Bitke kroz povijest http://blog.dnevnik.hr/asboinu

nedjelja, 20.05.2018.

Ratni helikopteri

Prijevozni (cargo) helikopteri – kategorija CH

Kod ove CH kategorije vojnih helikoptera lako je pomiješati i pobrkati ih s vojnim helikopterima kategorije HH koji su gotovo identičnih značajki, ali razlika postoji u temeljnoj zadaći. Dakle, CH kategorija je vojni helikopter koji služi za prijevoz 'karga' (tereta) bilo da je to ljudstvo, ili neka druga vojna materijalna imovina, a HH kategorija pak je namijenjena za traganje, spašavanje, izvlačenje ili zadaću sanitetskog zbrinjavanja (MEDEVAC).



Priča o vojnim helikopterima kategorije CH počinje zahtjevima vojske, konkretno marinaca, koji traže stroj (mazgu) koja će im nositi teško naoružanje, koristan ratni teret i opremu. Zahtjevi su se pojavili 1960., a već 1962. marincima je ponuđen prvi eksperimentalni primjerak Vought-Hiller-Ryan XC-142A. Nažalost ovaj izuzetno dobar stroj nikada neće ući u operativnu uporabu.

Marinci ipak traže i inzistiraju na nečem što će biti kategorizirano kao teški helikopter, a produkt je eksperimentalni 'Heavy Helicopter Experimental / HH (X)'. Ponuđen je modificirani CH-47 Chinook i cijeli niz sličnih, a naposljetku izabran je YCH-53A i to dva prototipa (kategorija Y) koji će na kraju rezultirati moćnim CH-53 Sea Stallion.



Serijska proizvodnja CH-53 (morskog ždrijepca) započela je 1966. Od tada ovi fantastični helikopteri, CH-53, ali i njegov 'brat blizanac' HH-53 bili su nezemjenjivi u svim vojnim sukobima: Vijetnam – 'morski ždrijepci' spasili su mnoge američke i vojnike južnog Vijetnama pred najezdom Armije Sjevernog Vijetnama i Vietkonga (operacija Frekventni vjetrovi).

'Zeleni div' HH-53 tragao je za i spašavao vojnike, ratne zarobljenike, pilote, mornare, podmorničare ... neumorno tijekom perioda od 1967. do 1975. cijelom jugoistočnom Azijom, Obalom slonovače (Sjeverno-vijetnamski zatvorski kamp u Sonu Tayu 1970. godine i spašavanje posade trgovačkog (kontejner) broda SS Mayaguez). 'Helikopterska braća' odigrala su svoju 'rolu' i u Afganistanu, a neke od inačica tijekom 2012. zaslužno su umirovljene, a uspješno ih zamjenjuje CH-53 Super Stallion.


20.05.2018. u 14:08 • 0 KomentaraPrint#^

nedjelja, 13.05.2018.

Ratni helikopteri

Napadački (jurišni) helikopter – kategorija AH

Napadački (jurišni) helikopter kategorije AH je naoružani helikopter čija je temeljna zadaća slična zadaći napadačkog (jurišnog) zrakoplova iz kategorije A. Dakle, napadački helikopter napada protivničko pješaštvo i oklopljene postrojbe (sva borbena i neborbena vozila) na tlu. Poradi svog teškog arsenala (naoružanja) ove helikoptere ponekad nazivaju helikopterima topovnjačama.

Arsenal naoružanja napadačkog helikoptera je slijedeći: razni automatski topovi i strojnice, protuoklopne vođene rakete, razne rakete tipa zrak-zemlja i rakete tipa zrak-zrak (za vlastitu obranu-samoobranu). Tako današnji napadački helikopteri zapravo imaju dvije temeljne zadaće: blisku zračnu potporu pješaštvu i protutenkovska (oklopna) borba.


letne (manevarske) sposobnosti napadačkog helikoptera AH-64 Apache

Zapravo, ako bi to željeli iskazati matematikom, onda bi to bilo tako što napadački helikopter mora uništiti 17 puta veću cijenu ciljeva od svoje vlastite prije nego bi bio oboren. No, dobro, razvoj ove kategorije helikoptera uzeo je zamah sredinom 1960-tih godina. Naime, američka kopnena vojska (ARMY) zatražila je (iskazala je potrebu za) helikopter koji će biti teže i jače naoružan od dotadašnjih naoružanih helikoptera kategorije UH.

Naime, naoružani helikopteri (UH-1 Iroquois) bili su odlična potpora iz zraka, ali trebalo je razviti nešto još ubojitije (AH-1 Cobra), a za to je poslužio AH-56 Cheyenne koji je prvi put poletio 21. rujna 1967. tijekom Vijetnamskog rata. Tako je 'rođen' helikopter s pojačanom oklopnom zaštitom, većom brzinom i manjom širinom. Naime, pilot i operator sada više ne sjede jedan pored drugoga, već je operator ispred, a pilot iza na povišenom prostoru (time je dobivena manja silueta cilja).


napadački helikopter AH-64 Apache u potpori desanta pješaštva prijevoznim (cargo) helikopterom CH-47 Chinook

Krajem 1970-tih počeo se pojavljivati prvi prototip YAH-64 (kategorija helikoptera Y su zapravo prototipovi-eksperimentalni), kasniji AH-64 Apache, koji će u operativnu uporabu ući u travnju 1986. Danas egzistira inačica AH-64D Apache Longbow koji je i platforma za buduća oružja. Još je možda dobro napomenuti da ovdje dolazi jedan helikopter iz kategorije MH (višenamjenski za specijalne operacije) koji je razvijen kao A/MH Little Bird (Killer Egg), no o njemu više drugi put u kategoriji MH.

