Trinidad, Jesus i Bella Vista - Paragvaj (Dani 4-5, 30.11.-01.12.2011)

I Lonely Planet i Bradt slažu se u jednome - Encarnacion nazivaju biserom Juga. Možda malo pretjeruju, ali ne puno. Encarnacion je zaista jedan vrlo ugodan grad, nakon pet i pol sati tandrkanja u busu kojem je davno odzvonilo. Bez obzira i na prokletu vrućinu i vlagu koja je ovdje zbog blizine rijeke Parane još nesnošljivija. Znoj se u tisućama kapi slijeva niz svaki dio mog tijela, od proćelave glave do žuljevima izranjavanih stopala. Neprestano sam mokar, a na taj znoj vežu se čestice prašine koju podižu automobili, motori pa i sami pješaci sa svakim svojim korakom.
"Nije padalo već neko vrijeme. Očekujemo kišu da malo spusti tu prašinu. Jesi vidio koliko je ima?", kaže mi ekstraljubazna vlasnica malog obiteljskog hotela Germano.
"Da. Teško ju je ne primijetiti...", teško se ne složiti s njom. Ona, čini se japanskog porijekla, može biti potomak onih Japanaca koji su se doseljavali u ovaj dio Paragvaja tijekom 19. i u prvoj polovici 20. stoljeća. Da, vjerovali ili ne. Japanci su emigrirali u vrući, vlažni i prašnjavi Paragvaj. Netko me je nedavno pitao znam li gdje ima najviše Japanaca izvan Japana. Rekao sam da ne znam. U Brazilu, uslijedio je odgovor. Ta me informacija ostavila zabezeknutog jer bih uvijek prije pikirao na Peru. A evo Japanaca i u Paragvaju.
Encarnacion je tipičan američki grad rastera, ulice prate brežuljkastu konfiguraciju terena, a omeđene su niskogradnjom, gdje nema nikakve tipizacije, a opet sve izgleda nekako divlje pintoreskno. Glavnu ulicu s jedne i druge strane prate natkriveni pločnici što djelomično umanjuje osjećaj vrućine i vlage. Jer čim se makneš s direktnog sunca, puno je ugodnije. S izuzetkom prašine, ulice su čiste. I čini se da su stanovnici Encarnaciona nešto dobrostojećiji jer se u prosjeku voze noviji automobili, mnogi od njih terenci.
Na glavnom trgu Plaza de Armas termometar pokazuje 35 Celzijaca u šest popodne. Na to treba dodati vlagu. Kombinacija je zaista katastrofalna.
Spuštam se prema rijeci Parani ne bih li ondje uhvatio kakav povjetarac. Sa svojih četiri tisuće kilometara dužine Parana je jedna od najdužih rijeka Južne Amerike i na potezu kod Encarnaciona široka je čak kilometar i pol. Na drugoj je obali Argentina. Uzdižu se visoki neboderi Posadasa koji, u usporedbi s niskogradnjom Encarnaciona, daju Posadasu dojam modernizma, superiornosti, istovremeno pružajući sliku urbane džungle. Prizor je sličan onome kada iz New Jerseya promatraš nebodere Manhattana. Samo što su neboderi Posadasa još dalje. No, vjetra svejedno nema. Za razliku od Asunciona gdje je uvijek puhalo s rijeke Paragvaj, u Encarnacionu zrak miruje kao što miruje površina blatnjave Parane. Uz rijeku mnogi džogiraju i ja im skidam kapu. Kao i radnicima koji po ovoj nesnosnoj vrućini uređuju novu šetnicu uz obalu rijeke, a na jednom mjestu nasipavaju pijesak i stvaraju plažu. Samo se nadam da će blizu biti nekakav bazen ili barem tuš jer kupanje u Parani je daleko od preporučljivog.
Dan kasnije vrućina još uvijek stanuje u Encarnacionu i čitavom južnom Paragvaju. No dan je osvanuo s nešto oblaka pa se sunce na trenutak sakrije iza njih na oduševljenje svih živih duša. Dovoljno je da sunca nema samo minutu dvije i već se bolje diše.
Nisam ni sjeo u stariji minibus za Trinidad, a on nije ni krenuo, već su unutra prodavači hrane i
i pića.
"Agua. Gaseosa. Chipa.", ori se u minibusu i okolo njega. Voda, gazirana pića, chipa.
Uzimam jednu chipu. To je tradicionalni snack Paragvaja u obliku malih peciva gdje se u tijesto direktno umijesi sir i onda se ispeče kao što se peče kruh. Rezultat je lagano slano pecivo, odlično za doručak, marendu, večeru i najbolje kada si na putu, a želudac traži da nešto ubaciš u njega. Chipa je vrlo jeftina - jedan komad dođe samo 1000 guaranija ili oko kunu i trideset lipa i čini se da je cijena kod svih prodavača ujednačena. A ovdje na jugu kažu da spravljaju najbolje chipe. Uvjeren sam da to isto za sebe govore i oni sa sjevera.
Još jedan specijalitet Paragvaja je tzv. sopa paraguaya. Eh, kako sam se tu zajebao u Asuncionu kada sam u Lido-baru naručio jednu supu i jedan komad kruha ne bih li ga umakao u nju. Preda mnom se za pet minuta našlo pecivo i komad nekakve suhe pite.
