines
91. Uzbekistan Airways
92. Vietnam Airlines
93. Virgin Atlantic
94. Virgin Australia
95. Volare
96. Volotea
97. Vueling
98. Wizzair

Posjećena skijališta
01. Alpbachtal Wildschonau (AUT)
02. Alta Badia (ITA)
03. Arapahoe Basin (USA)
04. Are (SWE)
05. Aspen (USA)
06. Auron (FRA)
07. Axamer Lizum (AUT)
08. Bad Kleinkirchheim (AUT)
09. Bansko (BUL)
10. Beaver Creek (USA)
11. Bela (SLO)
12. Bergeralm Steinach (AUT)
13. Białka Tatrzańska (POL)
14. Boggvisstadafjall Dalvik (ICE)
15. Boreal (USA)
16. Bormio (ITA)
17. Borovets (BUL)
18. Breckenridge (USA)
19. Brixental SkiWelt (AUT)
20. Canyons (USA)
21. Cerkno (SLO)
22. Copper Mountain (USA)
23. Cortina d'Ampezzo (ITA)
24. Deer Valley (USA)
25. Dizin (IRN)
26. Flachau (AUT)
27. Furano (JPN)
28. Garmisch Partenkirchen (GER)
29. Gerlitzen (AUT)
30. Gerlos Zillertal Arena (AUT)
31. Goldeck (AUT)
32. Golte (SLO)
33. Grossglockner Kals-Matrei (AUT)
34. Gulmarg (IND)
35. Hammarbybacken Stockholm (SWE)
36. Heavenly (USA)
37. Hintertux (AUT)
38. Hlidarfjall Akureyri (ICE)
39. Innerkrems (AUT)
40. Ischgl Samnaun (AUT/SWI)
41. Isola 2000 (FRA)
42. Jahorina (BIH)
43. Jasna Chopok (SVK)
44. Kanin-Sella Nevea (SLO/ITA)
45. Kappl (AUT)
46. Katschberg (AUT)
47. Kaunertal (AUT)
48. Keystone (USA)
49. Kirkwood (USA)
50. Kitzbuhel (AUT)
51. Kitzsteinhorn Kaprun (AUT)
52. Kobla (SLO)
53. Kopaonik (SRB)
54. Kranjska Gora (SLO)
55. Kronplatz (ITA)
56. Krvavec (SLO)
57. Kühtai (AUT)
58. Lake Placid (USA)
59. Lenzerheide (SWI)
60. Lienz (AUT)
61. Livigno (ITA)
62. Madonna di Campiglio (ITA)
63. Malbun (LIE)
64. Malino Brdo Ružomberok (SVK)
65. Mariborsko Pohorje (SLO)
66. Mölltaler (AUT)
67. Mont Tremblant (CAN)
68. Nanshan (CHN)
69. Nassfeld (AUT)
70. Nauders (AUT)
71. Niseko (JPN)
72. Northstar (USA)
73. Obergurgl-Hochgurgl (AUT)
74. Obertauern (AUT)
75. Obertilliach (AUT)
76. Paganella (ITA)
77. Park City (USA)
78. Patscherkofel (AUT)
79. Phoenix Park (KOR)
80. Piancavallo (ITA)
81. Pitztal (AUT)
82. Popova Šapka (MKD)
83. Rogla (SLO)
84. Romme Alpin (SWE)
85. Saalbach Hinterglem (AUT)
86. Santa Caterina (ITA)
87. Sapporo Teine (JPN)
88. Schladming (AUT)
89. Seoul Woongjin Snowdoci (KOR)
90. Serfaus Fiss Ladis (AUT)
91. Sillian Hochpustertal (AUT)
92. Ski Dubai (UAE)
93. Sljeme (CRO)
94. Solden (AUT)
95. St Anton am Arlberg (AUT)
96. Steinplatte-Winklmoosalm (AUT/GER)
97. St Jakob im Deferegental (AUT)
98. St Johann in Tirol (AUT)
99. St Moritz (SWI)
100. Stubai (AUT)
101. Tarvisio (ITA)
102. Tochal (IRN)
103. Turracher Hohe (AUT)
104. Vail (USA)
105. Vogel (SLO)
106. Yongpyong (KOR)

Kontakt

Vedran Anelić

Linkovi


Forum.hr
Virtualtourist
Lonely Planet Thorntree travel forum
Hrvatski ski magazin
Punto Zagreb, tourism with a smile. Zagreb and Croatia sightseeing tours.


Ryanair
Easyjet
Germanwings
TuiFly
Wizzair
Aer Lingus
Vueling
Norwegian
Air Asia
Air Arabia
Fly Dubai

Putopisi-Moj putopis
Putopisi-Putna groznica


mixed martial arts
Free Web Counter
mixed martial arts