Dakle, kao zaključak, značajke napadačkih (jurišnih) helikoptera su izuzetna pokretljivost, snažna oklopna zaštita i velika vatrena moć. Iako su jurišni helikopteri relativno novi oružani sustavi u modernim vojskama, oni klasični jurišni helikopteri (poput ruskog Mi-24 NATO kodna oznaka Hind) namijenjen isključivo protutenkovskoj borbi polako, ali sigurno odlazi u povijest.

Na njihovo mjesto dolaze višenamjenski borbeni helikopteri prilagođena i za izvođenje borbenih misija u uvjetima gradske borbe i za spašavanje ljudi u prirodnim katastrofama. Naime, uporaba teško naoružanih borbenih helikoptera-topovnjača u zaustavljanju masovnih tenkovskih prodora danas se više ne uklapa u strategiju suvremenog ratovanja. Umjesto njih traže se helikopteri koji će 'kirurškom preciznošću' moći uništavati ciljeve u gradskim (urbanim) borbama.

Usput slobodno se na ovom popisu kvalitetnih napadačkih helikoptera nađu i ruski poput: Mi-28 NATO kodna oznaka Havoc (Night Hunter), Mi-35 NATO kodna oznaka Hind E, Ka-50 NATO kodna oznaka Hokum A (Black Shark) i Ka-52 NATO kodna oznaka Hokum B (Alligator).

Za kraj, taktika napadačkog helikoptera u borbi s tenkom – čeka ga iza nekog zaklona ili maske, iznenada iskače iz zaklona i ispaljuje vođenu PO raketu prve, druge ili treće generacije. Prva generacija je ručno (manualno) vođena raketa gdje helikopter ostaje u zraku otkriven sve do trenutka pogotka raketom. Druga generacija (poluautomatsko) sustav sam navodi raketu, ali operator mora kacigom kroz vizir vidjeti cilj i napokon treća generacija (ispali i zaboravi) gdje operator nakon uočavanja cilja ispaljuje raketu, i odmah potom može voditi borbu s drugim ciljem ili se skloniti u sigurnost (raketa će pogoditi cilj sama).


13.05.2018. u 10:45 • 0 KomentaraPrint#^

nedjelja, 06.05.2018.

Ratni helikopteri

Vojni helikopteri – 'zračno konjaništvo'

Ako su tenkovi 'teško konjaništvo', onda su helikopteri zasigurno 'zračno konjaništvo'. No, dobro. U početku razvoja zrakoplova, koji na kraju nije postao zrakoplov, koji bi se mogao vertikalno podići i isto tako spustiti (već tijekom Drugog svjetskog rata) razvijen je 'Rotokopter'.



Kako je kategorija R već bila rezervirana za izvidničke zrakoplove godine 1948. 'rotokopter' dobiva svoju zasebnu kategoriju H i postaje 'Helikopter'. No, nitko nije tada očekivao da će helikopter postati vrlo traženi zrakoplov, odnosno zrakoplov kojeg najviše treba kopnene vojska (pješaštvo).

Tako je zrakoplov kategorije H dobio svoje potkategorije poput: AH (napadački-jurišni helikopter), CH (transportni-opskrbni helikopter), HH (teški spasilački helikopter), MH (helikopter za specijalne zadaće), OH (motrilački-izvidnički helikopter), RH (mornarički protuminski helikopter), SH (mornarički protupodmornički helikopter), TH (trenažni-školski helikopter) i UH (utility – prijevozni helikopter).


helikopterske scene filma 'Bili smo vojnici' (We Were Soldiers)

Dok je 'praskozorje' helikoptera počelo već tijekom Drugog svjetskog rata, svoju 'zoru' helikopteri će ugledati tek tijekom Korejskog rata, a tijekom Vijetnamskog rata helikopteri su zauvijek zauzeli svoju 'visoku poziciju' u vojsci. Danas moderne vojske više ne bi mogle bez helikoptera.

Dobro, to bi trebalo biti dostatno za neki uvod u novu seriju o vojnim (ratnim) helikopterima.


Helikopteri OH-58D Kiowa Warrior HRZ

06.05.2018. u 21:03 • 0 KomentaraPrint#^

subota, 05.05.2018.

Ratni zrakoplovi

Trenažni (školski) zrakoplovi – kategorija T

Dok civilni piloti prolaze obuku za letenje na jednom tipu zrakoplova (ultra-laki školski zrakoplov) kod vojnih pilota ta obuka u letenju podijeljena je na čak tri dijela, odnosno tri tipa zrakoplova. Prvi vojni školski zrakoplov je sličan civilnom zrakoplovu, dakle radi se o zrakoplovu tipa ZLIN – 242L (Hrvatsko ratno zrakoplovstvo) i to je zrakoplov za temeljnu obuku.