"Što je to? Que es?", priupitao sam konobaricu.
"Sopa paraguaya.", odgovori mi ona.
Sopa na španjolskom znači juha. U Južnoj Americi juha se još češće provodi kao caldo. Ali nikako mi nije jasno kako sopa paraguaya može biti suha pita?!
Ubrzo sam dobio odgovor:
"Sopa paraguaya nastala je kao pogreška kuharice predsjednika Carlosa Antonia Lopeza koji se zaželio malo kukuruzne juhe. Međutim, kuharica se malo zaigrala s kukuruzom i juha je postala pregusta. Da ju ne bi bacila, smjesu je stavila u kalup i u pećnicu i tako je nastala nejušna sopa paraguaya."
Osim kukuruza ima u toj smjesi i luka i jaja i svinjske masti, a rezultat je jedno presuho i okusnim pupoljcima pomalo indiferentno jelo za kojim neću plakati ako ga ponovno ne probam.
Do Trinidada je 28 kilometara. Sunce se još uvijek igra mačke i miša s oblacima i dok je iza oblaka, ugodno je, a čim proviri postaje opet užasno vruće. A među ruševinama Trinidada hlad je minimalan.
Tijekom 17. i 18. stoljeća isusovci su, poput franjevaca, gradili svoje redukcije ili misije u tromeđi današnjih Paragvaja, Argentine i Brazila. One argentinske i brazilske daleko su posjećenije, dok kod ovih paragvajskih zaista imaš osjećaj da su te ruševine tu samo za tebe. Puno je lakše maštati, osluškujući pjev ptica među ruševinama, nego laktariti se s tisućama drugih posjetitelja. Jer u Paragvaju stranci su čini se rijetka pojava, a u Trinidadu sam veći dio vremena sam samcat.
Sve isusovačke redukcije imaju manje više isti plan: oko velikog četvrtastog glavnog trga s tri strane nalaze se tzv. casas de los indios ili kuće Indijanaca, jednostavne prostorije pet sa pet otvorene kolonadama prema trgu, a s četvrte strane nalazi se glavna crkva, najčešće najmonumentalnija građevina svake redukcije. Uz crkvu nalazi se zvonik, odvojen od nje. S jedne strane crkve je groblje, iza su polja i voćnjaci, a s druge strane crkvu zatvaraju građevine tzv. colegija, koje nisu nužno bile samo škola, već i rezidencija svećenika, gostinjske prostorije i razne radionice.
Nažalost, malo se sačuvalo danas od tih redukcija koje su u svoje vrijeme bili prekrasni primjerci arhitekture i skulpture. Danas se u Trinidadu ta nekadašnja veličanstvenost može primijetiti na ponekim očuvanim reljefima i rjeđe kipovima koji još uvijek krase ruševine. Isusovci su protjerani 1768. godine. Slična sudbina ih je posvuda snašla. Trinidad je prešao u ruke franjevaca, ali zbog poroznosti kamena, što je iznimno otegotna okolnost u tropskom podneblju, krenulo je njegovo urušavanje.
Hodam desetak minuta do glavne ceste gdje bih trebao pronaći prijevoz do dvanaest kilometara udaljenog Jesusa, još jedne isusovačke redukcije, koji je zajedno s Trinidadom 1993. godine stavljen pod zaštitu UNESCO-a. Na benzinskoj stanici odmah mi u oči upada vjerovatno najstariji bus kojeg sam u životu vidio i ne sam to, kojim ću se vjerovatno i provozati.
"1969.! Tada su ga napravili!", govori mi čiča od kojih sedamdesetak godina, ponosni vlasnik tog oldtimera. Gledam oznaku na prednjoj strani busa. Mercedes.
"Svi me pitaju što je to? Koliko je star?", nastavlja čiča i nastavlja: "A onda ga krenu fotografirati. I mene žele fotografirati za volanom.". Pa i ja fotografiram tog čiču za volanom dok vozi kao dokaz da to čudo uopće može još voziti. Čak mu se i vrata još uvijek otvaraju pritiskom na gumb pokraj volana!
Kaže da ga namjerava prodati i kupiti novi. Šteta. Jer ovo se rijetko viđa.
Put do Jesusa je novoasfaltiran, ali ovom čudu je to posve beznačajna stvar jer i uz asfalt, ne može potegnuti više od 20-30 na sat. Uz grmljavinu motora, sličnu onoj traktora. Pejzaž u ovom dijelu Paragvaja je prekrasan. Rekao bih najljepši koji sam dosad vidio u ovoj zemlji. Zelenilo dokle pogled seže. Mora da ovdje u ostatku godine dosta kiši pa se trava i drveće napiju dovoljno vode. A iznenađujuće je da unatoč suncu, nigdje nema spaljene zemlje. Sve izgleda svježe i idilično. Zeleni brežuljci gdje se pašnjaci sa stokom izmjenjuju sa šumama. Osim stočarstva ovdje se ljudi bave i poljoprivredom jer je i mnogo pedantno obrađenih polja. Ima tu kukuruza, suncokreta, nešto nižih kultura, za koje ovako iz daljine ne mogu sa sigurnošću reći što bi bile, moguće krumpir ili rajčice. Kada ne bi bilo ove vrućine, mogao bih vrlo lako zaboraviti da sam u Paragvaju i pomisliti na Irsku. Ima tu malo i vizure naše Like. Bilo kako bilo, ovakav pejzaž ovdje na jugu Paragvaja nisam očekivao.
