Puzle života

11.03.2018., nedjelja

Depresija

Što nije depresija?
Depresija je sve „popularnija“ danas. Toliko se govori o njoj da mnogi ljudi smatraju bezrazložno da su u depresiji, a ustvari nisu. Normalno je da smo ponekad tužni. Normalno je da ćemo se osječati loše kada nekoga izgubimo na bilo koji način. Normalno je da smo zabrinuti, da se bojimo. Normalno je da ćemo se osjećati uznemireno ili potišteno nakon mijenjanja okoline. Uvijek je potrebno određeno vrijeme prilagodbe.
Zbog njezine „popularnosti“ ljudi si često sami dijagnosticiraju depresiju. No najčešće je ustvari riječ o prolaznom raspoloženju. Ono što ljudi uglavnom znaju o depresiji je nemogućnost ustajanja iz kreveta. (Osobno sam često znala brkati umor sa depresijom.)Probajte se sjetiti kada ste doživjeli prekid za vrijeme tinejđerstva. Je li vas tada privlačio krevet? Jeste li tada plakali? Da ne spominjem smrtne slučajeve. Ta tuga, ta zabrinutost, strah, osjećaj iscrpljenosti. Ne. To nije depresija.
- Što je depresija?
Depresija je ozbiljna bolest koja narušava svakodnevni život. To nije neraspoloženje gdje „vrijeme liječi sve rane“. Ona ne prolazi s vremenom. Ona se često ponavlja i dolazi praktički bez ikakvoga razloga. Liječi se uz pomoć psihoterapije, suport terapije, farmakoterapije, te hospitalizacijom.
Ako vas netko pita zašto ste takvi, bezvoljni itd. dok vi ustvari nemate pravan odgovor. Onda znate da patite od depresije. I depresija zahtjeva stručnu pomoć inače se stanje samo pogoršava.

KAKO JE?
Ja znam kako je to biti u depresiji. Lakšoj, težoj... Godinama sam prolazila kroz sve njezine nijanse. Od previše spavanja, do nesanica. Još me zahvaća.
Znam taj osjećaj kada ste usamljeni iako je ljubav oko vas. Znam i dodatnu bol koja proistječe iz toga što ljudi ustvari ne razumiju. Taj osjećaj koji kao da ste napuklo staklo koje ako netko samo malo kvrcne raspast će se. Tjelesni osjećaj temperature 37.5 celzijusa i naviše.
A duša? Ne, oni koji nisu osjetili depresiju. Nikada neće razumijeti. Nikada im nećete moći objasniti. Prihvatite to. Taj osjećaj kada bi najradije stavili madrac na pod jer pripadate dnu. I nekako je sigurnije na tom madracu, pod dekicom. Kao što se rak povuče u svoju kučicu kada se prepadne. Osjećaj nesposobnosti. Što je nekako i razumno još. Jer ste nesposobni za skoro sve. Prihvatite i to. Ali niste nesposobni za izaći iz depresije. Jedna od zabluda i najveće gluposti koje sam čula je da depresija napada samo slabe i i bespomoćne.
PRVO: Promijenite perspektivu. Oke, nesposobni ste skuhat, nesposobni ste otići na posao. To je istina. Ali sposobni ste ustat se i preobući se iz pidžame, sposobni ste napraviti barem tri banalne stvari. Nije lako. Ali možete. A s obzirom na stanje u kojem jeste. S obzirom da govorimo o ozbiljnoj bolesti, to je puno. Dakle sposobni ste. S obzirom na stanje. Sposobni ste. Promijenite taj klik u glavi. Krivnja, jadnost, samorazočaranje... Pa čak i do onoga osjećaja „Nisam vrijedna/vrijedan života.“ I u redu je. U redu je to osjećati. To nikako ne znači da s vama nešto ne štima. To ne znači da ste slabi. I to stalno padanje, ustajanje, pa opet padanje, hospitalizacije, antidepresiv ovaj onaj. I svaki taj udarac razočaranja...
POD DRUGO: Razočaranje je glavna hrana depresiji. Kada vas ponovno udari depresija. Kada ste opet tu i dižete se i opet i opet i uredu je. Uostalom život se sastoji od padanja i ustajanja.
Budite strpljivi sa sobom. To je najveći lijek za depresiju. Ipak nužno je da znate...
TREČE: Prava definicija ludila glasi „Istu stvar uporno pokušavati promijeniti na isti način.“ Ako se osjećate kao pas koji se vrti u krug dok lovi vlastiti rep, a nikako ga ne možete uhvatiti. Onda ste po toj definicji ipak ludi (malo da se našalim). U tom slučaju vrijeme je da pokušate na drugačiji način.