Ako netko želi znati kako raspoznati vojni od civilnog školskog zrakoplova (u Republici Hrvatskoj) dovoljno je pročitati registracijsku oznaku (pozivni kod), pa će tako na civilnom ZLIN-u primijetiti oznaku 9A DFG (kombinacija oznake RH u zračnom prometu '9A' i tri slova engleskog alfabeta 'DFG'.

No, za razliku od civilnog vojni školski ZLIN nosit će oznaku kombinacije tri broja i to od 401 do 499 (OBVEZATNO samo u tom rasponu kombinacije brojeva). Nadalje, školski zrakoplov za napredniji dio obuke je (Hrvatsko ratno zrakoplovstvo) PC-9 Pilatus (to je i zrakoplov akrobatske skupine 'Krila Oluje' HRZ) na kojem ćete lako uočiti oznake u kombinaciji od tri broja i to u rasponu od 051 do 099.


trenažni školski mlazni zrakoplov kategorije T USAF T-38 Talon

Eh sada, on treća faza napredne borbene obuke vojnih pilota provodi se na zrakoplovima kategorije T, dakle na trenažnim (školskim) zrakoplovima. Dok bogatije vojske provode tu treću fazu obuke na mlaznim trenažnim zrakoplovima, one nešto siromašnije rabe prave borbene zrakoplove koji se razlikuju od onih u eskadrili samo po tomu što su dvosjedi (pilot-polaznik i pilot-nastavnik).

Bitno je ne ovdje pomiješati borbene zrakoplove dvosjede (pilot i kopilot-navigator) jer prvi (trenažni) imaju duple upravljačke mogućnosti, a drugi (borbeni) nemaju tu mogućnost. Možda je dobro napomenuti da i jedni i drugi školsko-trenažni zrakoplovi imaju mogućnost nošenja naoružanja, te vrlo lako mogu postati borbeni zrakoplovi (u slučaju potrebe).


školski zrakoplov (Hrvatsko ratno zrakoplovstvo) PC-9M Pilatus oznake 064

05.05.2018. u 09:15 • 2 KomentaraPrint#^

ponedjeljak, 30.04.2018.

Ratni zrakoplovi

Vojni zrakoplovi kategorije G – vojne jedrilice

Vojni zrakoplovi kategorije G poznatiji kao jedrilice pojavili su se i masovnije se našli u uporabi nakon Prvog svjetskog rata. Naime, Njemačkoj je Versajskim ugovorom zabranjeno graditi zrakoplove kategorije C s motornim pogonom. Lukavi Nijemci tada su se okrenuli kategoriji G.

Vojne jedrilice ili zrakoplovi kategorije G isključivo su namijenjeni za zračni prijevoz pješaštva koje nije obučeno i uvježbano za iskakanje padobranom. Isto tako ovi zrakoplovi pratili su padobransko pješaštvo u prijevozu težeg naoružanja, borbenih vozila i opreme.

Dakle, ove zrakoplove kategorije G u zrak su podizali zrakoplovi kategorije C (prijevozni) ili rjeđe kategorije B (bombarderi) i pomoću sajli teglili (vukli) ih do najpovoljnije 'sletne zone' (prizemljenje). Kako je uvijek vrlo teško pronaći idealnu zonu za prizemljenje (takve su čvrsto branjene od strane protivnika), a još je teže jednom prizemljenu jedrilicu natrag podići, zrakoplovi kategorije G građeni su od vrlo jeftinog materijala (platno i drvo).

Jednostavno, moglo bi se zaključiti: zrakoplovi vojne kategorije G zrakoplovi su za jednokratnu uporabu. Danas više ni jedna moderna vojska nema u svom sastavu zrakoplove kategorije G (osim možda nekakve inačice za obuku i trening). Zrakoplove kategorije G danas u potpunosti zamjenjuju zrakoplovi koji su se pojavili tijekom Korejskog rata, a to su zrakoplovi kategorije H koje će mnogi od vas lakše prepoznati ako ja to napišem – helikopteri.


30.04.2018. u 21:23 • 0 KomentaraPrint#^

subota, 21.04.2018.

Ratni zrakoplovi

Zrakoplovi kategorije X - letjelice budućnosti

Dok se poneki polako pribojavaju što bi sve mogle učiniti letjelice (zrakoplovi) kategorije Q (bezposadne MQ), prava prijetnja koja tjera strah u kosti su zapravo zrakoplovi kategorije X.

Naime, bezposadne letjelice budućnosti počele su se razvijati 2013., a već 2015. poletjeli su prvi primjerci (prototipovi) i na sreću cijelog čovječanstva odmah su projekti zamrznuti. Dakle, radi se o zrakoplovima, besposadnim letjelicama koje u potpunosti rabe 'stealth' tehnologiju.