Za razliku od Trinidada, Jesus nikada nije bio do kraja izgrađen. S obzirom da su isusovci ovdje došli svega deset godina prije nego li su bili protjerani iz Paragvaja, samo se naziru konture jedne isusovačke redukcije. Glavni je trg jedna velika travnata površina koja je tek s jedne strane zatvorena tzv. indijanskim kućama, a crkva primjerice nikada nije ni dobila krov. Njeni zidovi su se, međutim, zbog korištenja trajnijeg materijala odlično sačuvali do danas, ali nedostaje tu one plastike koju ima Trinidad. Ipak, Jesus je ne samo puno manji od Trinidada, već i puno intimniji. I opet ga imam samo za sebe. Dobio sam službenu informaciju da tjedno Trinidad posjećuje oko tisuću posjetitelja, a Jesus njih samo sto. No, po svemu sudeći čini se da su i te brojke prenapuhane. Ono što je kod Jesusa posebno je i sam položaj ruševina na vrhu brežuljka, na najvišoj točki sela kojeg čini nekoliko prizemnica uz par ulica, posve uspavano u ovu srijedu da bi čovjek pomislio da je nedjelja. Tek nekoliko bosonogih i prašnjavih klinaca trčkara uokolo. S brežuljka na kojem su ruševine pruža se pak još jedan od onih prekrasnih pogleda na zelene pašnjake, polja i šume.
Sredinom dana naglo se digao jak vjetar koji je počeo dizati svu onu prašinu. Ravno u moje oči. Razmišljam da sam za Paragvaj mogao uzeti one svoje plivačke naočale koje imam negdje doma zagubljene u nekoj od ladica. Nebo je iznad ruševina naglo postalo sivo, a nebo u daljini, iznad onih zelenih polja, paraju već munje. Na licu osjećam prve kapi kiše.
"Mogla bi padati kiša.", kaže mi čiča, vozač oldtimer busa na povratku iz Jesusa: "Već neko vrijeme nije padala, a obično prije kiše postaje sparno kao što je bilo proteklih dana.".
No, od kiše ipak ništa. Negdje u daljini je moralo padati, ali danas je kiša ipak zaobišla Jesus, Trinidad i Enarnacion. No, ipak se temperatura naglo spustila za desetak, a možda i više, stupnjeva pa je večernja šetnja Encarnacionom sada zaista ugodna. Ovo je već temperatura po mom guštu.
Jedna stvar koju ne volim u Paragvaju je hrana. Da se razumijemo - volim paragvajsku hranu toliko da ju istodobno i ne volim. Jeftina je, porcije su velike, a poput svojih susjeda Argentinaca, Urugvajaca, Brazilaca i Čileanaca, i Paragvajci su pravi mesojedi. Natpisi 'parrillada' i 'churasqueria' na svakom su koraku. A ja volim meso. Zapravo, previše volim meso. I dok se po tko zna koji put šopam mesom s roštilja u Arturu, jednom od boljih, a opet super jeftinih restorana u Encarnacionu, glava mi je puna misli da bih možda trebao što prije doma jer ako nastavim ovako, postat ću vrlo lako stokilaš. Jer ovom se mesu teško oduprijeti. I još kada se sjetim da slijede Argentina, Brazil, Urugvaj i Čile i još skoro dva mjeseca putovanja po tom mesožderskom raju. Loše mi se piše. Pogotovo jer sam već došao u Južnu Ameriku s kojom kilom viška i koliko god dnevno izgubim kalorija na hodanju i znojenju, toliko ih dvostruko još unesem u organizam.
Prvi prosinac. Kako vrijeme brzo prolazi. Kao da sam jučer slavio Novu godinu 2011. u Bangkoku. Jutro prvog prosinca u Encarnacionu donijelo je znatno nižu temperaturu. Za deset do petnaest stupnjeva. Sunce je još uvijek tu, ali nema one sparine. A i vjetar puše. Dovoljno da lokalni žitelji izvuku svoje majice dugih rukava iz svojih ormara i paradiraju u njima po gradu. Neki čak imaju i flis na sebi. Ako ovako reagiraju na 20-25 stupnjeva, kako bi onda samo reagirali na 0, -1, -2...?! Kažu mi da je najniža temperatura ovdje zimi oko 5 Celzijaca, a snijega nisu vidjeli već tridesetak godina. Hvala Bogu jer ovi bi se smrzli dok si rekao keks.