Ove letjelice X kategorije razvijaju brzinu gotovo nevjerojatnih 1000 km/h, a taktički doseg (radijus djelovanja) im je oko 2400 km. Ove letjelice mogu 'nositi' više od dvije tone raznog naoružanja, a ono najopasnije je to što djeluju potpuno autonomno! (za razliku od zrakoplova Q kategorije ovdje ne postoji ljudski operator negdje iza pulta)

Dakle, letjelica X kategorije sama bira i identificira protivnika (cilj), sama bira taktiku (način) borbe i sama bira oružje kojim će napasti (odgovoriti). E, pa sad kod ovoga ni ja ne znam što bi se u stvari dogodilo da se neka od ovih letjelica 'otme' nadzoru i počne sama 'razmišljati'...

Naime, ovo je prvi korak prema strojevima koji 'razmišljaju', a dva primjerka takvih strojeva uspješno su sletjela i uzletjela na nosač zrakoplova, dakako, bez pomoći ljudskog operatora. Riječ je o letjelicama tipa X-47B koje su uspješno i 'dotočile' gorivo u zraku.

Amerikanci su odmah zaustavili daljnji razvoj i dva prototipa koji se ipak nalaze u službi malo 'korigirali' u autonomnosti, no, razvija se još jedan tip 'stealth dronova' nazvan Phantom Ray s još većom autonomnošću.


X zrakoplovi X-47B i Phantom Ray

21.04.2018. u 22:11 • 0 KomentaraPrint#^

nedjelja, 15.04.2018.

Ratni zrakoplovi

Zrakoplovi kategorije U (utility) – špijunski, R (rconnaissance) izvidnički i Q bez-posadni dronovi

Dakle, danas su na redu vojni zrakoplovi specijalnih namjena poput špijuniranja i izviđanja. Iako nekome na prvi pogled špijuniranje i izviđanje kao riječ izgleda različito, a doista su i različite djelatnosti, ipak postoji mala razlika. Obije ove djelatnosti spadaju u obavještajno djelovanje prikupljanja podataka o protivniku, a bitna je razlika što špijunirati mogu i civili dok izviđaju samo vojnici.


U – 2 Dragon Lady

Tako postoje vojni zrakoplovi kategorije U (utility) koji su gotovo isključivo namijenjeni za špijuniranje protivnika, odnosno za prikupljanje informacija bez dozvole i svoje zadaće provode tijekom mira, odnosno kada nema bojnih djelovanja i otvorenog neprijateljstva (rata).

Takvi zrakoplovi opremljeni su vrlo sofisticiranom radarskom, kamernom i senzornom opremom visokih rezolucija koja je razmještena po trupu ili u trupu samog zrakoplova. Sami zrakoplovi dizajnirani, konstruirani i izgrađeni su za vrlo velike visine leta, velike brzine i mogućnost dugog ostajanja u zraku.

Danas su zrakoplovi kategorije U gotovo prošlost (no još uvijek ih ima). Jedan od takvih zrakoplova bio je U-2 Dragon Lady koji se prestao proizvoditi 1989. Špijunski zrakoplovi kategorije U letjeli su na vrlo visokim visinama i vrlo velikim brzinama i predstavljali noćnu moru za lovce presretače kategorije F, odnosno bili su za njih nedostižni i neuhvatljivi.


SR – 71 Blackbird

Nešto mlađa kategorija R izvidnička razvijana je na sličnim platformama kao kategorija U, ali s gotovo drugačijim značajkama. Najupečatljiviji zrakoplov kategorije R bio je SR-71 Blackbird, ali i takvi zrakoplovi povučeni su iz primjene (1999.).

Napokon, kao da je vojska pronašla kategoriju zrakoplova koja joj u potpunosti odgovara za ovu namjenu (ali i za druge namjene). To je kategorija Q zrakoplova, a nekima će možda biti poznatiji pod nazivom potkategorije UAV (unmanned aerial vehicle) što je vrsta zrakoplova koji nemaju posadu u trupu (samom zrakoplovu) već je posada daleko na sigurnom.

Jednostavno napisano to su bez-posadne letjelice, a neki ih još nazivaju i – DRON. O kategoriji zrakoplova Q bit će posebno, ali gotovo sigurno ti zrakoplovi preuzeli su ulogu zrakoplovima kategorije R i U.


RQ – 4 Global Hawk

15.04.2018. u 09:44 • 3 KomentaraPrint#^

nedjelja, 08.04.2018.

Ratni zrakoplovi

Zrakoplovi tankeri – 'zračne crpke za gorivo' kategorije K

Tijekom Drugog svjetskog rata, posebice kod strategijskog (dubokog) bombardiranja logističkih vojnih ciljeva (tvornice bombi, streljiva, naoružanja, opreme ...) tadašnje nacističke Njemačke veliki problem za bombardere bio je 'gubitak' lovačke pratnje, odnosno zrakoplova kategorije F (presretača, lovaca, boraca).

Naime, još i danas zrakoplovi svih kategorija muku muče s gorivom koje direktno utječe na njihov borbeni dolet (dosegnuti cilj i vratiti se u bazu), a taj problem posebice je izražen kod najpotrebnijih zrakoplova kategorije F i A.


KC-135 Stratotanker dopunjuje u letu gorivom A-10 Warthog

Problem rješavaju zrakoplovi kategorije K – zračni tankeri za gorivo. To su zapravo vojni zrakoplovi čiji je trup pretvoren u cisternu, tank za gorivo, a imaju i posebne uređaje (crijeva sa sondama) koje mogu plasirati na određene dužine i koje onda služe ostalim zrakoplovima jednostavno kao benzinske pumpe.