Danas napuštam Paragvaj. Volio bih da mogu ostati duže, ali put me vodi dalje i ima još puno toga za posjetiti na ovom putovanju, a vrijeme neprestano teče. No, prije nego se pozdravim s Paragvajem, odlazim još jedanput Rutom 6 prema Trinidadu i Jesusu, ali danas i puno dalje. Cijelim putem slike brežuljaka s pašnjacima, poljima i šumama izmjenjuju se pred mojim očima. Bus ulazi i izlazi iz naselja poput Hohenau, Obligado i naposljetku Bella Vista. Ova su naselja poznata pod skupnim imenom Colonias Unidas, a riječ je o naseljima koja su osnovali njemački došljaci. Već sam u Encarnacionu naišao na počasni konzulat Njemačke. Pa onda Centro Cultural Paraguayo Aleman. Ovdje u kolonijama njemačkih imena je sve više, kao što i lica sve više poprimaju onaj švapski izgled. Za razliku od Argentine gdje se dosta Nijemaca nacista naselilo nakon Drugog svjetskog rata, Nijemci su u Paragvaj došli mnogo ranije, tijekom 19. stoljeća ili početkom 20., a najkasnije nakon Prvog svjetskog rata. Danas su to uglavnom dobrostojeće zajednice koje održavaju vezu sa svojim korijenima. Osim Nijemaca, ovdje u južnom Paragvaju je dosta i japanskih kolonija poput Fujija, Frama ili La Paza pa se uz Rutu 6 može vidjeti i mnogo kosookih lica. Doduše crnije i prašnjavije puti od one prosječnog Japanca, ali svejedno su kosooki. Pomalo neobično. A i ono što sam pretpostavio ranije, pokazalo se točnim. Danas kada sam odlazio iz hotela Germano, moja ljubazna domaćica zahvalila mi jednostavno: "Arigato!".
Bella Vista je tipičan grad Colonias Unidas gdje Ruta 6 prolazi kroz cijelu dužinu grada, a osim nje tu su još dvije sporedne ulice. Jedna od njih vodi prema Pajaritu, tvornici yerba mate, nacionalnoj opsesiji Paragvajaca, ali i Argentinaca, Brazilaca i Urugvajaca. Otkad sam došao u Paragvaj, od prvog dana u Asuncionu, ni na trenutak nisam mogao pobjeći od yerba mate. Termosice s vodom i bombillu, posebnu vrstu čaše sa žlicom koja je ujedno i slamka, viđaju se na posve neobičnim mjestima, primjerice dok džogiraju jednom rukom umjesto boce vode pridržavaju termosicu s yerba mate. S termosicom ili bombillom u jednoj ruci, a volanom u drugoj voze se ovdje automobili. A tek manevriranje s istom pri vožnji motora ili bicikla poseban je prizor. Yerba mate je dio ovdašnje psihe i stoga sam ad-hoc odlučio posjetiti tvornicu. Ona nije bila u mom izvornom planu. Uostalom ni Caazapa nije bila pa mogu onda dodati i Bella Vistu i Pajarito. Ljubazna starija gospođa vodi me u obilazak tvornice:
"Guarani Indijanci davno prije Španjolaca pili su yerba mate. Smatrali su da ona ima ljekovita svojstva. A onda su došli Španjolci i proširili ju po većem dijelu Južne Amerike. Yerba mate ima kofeina, ali manje od kave. A osim toga dobar je antioksidans, dobra je protiv kolesterola, a ima i dosta olova, magnezija, kalcija i drugih minerala. Ljudi ju u Paragvaju najčešće piju kao čaj, a u ljetnim mjesecima yerba mate se pije i ohlađena i tada je poznata po imenu terere. Neki je piju s mlijekom, drugi s gaziranim pićima poput fante, ali prava je samo ona s vodom, iako se i tada dopušta da se nešto doda pa ja tako uvijek dodajem malo gina, a u Argentini na primjer piju yerba mate s malo cimeta."
Stabla yerba mate su nalik na niža stabla, s listovima malo većim od onih čaja. Nakon što se drvo zasadi, potrebno je pričekati sedam godina da bi se počela prva berba. A i onda sa svakog se stabla godišnje može pobrati samo 30% listova. A za razliku od grmova čaja, kod yerba mate stabla lišće se pobire tako da se otkidaju cijele grane, a onda se s tih grana uzimaju listovi. I tako svako stablo se brsti sljedećih trideset godina i to isključivo u zimskim mjesecima. Nakon što se skupe listovi, oni se odvoze na sušenje u posebnim pećima i tako osušeni u posebnim silosima moraju odstajati sljedećih 18 do 20 mjeseci. Tada se melju i pakiraju ili u pakovanja od pola kilograma, kilogram ili u male paketiće poput onih normalnog čaja. I onda se plasiraju na tržište. I to ne samo po Paragvaju i okolnim zemljama, već i u SAD, Kanadu, Japan, Koreju, Španjolsku, Italiju pa i Norvešku i Poljsku. Pajarito u svojoj tvornici površine 10,000 km2 dnevno proizvede oko 1500 kilograma yerba mate i tako od 1950. godine. Uz čašu toplog yerba mate čaja gdje se savršeno komplementira slatko od šećera i originalno blago gorko od yerba mate i s nekoliko poklon paketića ovog vjerovatno najautentičnijeg paragvajskog suvenira, zahvaljujem na edukativnom obilasku.
Palim prema luci jer je vrijeme za napustiti Paragvaj. I kroz stražnja vrata ući u Argentinu.