KC-135 Stratotanker dopunjuje gorivom u letu B-2 Spirit

Pojava ovih zrakoplova, nakon Drugog svjetskog rata (B-29 Superfortresses koji je postao prvi KB-29 Superfortresses), a poglavito tijekom Vijetnamskog rata, bila je od neprocjenjivog značaja. U početku to su bili preuređeni zrakoplovi A, B i C kategorije ili čak civilni zrakoplovi (poput: A-6 Intruder koji je postao KA-6 Intruder, civilni (kategorija W) poput DC-10 koji postaje vojna inačica KC-10 Extender ili pak civilni Boing – 707 na vojnoj platformi RC-135 koji postaje KC-135 Stratotanker ...)


KC-135 Stratotanker dopunjuje gorivom u letu MC-130 Hercules (kategorija M – višenamjenski)

08.04.2018. u 11:12 • 0 KomentaraPrint#^

subota, 07.04.2018.

Ratni zrakoplovi

Zrakoplovi za elektroničko djelovanje – AEW kategorija E

Zrakoplov za elektroničko djelovanje vojni je zrakoplov koji je opremljen specijalnom elektroničkom opremom i namjena mu je ometanje protivničkih radara i elektronskih komunikacija.



Zapravo to su zrakoplovi vrlo slični zrakoplovima kategorije B ili C osim što su lako prepoznatljivi po velikom rotirajućem disku (radaru-anteni), a unutrašnjost im je preuređena za smještaj elektroničke opreme i računala te više operatora koji ih opslužuju.

Podjednako se koriste u ofenzivnim ili defenzivnim operacijama, a mogu poslužiti i kao mobilni sustavi za rano upozorenje na dolazak protivničkih zrakoplova ili balističkih raketa.


07.04.2018. u 21:21 • 0 KomentaraPrint#^

ponedjeljak, 02.04.2018.

Ratni zrakoplovi

Neborbeni zrakoplovi – prijevozni (C) (transportni, cargo)

Neborbeni vojni zrakoplovi kategorizirani u skupinu C su prijevozni i teretni (cargo) zrakoplovi s fiksnim krilima, a u potkategoriju mogu se svrstati i helikopteri iz skupine C. Temeljna zadaća zrakoplova C kategorije je prijevoz vojnika, oružja i druge vojne opreme izvan civilnih (komercijalnih) ruta leta i u opasna ratna područja.


teški prijevozni vojni zrakoplov C-5 Galaxy

Prijevozni C zrakoplovi temeljno su izvedeni od bombardera B, a od njih pak će biti izvedeni i neborbeni zrakoplovi kategorije (K) – zračni tankeri. Naime, upravo zrakoplovi kategorije C lako se preprave (poneki od njih i imaju mogućnost brze prilagodbe) za zrakoplove kategorije K (zračne tankere).

Razvijani tijekom Drugog svjetskog rata danas ti zrakoplovi mogu sletjeti i na privremena sletišta i uzletjeti s privremenih uzletišta koje izgradi vojna inženjerija. Dok su tijekom Drugog svjetskog rata imali i zadaću tegljenja vojnih jedrilica, danas oni sudjeluju i zadaćama spašavanja, ali i uspostavu i održavanje zračnih luka te logističkih (opskrbnih) vojnih ruta do istih.

Manji prijevozni zrakoplovi služe i kao zračne vojne ambulante kojima se evakuiraju ranjeni i povrijeđeni vojnici, ili pak kao zračna zapovjedna (komunikacijska) mjesta za rad stožernog vojnog osoblja. Ponekad, ovi zrakoplovi mogu biti naoružani oružjima za obranu, ali i za napad, no, tada imamo potkategoriju borbenih prijevoznih zrakoplova (AC).


borbeni prijevozni zrakoplov kategorije (AC) – bojno djelovanje AC-130 Hercules

02.04.2018. u 10:33 • 0 KomentaraPrint#^

nedjelja, 01.04.2018.

Ratni zrakoplovi

Borbeni zrakoplovi – bombarderi (B)

Bombarder je borbeni zrakoplov iz kategorije B vojnih borbenih zrakoplova koji napada protivničke zemaljske i pomorske ciljeve plasiranjem (ispuštanjem) bombi (tepih-bombi), lansiranjem torpeda i raketa zrak-zemlja ili krstarećih raketa. Bombarderi su svoj procvat doživjeli tijekom i krajem Drugog svjetskog rata.

Bacanjem atomskih bombi iz bombardera B-29 Superfortress ubrzalo je završetak rata na dalekom Pacifiku. No, pojava balističkih i inter-kontinentalnih raketa 'poljuljalo' je vladavinu i značaj bombardera.


bombarderi B-1B Lancer, B-2 Spirit i B-52 Stratofortress

Neke od prednosti bombardera: zastrašujuće djeluju na bojno ćudoređe (moral) protivnika – ne zna se kada će se pojaviti, koliku će štetu izazvati i tko će biti pogođen, mogu dosegnuti svaki cilj, pa i onaj duboko u pozadini, nanose razarajuće i velike štete području koje napadnu i pogode.

Istodobno uz prednosti postoje i nedostaci bombardera: mogu izazvati kontra-efekt (zbog razaranja i žrtava podići bojno ćudoređe kod protivnika), ne mogu selektirati civilne (kolateralne) štete na području koje napadnu, vrlo su ranjivi u napadu lovaca-presretača iz kategorije F, izuzetno su skupi za proizvodnju i održavanje.


bombarder B-1B Lancer

Tijekom Drugog svjetskog rata iskristalizirala se podjela bombardera: obrušavajući bombarderi, torpedni bombarderi, noćni bombarderi, zemaljski (napadački) bombarderi, mornarički (daleko-dosežni) bombarderi, laki, srednji i teški bombarderi. Već tijekom Hladnog rata ta podjela gubi smisao, pa se prilazi na novu podjelu: napadačke (koji su zamijenili lake bombardere i služe za blisku zračnu potporu kopnenim snagama), srednji bombarderi zadržali su platformu za nošenje i lansiranje taktičke (5KT) nuklearne bombe, a teški bombarderi prešli su u strategijsko naoružanje.

Iako im je razvojem raketa značaj poljuljan, bombarderi još uvijek imaju svoju budućnost. Uporabom 'stealth' tehnologije u proizvodnji bombarderi postaju manji i teško uočljivi za radare, ali postaju najskuplje oružje koje si mogu priuštiti samo najmoćnija i najbogatija ratna zrakoplovstva.

Velika Britanija prestala je s proizvodnjom svojih 'V-bombardera' (Vulkan, Victor i Valiant), ali ih se nije odrekla i dalje ih čuva i održava kao strateško oružje. Jedino još SAD i Rusija proizvode teške bombardere što dodatno astronomski iscrpljuje njihove resurse, ali ne odustaju od njih.

Naime, kao nekakav zaključak, bez obzira na sve njihove nedostatke, a posebice na astronomske cijene proizvodnje i održavanja, jednom kada stigne i dostigne svoj cilj, te kad počinje djelovati, bombarder će sigurno desetkovati, ako ne i razoriti cilj, a tu je i njegova budućnost – 'hibernirat' će sve do trenutka pojave oružanog sukoba, a tada njegova uloga postaje nezamjenjiva.


bombarderi u akciji

01.04.2018. u 11:08 • 0 KomentaraPrint#^

subota, 31.03.2018.

Ratni zrakoplovi

Borbeni zrakoplovi – napadači A (jurišnici)

Borbeni zrakoplovi kategorije A zapravo su pravi napadači (jurišnici), a svojim dizajnom i drugim borbenim značajkama vrlo su slični zrakoplovima kategorije F (lovci-presretači). Dakle, napadački borbeni zrakoplovi svrstani u kategoriju A, kao takvi zasebni postoje samo u ratnom zrakoplovstvu SAD.



Ostala svjetska ratna zrakoplovstva ovu kategoriju zrakoplova svrstavaju pod lovačko-bombardersku (laki bombarderi napadači) ili u zrakoplovstvo za blisku zračnu potporu. Dakle, zrakoplovi kategorije A razlikuju se od zrakoplova kategorije F po namjeni, odnosno po primarnoj zadaći: napad na protivničke ciljeve na zemlji (moru) s većom preciznošću od zrakoplova kategorije B (bombardera).

Jednostavnije i možda konkretno napisano: napadači (jurišnici) napadaju oklopljene zemaljske i morske ciljeve (tenkovi i ratni brodovi), teško (duboko) utvrđeno (ukopano) pješaštvo, protivničke protu-zračne (topničke i raketne) paljbene položaje ili druge strateške ciljeve protivnika.

Već tijekom Drugog svjetskog rata pojavili su se zrakoplovi kategorije A (napadači i jurišnici), međutim, u to doba svrstavani su u potkategorije lovaca-bombardera (lakih bombardera) ili obrušavajućih bombardera (Ju-87 Štuka, Il-2 Iljušin, P-51 Mustang, Mk-V Spitfire ...) Prvai procvat jurišnici doživljavaju nakon Korejskog, a poglavito nakon Vijetnamskog rata.

Američko (SAD, USAF) ratno zrakoplovstvo razvilo je cijeli niz napadačkih A borbenih zrakoplova (A-1 Skyrider, A-2 Savage, A-3 Skywarrior, A-4 Skyhawk, A-5 Vigilante, A-6 Intruder, A-7 Corsair, A-8 Harrir, A-9 prototip Thunderbolt, A-10 Thunderbolt)


napadački borbeni zrakoplov A-10 Thunderbolt II (Warthog)

Naravno razvijane i razvijene su mnoge inačice ovih zrakoplova, pa tako su razvijeni i EA-6B Prowler kao elektroničko-jurišna potkategorija, ili AV-8B Harrier II kao palubni zrakoplov s vertikalnim uzlijetanjem ... Od svih tih inačica najdalje je razvijen A-10 Thunderbolt s inačicom A-10 Thunderbolt II Warthog.