UKUPNO NAPRAVLJENIH OVERLAND KILOMETARA DO DANAS - 569


BUS Encarnacion-Trinidad PYG 5,000
BUS Trinidad-Jesus PYG 5,000
Zajednička ulaznica za Trinidad i Jesus PYG 25,000
Večera u Restoranu Artur (Encarnacion) PYG 52,500 (all you can eat buffet, malo pivo i mala boca vode)
BUS Encarnacion-Bella Vista PYG 10,000
TAXI Bella Vista-Pajarito PYG 15,000 po smjeru

25.11.2011. u 01:50 • 0 KomentaraPrint#^

Dostupni putopisi

Gutaš moje putopise? Ajd' onda ne budi cicija i stisni 'pay now' i plati mi gemišt!







Image and video hosting by TinyPic

Dvije Afrike (Maroko & Mali)

Između neba i zemlje (Peru, Bolivija, Čile & Argentina)

Azija (Japan, Hong Kong, Makao, Kina)

Ne! Vijetnam, Kambodža i Laos nisu ratovi! (Vijetnam, Kambodža, Tajland, Malezija)

Kod strica Busha (SAD)

Moja Afrika (Egipat, Južna Afrika, Lesoto, Svaziland, Mozambik, Malavi, Zambija, Tanzanija)

Gram i pol curryja (Indija & Nepal)

U zagrljaju pernate zmije (Gvatemala, El Salvador, Honduras, Meksiko)

Bijeg u talijansku potpeticu (Bari, Ostuni, Polignano a Mare, Taranto)

Istok Ukrajina (Ukrajina)

Na čajanki s Hezbolahom (Libanon, Sirija)

Tamo gdje sam stao... (Južna Koreja, Burma, Singapur, Malezija, Tajland, Laos, Kina)

Podijeljena Afrodita (Cipar)

Jesu li Marokanci couscous manijaci i ovisnici o čaju od mente? I dimi li se kif na Sjeveru? (Maroko)

Oman - Zlatni pijesci Arabije Felix

Buenos dias, buenas tardes y buenas noches - Overland od Asunciona do Arenasa... i još malo dalje (Paragvaj, Brazil, Urugvaj, Argentina, Čile)

Tunis none.inclusive

Pozdrav iz Chaikhanastana - Priče iz središnje Azije (Kirgistan, Uzbekistan & Afganistan)

Ples u sjeni vulkana (Indonezija)

Veliki ocean plavog neba (Cookovi otoci i Australija)

O cipelama...i još ponešto (Filipini)

Crni papar, crvena riža (Južna Indija)

Teranga (Cabo Verde, Senegal & Gambija)

O autoru

"Backpacking? Što je to?", upitao sam se pred nekoliko godina kada sam jednog dana slučajno ušao na jednu backpacking stranicu. To je bila terra incognita, ne samo meni, već i ljudima koji me okružuju. Počeo sam čitati tu stranicu, potom još jednu, i još jednu nakon nje... I tako je započela moja velika romansa s backpacking putovanjima...

Ime mi je Vedran Anelić. Imam «tek» 38 godina, ali i ja osjećam da me godine nemilosrdno gaze (rofl) pa stvari koje sam bez puno problema mogao napraviti prije desetak godina, sada me bolovi u križima, slab vid, senilnost i slične stvari sprječavaju. Zvučim sam sebi ko stari nonić... Šala mala... Rođeni sam Rječanin, ali sam kao crna ovca svoje obitelji otišao na studij u Zagreb i ostao. Ipak, Zagreb je Zagreb i u ovom trenutku grad baš po mojoj mjeri. Što će biti za 10-20 godina, ne znam. Nisam Nostradamus.
I da, ovisnik sam! Otvoreno priznajem. Drogiram se! A moja droga su putovanja. Kada sam započeo s backpackingom sada već daaaaavneeee 2001. godine, bilo je to jedno kratko i organizacijski lagano putovanje u Mađarsku, Slovačku i Češku, a nakon toga put me odveo u gotovo sve krajeve svijeta: Maroko, Mali, Peru, Bolivija, Čile, Japan, Kina, Vijetnam, Kambodža, SAD itd itd itd... Moja droga je skuplja od hašiša i heroina, ali s puno više vitamina zujo I ne pokušavajte! Ne želim na odvikavanje!
A gdje je bilo najljepše? Doma! Doma je uvijek najljepše! I nije to samo isprazna fraza. Svaka zemlja koju sam posjetio je drugačija od one prethodne i svaka je zanimljiva na svoj način. I ne postoje dvije iste zemlje. Ali istina je i da se nakon svakog puta uvijek najradije vraćam svojoj garsonjerici od 25 kvadrata. S novim uspomenama koje su moj «fiks» do nekog sljedećeg putovanja u neki novi neistraženi kutak našeg trećeg kamenčića od sunca.

Trenutna visina letvice: 127 zemalja. Nije da se hvalim... wave


Posjećene zemlje/teritoriji
01. Afganistan
02. Albanija
03. Alžir
04. Andora
05. Argentina
06. Armenija
07. Aruba
08. Australija
09. Austrija
10. Bahrein
11. Barbados
12. Belgija
13. Bjelorusija
14. Bolivija
15. Bosna i Hercegovina
16. Brazil
17. Bruneji
18. Bugarska
19. Burma (Mijanmar)
20. Cabo Verde
21. Cipar
22. Cookovi otoci
23. Crna Gora
24. Češka
25. Čile
26. Danska
27. Dominika
28. Egipat
29. El Salvador
30. Estonija
31. Fidži
32. Filipini
33. Finska
34. Francuska
35. Gambija
36. Grčka
37. Gruzija
38. Gvatemala
39. Gvineja Bissau
40. Honduras
41. Hong Kong
42. Hrvatska
43. Indija
44. Indonezija
45. Iran
46. Irska
47. Island
48. Italija
49. Izrael
50. Japan
51. Jordan
52. Južna Afrika
53. Južna Koreja
54. Kambodža
55. Kanada
56. Katar
57. Kazahstan
58. Kenija
59. Kina
60. Kirgistan
61. Kolumbija
62. Kosovo
63. Kuba
64. Kuvajt
65. Laos
66. Latvija
67. Lesoto
68. Libanon
69. Lihtenštajn
70. Litva
71. Luksemburg
72. Mađarska
73. Makao
74. Makedonija
75. Malavi
76. Malezija
77. Mali
78. Malta
79. Maroko
80. Meksiko
81. Moldova
82. Monako
83. Mozambik
84. Nepal
85. Nizozemska
86. Norveška
87. Novi Zeland
88. Njemačka
89. Oman
90. Palau
91. Paragvaj
92. Peru
93. Poljska
94. Portugal
95. Ruanda
96. Rumunjska
97. Rusija
98. San Marino
99. Sejšeli
100. Senegal
101. Singapur
102. Sirija
103. Sjedinjene Američke Države
104. Sjeverna Koreja
105. Slovačka
106. Slovenija
107. Srbija
108. Svaziland
109. Sveti Vincent & Grenadini
110. Španjolska
111. Šri Lanka
112. Švedska
113. Švicarska
114. Tajland
115. Tajvan
116. Tanzanija
117. Tunis
118. Turska
119. Uganda
120. Ujedinjeni Arapski Emirati
121. Ukrajina
122. Urugvaj
123. Uzbekistan
124. Vatikan
125. Velika Britanija
126. Vijetnam
127. Zambija