Dakako razvijene su i inačice presretača-napadača poput FA-15 Strike Eagle iz četvrte 'plus' generacije presretača F-15 Eagle, ili pak F-35 Lightning II iz pete generacije presretača. Drugo moćno i veliko ratno zrakoplovstvo (Rusija) također razvija napadače, ali ih oni kategoriziraju pod lovce-bombardere (Su-25 Frogfoot, Su-30 Flanker C ... MiG-21 Fishbed, MiG-27 Flogger ...)

31.03.2018. u 11:18 • 0 KomentaraPrint#^

petak, 30.03.2018.

Ratni zrakoplovi

Borbeni zrakoplovi – presretači F (lovci, borci)

Glede svog dizajna, brzine i oružja borbeni zrakoplovi kategorije F (presretač, borac) predstavljaju najuzbudljivije vojne zrakoplove. Njihova evolucija i generacijski razvoj najbrži su kroz vojnu povijest. Tako je od kraja Drugog svjetskog rata (kada su se pojavili 'mlazni zrakoplovi') do danas poznato šest generacija zrakoplova kategorije F.



Temeljna zadaća presretača (F) je borba s drugim (protivničkim) zrakoplovima, odnosno, borba za prevlast u zračnom prostoru iznad kopnene (morske) bojišnice. Sekundarna zadaća pak je presretanje protivničkih zrakoplova kategorije A (napadači), B (bombarderi), C (prijevoznih), E (elektroničkih), K (tankera), O (motrilačkih), P (ophodnih), R (izvidničkih), S (mornaričkih) i U (špijunskih).

Glavne značajke presretača F su velike brzine, laka upravljivost, male veličine i cijeli 'arsenal' oružja (strojnice, topovi, rakete, bombe ...). Obično su jednosjedi (jedan pilot), ali postoje i dvosjedi, a danas su najmoderniji oni pete generacije (F-22 Raptor, F-35 Lightning, J-20 Chengdu, J-31 Shenyang, Sukhoi Su-50/57 FA, MiG-P1.44 Flatpack ...)

Na kraju za one koji to nisu znali: Zašto NATO naziv za ruske presretače uvijek počinje sa slovom F ( MiG-17 Fresco, MiG-19 Farmer, MiG-21 Fishbed, MiG-23 Flogger, MiG-25 Foxbat, MiG-27 Flogger D, MiG-29 Fulcrum, MiG-31 Foxhound ... Su-17 Fitter, Su-25 Flanker, Su-30 Flanker C, Su-34 Fullback, Su-35 Flanker E ...) jer prvo početno slovo tog naziva je F 'Fighter' (presretač, borac).


30.03.2018. u 18:39 • 0 KomentaraPrint#^

četvrtak, 29.03.2018.

Ratni zrakoplovi

Ratni zrakoplovi – ubojiti vladari neba

Definirati ratni zrakoplov izuzetno je komplicirano, možda je bolje rabiti pojam 'vojni zrakoplov', ali i tu je kod definiranja samoga pojma opet zamršeno i komplicirano. Naime pod pojmom vojnog zrakoplova trebao bi biti zrakoplov koji je vidljivo i lako uočljivo označen vojnim oznakama (rondelima), a njime bi trebao upravljati vojni pilot časnik.



Međutim, svaki zrakoplov može postati 'ratni' te istodobno s njim ne treba upravljati vojna osoba (časnik). Naime, vojni zrakoplovi dijele se na borbene i neborbene. Stoga su borbeni vojni zrakoplovi opremljeni i naoružani, a samim time i dizajnirani za uništavanje protivničke (neprijateljske) borbene i neborbene tehnike koja služi u ratne svrhe.

Dakle, vojni neborbeni zrakoplovi zapravo izgledaju kao civilni (komercijalni) zrakoplovi te imaju naoružanje za obranu. U terorističkim djelovanjima teroristi civilni zrakoplov rabe kao oružje, a to pak vojni zrakoplovi registriraju kao prijetnju i taj zrakoplov smatraju protivničkim.

Slično kao i kod vojnih brodova, tako je i kod vojnih zrakoplova, civilni brod mora poslušati naredbe vojnog nakon upozoravajućeg hica ispred pramca. Civilni zrakoplov pak nakon manevra vojnog zrakoplova (bočno naginjanje s prikazom potkrilnih nosača oružja) mora poslušati naredbe vojnog zrakoplova.

Dakako, kod vojnih zrakoplova 'stealth' tehnologije oružje je smješteno u samom trupu zrakoplova i nevidljivo je pilotu civilnog zrakoplova, pa vojni zrakoplovi 'stealth' tehnologije rabe manevar 'bočnog desnog približavanja' gdje prilaze pilotu civilnog zrakoplova s njegove lijeve strane (bilo približavanjem, podizanjem ili spuštanjem u razinu).


29.03.2018. u 20:57 • 0 KomentaraPrint#^

nedjelja, 25.03.2018.

Ratni brodovi

Brzi napadački brod - brzi ophodni brod

Dok su u prošlosti zemlje zapadne Europe i Amerike imale naglasak na izgradnji teško naoružanih brodova, danas, sva europska i američka, ali i svjetska brodogradilišta preorijentirana su na naglasak izgradnje brzih ophodnih (patrolnih) brodova.