Putovao preko zračnih luka
001. Abu Dhabi (UAE)
002. Adelaide (AUS)
003. Akureyri (ISL)
004. Algiers Houari Boumediene (ALG)
005. Almaty (KAZ)
006. Amsterdam Schiphol (NED)
007. Aruba Reina Beatrix (ARU)
008. Asuncion (PRG)
009. Atena Elefterios Venizelos (GRE)
010. Auckland (NZL)
011. Ayers Rock (AUS)
012. Balaton (HUN)
013. Baltimore (USA)
014. Bamako (MLI)
015. Bandar Seri Begawan (BRN)
016. Bangalore Kempegowda (IND)
017. Bangkok Suvarnabhumi (THA)
018. Barcelona El Prat (ESP)
019. Bari (ITA)
020. Bastia Poretta (FRA)
021. Beijing Capital (CHN)
022. Beirut Rafik Hariri (LEB)
023. Beograd Nikola Tesla (SRB)
024. Bergamo Orio al Serio (ITA)
025. Bergen (NOR)
026. Berlin Schonefeld (GER)
027. Berlin Tegel (GER)
028. Bilbao (ESP)
029. Birmingham (GBR)
030. Bishkek Manas (KGS)
031. Bissau Osvaldo Vieira (GNB)
032. Bogota El Dorado (COL)
033. Bologna G. Marconi (ITA)
034. Bordeaux (FRA)
035. Boston Logan (USA)
036. Bratislava (SLK)
037. Bridgetown Grantley Adams (BRB)
038. Brisbane (AUS)
039. Bruxelles Charleroi (BEL)
040. Bruxelles National (BEL)
041. Budapest Ferihegy (HUN)
042. Buffalo (USA)
043. Cagliari Elmas (ITA)
044. Cairns (AUS)
045. Cairo (EGY)
046. Cape Town (RSA)
047. Caracas Maiquetia Simon Bolivar (VEN)
048. Cartagena Rafael Nunez (COL)
049. Casablanca Mohammed V (MRC)
050. Catania Fontanarossa (ITA)
051. Cebu Mactan (PHI)
052. Chengdu Shuangliu (CHN)
053. Chicago O'Hare (USA)
054. Chisinau (MOL)
055. Christchurch (NZL)
056. Cochin (IND)
057. Colombo Bandaranaike (LKA)
058. Copenhagen Kastrup (DEN)
059. Corfu Ioannis Capodistrias (GRE)
060. Cork (IRL)
061. Dakar Leopold Sedar Senghor (SEN)
062. Danang (VIE)
063. Denpasar Bali Ngurah Rai (IDN)
064. Denver (USA)
065. Doha (QAT)
066. Dortmund (GER)
067. Dubai International (UAE)
068. Dubai Al Maktoum (UAE)
069. Dublin (IRL)
070. Dubrovnik Čilipi (CRO)
071. Dusseldorf (GER)
072. Fort de France (MTQ)
073. Fort Lauderdale (USA)
074. Frankfurt (GER)
075. Girona Costa Brava (ESP)
076. Graz Thalerhof (AUT)
077. Grimsey (ISL)
078. Hahn (GER)
079. Hanoi Noi Bai (VIE)
080. Havana Jose Marti (CUB)
081. Herat (AFG)
082. Hobart (AUS)
083. Ho Chi Minh City (VIE)
084. Hong Kong (HKG)
085. Hyderabad Rajiv Ghandi (IND)
086. Ibiza (ESP)
087. Istanbul Ataturk (TUR)
088. Istanbul Sabiha Gokcen (TUR)
089. Jakarta Soekarno-Hatta (IDN)
090. Johannesburg O Tambo (RSA)
091. Kabul Khwaja Rawash (AFG)
092. Kathmandu Tribhuvan (NEP)
093. Kerry (IRL)
094. Kigali Gregoire Kayibanda (RWA)
095. Kijev Boryspil (UKR)
096. Kijev Zhulany (UKR)
097. Kiruna (SWE)
098. Kingstown ET Joshua (VCT)
099. Koln/Bonn (GER)
100. Koror Roman Tmetuchl (PLW)
101. Krabi (THA)
102. Krakow Ivan Pavao II (POL)
103. Kuala Lumpur (MYS)
104. Kutaisi (GEO)
105. Kuwait (KWT)
106. Langkawi (MYS)
107. Laoag (PHI)
108. Larnaka (CYP)
109. Leh Kushok Bakula Rimpochee (IND)
110. Lima Jorge Chavez (PER)
111. Lisbon (POR)
112. Liverpool John Lennon (GBR)
113. London Gatwick (GBR)
114. London Heathrow (GBR)
115. London Luton (GBR)
116. London Stansted (GBR)
117. Los Angeles International (USA)
118. Luxor (EGY)
119. Ljubljana Brnik (SLO)
120. Macau (CHN)
121. Madrid Barajas (ESP)
122. Madurai (IND)
123. Mahe (SYC)
124. Malta Luqa (MAL)
125. Manama (BAH)
126. Manchester (GBR)
127. Manila NAIA (PHI)
128. Marakesh Menara (MRC)
129. Maribor Edvard Rusjan (SLO)
130. Medan Kualanamu (IDN)
131. Medellin Jose Maria Cordova (COL)
132. Melbourne Tullamarine (AUS)
133. Melville Hall (DMA)
134. Mexico City Benito Juarez (MEX)
135. Miami (USA)
136. Milano Malpensa (ITA)
137. Minsk 2 (BLR)
138. Miri (MYS)
139. Montevideo (URG)
140. Montreal Trudeau (CAN)
141. Moskva Sheremetyevo (RUS)
142. Moskva Domodedovo (RUS)
143. Mumbai Chatrapati Shivaji (IND)
144. Munchen (GER)
145. Mykonos (GRE)
146. Muscat (OMN)
147. Nadi (FIJ)
148. Nairobi Jomo Kenyatta (KEN)
149. Napoli Capodichino (ITA)
150. New Delhi Indira Gandhi (IND)
151. Newark Liberty (USA)
152. New York JFK (USA)
153. New York La Guardia (USA)
154. Niš Konstantin Veliki (SRB)
155. Olbia Costa Smeralda (ITA)
156. Osaka Kansai (JPN)
157. Osh (KGS)
158. Osijek (CRO)
149. Oslo Gardermoen (NOR)
160. Oslo Rygge (NOR)
161. Paphos (CYP)
162. Pariz Charles de Gaulle (FRA)
163. Pariz Orly (FRA)
164. Peleliu (PLW)
165. Penang (MYS)
166. Pereira Maltecańa (COL)
167. Perth (AUS)
168. Phu Quoc (VIE)
169. Pointe a Pitre (GLP)
170. Porto (POR)
171. Praia Nelson Mandela (CPV)
172. Priština (KOS)
173. Puerto Montt (CHI)
174. Puerto Princesa (PHI)
175. Punta Arenas (CHI)
176. Rarotonga (COK)
177. Reykjavik Domestic (ISL)
178. Reykjavik Keflavik (ISL)
179. Riga (LAT)
180. Rijeka (CRO)
181. Rio de Janeiro Galeao (BRA)
182. Rotterdam (NED)
183. Sal Amilcar Cabral (CPV)
184. San Francisco (USA)
185. San Salvador Comalapa (ESA)
186. Santander (ESP)
187. Santiago de Chile (CHI)
188. Santorini Thira (GRE)
189. Sao Paulo Guarulhos (BRA)
190. Sapporo New Chitose (JPN)
191. Sarajevo Butmir (BIH)
192. Seoul Incheon (KOR)
193. Sevilla San Pablo (ESP)
194. Shanghai Pudong (CHN)
195. Shannon (IRL)
196. Sharjah (UAE)
197. Shiraz (IRN)
198. Shymkent (KAZ)
199. Simferopol (UKR)
200. Singapur Changi (SIN)
201. Sofia (BUL)
202. Solo Adi Sumarmo (IDN)
203. Southend on Sea (GBR)
204. Split (CRO)
205. Stockholm Arlanda (SWE)
206. St Petersburg Pulkovo (RUS)
207. Stuttgart Echterdingen (GER)
208. Sydney Kingsford Smith (AUS)
209. Tabriz (IRN)
210. Tagbilaran (PHI)
211. Taipei Taoyuan (TWN)
212. Tallinn (EST)
213. Tanger Ibn Battouta (MRC)
214. Tapachula (MEX)
215. Tashkent (UZB)
216. Tehran Mehrabad (IRN)
217. Tehran Imam Khomeini (IRN)
218. Tel Aviv Ben Gurion (ISR)
219. Tijuana (MEX)
220. Timimoun (ALG)
221. Tokyo Narita (JPN)
222. Trieste Ronchi dei Legionari (ITA)
223. Tunis Carthage (TUN)
224. Udon Thani (THA)
225. Urgench (UZB)
226. Valencia (ESP)
227. Venezia Marco Polo (ITA)
228. Venezia Treviso (ITA)
229. Wien Schwechat (AUT)
230. Yangon (MYN)
231. Zadar (CRO)
232. Zagreb Pleso (CRO)
233. Zakynthos Dyonysios Solomos (GRE)
234. Zanzibar (TAN)
235. Zurich (SWI)