Dakle, tendencija je takva u kojoj se traži ratni brod višestruke namjene (ovdje se radi o civilno-vojnoj višestrukoj namjeni), odnosno, traže se platforme i plovne jedinice koje će biti istodobno sposobne za napad, obranu, ali i traganje te spašavanje. To je nova zora brzih ophodnih brodova.

Ophodni brod je ratni brod koji je lako naoružan (topovima malih kalibara i strojnicama), malih istisnina i vrlo velike brzine i mobilnosti. Prema klasifikaciji to su brodovi za djelovanje u 'smeđim' (uz obalu IPV) i 'plavim' (van obale OPV) vodama. Takvi brodovi mogu se nalaziti u sastavu lučkih kapetanija, policije, obalne straže ili ratne mornarice.


obalni ophodni brodovi Obalne straže RH

U Republici Hrvatskoj ti brodovi nalaze se u sastavu obalne straže koja je u ustroju Hrvatske ratne mornarice. U odnosu na brodove flotile ratne mornarice, brodovi obalne straže imaju i policijske ovlasti. U sastavu Hrvatske obalne straže nalaze se četiri OOB klase Mirna (oznaka HRS OB-1 Novigrad, HRS OB-2 Šolta, HRS OB-3 Cavtat i HRS OB-4 Hrvatska Kostajnica).


'Novogradnja 540' novi hrvatski obalni ophodni brod (OOB)

Kako su ovi brodovi građeni s namjenom zaštite većih ratnih brodova (ophodni čamci OČ), a njihova današnja zadaća proširena je i na zaštitu suverenih prava i provedbu jurisdikcije Republike Hrvatske u zaštićenom ekološko-ribolovnom pojasu, epi-kontinentalnom pojasu i na otvorenu moru, te potporu lučkim kapetanijama u provođenju zakona i drugih propisa iz njezine nadležnosti u obalnom moru Republike Hrvatske, ali i potporu Hrvatskoj pomorskoj policiji u nadzoru državne granice na moru, pojavila se i potreba za novim ophodnim brodom.

Iako je prvi od pet takvih brodova porinut i još uvijek nosi naziv 'Novogradnja 540', zorno je da će u skoro vrijeme ti novi OOB zamijeniti zastarjele postojeće ophodne brodove Hrvatske obalne straže.


samo za mene (Oči u Oči)

25.03.2018. u 09:56 • 1 KomentaraPrint#^

<< Arhiva >>

< svibanj, 2018  
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Opis bloga

sheme i skice raznih bitaka u povijesti, ustroji falangi, bojnih redova i postrojbi kroz povijest.



web counter
web counter

O vojnicima, dočasnicima i časnicima

Bili smo vojnici i mladi ...



... možete nam uzeti naše živote, ali ne možete nam uzeti slobodu i naša uvjerenja!

O ratovima

Ratove započinju starci koji se o nečemu nisu mogli dogovoriti, vode ih mladi ljudi koji se nikada vidjeli nisu... a kad ti mladi ljudi izginu, opet starci sjednu i dogovore se o miru...

Nitko tko vidio nije zastrašujuću divotu bitke, dok se zastrašujućom bukom k zemlji ruši ratnik u izljevu znoja i krvi, suditi ratniku i pričati o bitkama ne može i ne smije ...

Kada opet jednom ratna baklja dođe u neke druge ruke, nekim drugim ljudima, nekim drugim naraštajima … Neka se oni tada sjete veličanstvenih ratnika i vojnika koji su sada mrtvi i neka oni tada poslušaju poruku tih ratnika i vojnika što hrabro su pali, u tim bitkama divnim i fantastičnim, boreći se plemenito za ideale velike.
Da, oni su sada zauvijek zaštićeni grudom zemlje rodne, prekriveni mahovinom i više ne osjećaju ni mržnju, ni ogorčenja … već svojim svijetlim primjerom spokojnim i dalekim, dalekim poput Zvijezda najdaljih što još uvijek neumorno trepere, upućuju svima nama poruku vječne im Domovine: Mir, Milost, Milosrđe …

Kada jednom opet utihnu kobni vjetrovi rata i ratne rane zacijele, kada mržnja ratna odumre i kada zavlada ljubav i blagostanje. Kada se vrate mutne i bolne uspomene na ine bitke što vodili su ih hrabri ratnici, a koji sada mirno počivaju izmireni međusobno – tada recite mladim naraštajima što dolaze! Pričajte im o tim danima, pričajte im o tim ljudima koji su se odrekli svega: ljubavi, doma i imetka, očeva, majki, žena, djevojaka, braće, sestara i djece, pričajte im o tim ratnicima što hrabro su prešli rijeke, planine i doline i hrabro krenuli u bitke koje su sada već povijest i neka se one više nikada ne ponove …

Rat je zbroj besmislenih postupaka koji se shvaćaju i hvale tek onda ako se pobjedi, a osuđuju se kao pogrešni uvijek ako se izgubi.

Neka četir' satnika iznesu Hamleta kao ratnika!
Jer on bi, pokazao se, zbilja, pravi kralj,
Da osta u životu. Nek vojnička svirka i obredi
ratni za njega glasno progovore sad!
Nosite tijelo! Ovaj prizor tužan za bojište
lijep je, al' ovdje je ružan.
Haj'te zapovijedite vojnicima paljbu!