Letio s avioprijevoznicima
01. Adria Airways
02. Aegean Airlines
03. Aer Lingus
04. Aeroflot
05. Aeromexico
06. Air Algerie
07. Air Antilles
08. Air Arabia
09. Air Asia
10. Air Astana
11. Air Baltic
12. Air France
13. Air Iceland
14. Air India
15. Air Macau
16. Air Manas
17. Air Serbia
18. Air Seychelles
19. All Nippon Airlines (ANA)
20. ATA Airlines Iran
21. Austrian
22. Avianca
23. British Airways
24. Brussels Airlines
25. Cathay Pacific
26. Cebu Pacific
27. China Airlines
28. Clickair
29. Condor
30. Croatia Airlines
31. Cyprus Airways
32. Easyjet
33. Egyptair
34. Emirates
35. Etihad
36. Fiji Airways
37. FlyDubai
38. Garuda Indonesia
39. Germanwings
40. Go Air
41. Iberia
42. Icelandair
43. Interjet Mexico
44. Iran Aseman
45. Japan Airlines
46. Jat Airways
47. Jazeera Airways
48. Jet Airways
49. Jetstar
50. Kenya Airways
51. Lauda Air
52. Level
53. Liat Caribbean Airlines
54. Lufthansa
55. Malaysia Airlines
56. Malev
57. Myair
58. Niki (Air Berlin)
59. Nok Air
60. Norwegian
61. Qantas
62. Qatar Airways
63. Pacific Mission Aviation Palau
64. Pegasus
65. Pluna
66. Royal Air Maroc
67. Royal Brunei Airlines
68. Ryanair
69. Safi Airways
70. SAS Scandinavian
71. Sichuan Airlines
72. Singapore Airlines
73. Sky Airline Chile
74. South African Airways
75. Southwest
76. Spicejet
77. Spirit
78. Sterling
79. Surinam Airways
80. Swiss
81. Taca Airlines
82. TACV Cabo Verde Airlines
83. TAM Linhas Aereas
84. TAP Air Portugal
85. Tigerair
86. Trade Air
87. TUI Fly
88. Tunisair
89. Turkish Airlines
90. Ukraine Int Airlines
91. Uzbekistan Airways
92. Vietnam Airlines
93. Virgin Atlantic
94. Virgin Australia
95. Volare
96. Volotea
97. Vueling
98. Wizzair

Posjećena skijališta
01. Alpbachtal Wildschonau (AUT)
02. Alta Badia (ITA)
03. Arapahoe Basin (USA)
04. Are (SWE)
05. Aspen (USA)
06. Auron (FRA)
07. Axamer Lizum (AUT)
08. Bad Kleinkirchheim (AUT)
09. Bansko (BUL)
10. Beaver Creek (USA)
11. Bela (SLO)
12. Bergeralm Steinach (AUT)
13. Białka Tatrzańska (POL)
14. Boggvisstadafjall Dalvik (ICE)
15. Boreal (USA)
16. Bormio (ITA)
17. Borovets (BUL)
18. Breckenridge (USA)
19. Brixental SkiWelt (AUT)
20. Canyons (USA)
21. Cerkno (SLO)
22. Copper Mountain (USA)
23. Cortina d'Ampezzo (ITA)
24. Deer Valley (USA)
25. Dizin (IRN)
26. Flachau (AUT)
27. Furano (JPN)
28. Garmisch Partenkirchen (GER)
29. Gerlitzen (AUT)
30. Gerlos Zillertal Arena (AUT)
31. Goldeck (AUT)
32. Golte (SLO)
33. Grossglockner Kals-Matrei (AUT)
34. Gulmarg (IND)
35. Hammarbybacken Stockholm (SWE)
36. Heavenly (USA)
37. Hintertux (AUT)
38. Hlidarfjall Akureyri (ICE)
39. Innerkrems (AUT)
40. Ischgl Samnaun (AUT/SWI)
41. Isola 2000 (FRA)
42. Jahorina (BIH)
43. Jasna Chopok (SVK)
44. Kanin-Sella Nevea (SLO/ITA)
45. Kappl (AUT)
46. Katschberg (AUT)
47. Kaunertal (AUT)
48. Keystone (USA)
49. Kirkwood (USA)
50. Kitzbuhel (AUT)
51. Kitzsteinhorn Kaprun (AUT)
52. Kobla (SLO)
53. Kopaonik (SRB)
54. Kranjska Gora (SLO)
55. Kronplatz (ITA)
56. Krvavec (SLO)
57. Kühtai (AUT)
58. Lake Placid (USA)
59. Lenzerheide (SWI)
60. Lienz (AUT)
61. Livigno (ITA)
62. Madonna di Campiglio (ITA)
63. Malbun (LIE)
64. Malino Brdo Ružomberok (SVK)
65. Mariborsko Pohorje (SLO)
66. Mölltaler (AUT)
67. Mont Tremblant (CAN)
68. Nanshan (CHN)
69. Nassfeld (AUT)
70. Nauders (AUT)
71. Niseko (JPN)
72. Northstar (USA)
73. Obergurgl-Hochgurgl (AUT)
74. Obertauern (AUT)
75. Obertilliach (AUT)
76. Paganella (ITA)
77. Park City (USA)
78. Patscherkofel (AUT)
79. Phoenix Park (KOR)
80. Piancavallo (ITA)
81. Pitztal (AUT)
82. Popova Šapka (MKD)
83. Rogla (SLO)
84. Romme Alpin (SWE)
85. Saalbach Hinterglem (AUT)
86. Santa Caterina (ITA)
87. Sapporo Teine (JPN)
88. Schladming (AUT)
89. Seoul Woongjin Snowdoci (KOR)
90. Serfaus Fiss Ladis (AUT)
91. Sillian Hochpustertal (AUT)
92. Ski Dubai (UAE)
93. Sljeme (CRO)
94. Solden (AUT)
95. St Anton am Arlberg (AUT)
96. Steinplatte-Winklmoosalm (AUT/GER)
97. St Jakob im Deferegental (AUT)
98. St Johann in Tirol (AUT)
99. St Moritz (SWI)
100. Stubai (AUT)
101. Tarvisio (ITA)
102. Tochal (IRN)
103. Turracher Hohe (AUT)
104. Vail (USA)
105. Vogel (SLO)
106. Yongpyong (KOR)

Kontakt

Vedran Anelić

Linkovi


Forum.hr
Virtualtourist
Lonely Planet Thorntree travel forum
Hrvatski ski magazin
Punto Zagreb, tourism with a smile. Zagreb and Croatia sightseeing tours.


Ryanair
Easyjet
Germanwings
TuiFly
Wizzair
Aer Lingus
Vueling
Norwegian
Air Asia
Air Arabia
Fly Dubai

Putopisi-Moj putopis
Putopisi-Putna groznica


mixed martial arts
Free Web Counter
mixed martial arts