NAČINI LIJEČENJA DEPRESIJE
Največa zabluda o depresiji je da ju možete pobijedit bez stručne pomoći. Ako ste u uvodu o depresiji prepoznali da patite od nje. Zatražite stručnu pomoć. Odmah! Bez pretjerivanja život vam ovisi o tome. Kao što sam već napisala, biti će samo gore.
FARMAKOTERAPIJA I HOSPITALIZACIJA
Kod depresije potreban je antidepresiv koji mijenja kemiju u vašem mozgu aktivirajući seratonin (često zvan hormon sreće). Jednostavno rečeno premalo seratonina jednako depresija.
Uz antidepresive često se daju i drugi ljekovi, ovisno o stanju, stabilizatori raspoloženja, anksiolitici (tablete za smirenje), depresija često sa sobom vuće i anksioznost.
Antidepresiv je lijek čije djelovanje ne počinje odmah već cca nakon 4 tjedna. S obzirom da je svaki čovjek induvidualan, neki antidepresivi mogu prouzrokovati nuspojave ili ne djelovati tada se pokušava sa drugim antidepresivom. Za to su obično potrebne hospitalizacije kako bi se vidjelo kako osoba reagira na određenu tabletu.
Ipak nekoliko stvari imajte na umu. Lijekovi i hospitalizacije samo su tu da vas pripreme da se možete boriti. Pravo liječenje ustvari nastupa doma, kada lijekovi već djeluju.
Jedna psihijatrica se odlično izrazila „Lijekovi su samo štaka.“ Oni služe eventualno da se imate za što primiti dok se ne ustanete. Druga psihijatrica otprilike je rekla kako pacijenti često dođu s očekivanjem da će dobiti tablete, kroz dva tri razgovora i ako je potrebno (A često je.) jednom hospitalizacijom riješit čitav problem. No doktori nemaju čarobni štapić, cijela stvar ne liječi se preko noći. Pazite se hospitalizma (ovisnosti o bolnici) i tabletomanije (prejake ovisnosti o lijekovima gdje počinjete uzimati prekomjerne doze.) . A bas s takvim očekivanjem to bi se moglo dogoditi. Imam iskustva i sa jednim i sa drugim.
Stučnjaci su tu da vas usmjere. Da zajednički pronađete uzrok i riješenje. Da vas navedu da sami uvidite i nešto što oni ne znaju, jer ne posjeduju rengen za čitanje vaših misli (pogotovo nesvjesnih) i duše. Bitna je vaša puna suradnja. Ne oslanjajte se na lijekove i hospitalizacije previše, vaš doktor također nije vaš veliki spasitelj. Vaš vlastiti rad na sebi je ono što je najbitnije. Uhvatiti se u koštac sa svime. Upravo zato pravo liječenje se odvija doma kada lijekovi djeluju. Naravno tu su i suport terapije, psihoterapije, grupne terapije, dnevne bolnice. Što li je već potrebno, sve su to načini liječenje. Ipak počinje od farmakoterapije. I ponovit ću vaš vlastiti rad na sebi je ono što je najbitnije.

PREPOZNAVANJE DEPRESIJE I REAGIRANJE
Dovoljno je proći kroz barem dvije depresivne faze da već znate kada kreče. Nemojte se lagati . Važno je šti prije prepopoznati ju u prihvatiti ju. Sljedeće: onaj klik u glavi o kojem sam pisala i osjećaju nesposobnosti. Osvijestite da ti osjećaji krivnje, usamljenosti, da ste jadni, da ste nesposobni, a kamoli da niste vrijedni života, sve te crne misli su „lažne“. To su osjećaji i misli koji proizlaze iz depresije. Iz bolesti. Laž, a lažima je najbolje ne pridavati pažnju. To je i vrsta autosugestije koja najbolje djeluje barem kod mene. Tako je izgledao moj prvi proboj kroz depresiju bez hospitalizacije bez promjene antidepresiva ili njegove doze. Kada sam pala u krevet jednostavno sam si rekla. Aha, oke. Tu je. Depresija. Ti osjećaji su tu, oke, neka su. Javljaju mi se te i te misli. Oke. Neću ih prihvatiti jer nisu istinite. Proći će. Kao što uvijek prođe. Već su se podići iz te depresije. Nisam pridavala pažnju. Jednostavno nisam dala tim osjećajima da me obuzmu iako su tu.Uspijete li promijeniti taj klik u glavi. Već ste puno napravili. Da je lako. Nije. Nakon cca petnaestak depresivnih faza došla sam do toga.
A onda imamo reakciju. Dići se iz tog kreveta i pokrenut se. Već znate da što duže ležite u krevetu, to više tonete i teže je ustat se. Nemojte joj se prepustiti. Iskoristite je, iscijedite ju do maksimuma. Da ojačate, naučite nešto iz toga, da kao osoba rastete. Prihvatite ju, ne mislim prepustiti se. A Najlakše je prepustiti joj se, pustiti da vas obuzme, jer vuče. Vuče kao alkoholičara konjak pred nosom. Nemojte ići linijom manjeg otpora.
RUTINA
Rutina je bitna svima. A kod osoba koje pate od depresije igra jako veliku ulogu. U ovom članku samo ću ukratko objasniti ulogu rutine u depresiji. Smatrajte rutinu zidom za koji se možete primiti kada krenu udarci. Osobe koje nemaju nikakvu rutinu kada krene depresija...nema zida. A zid je bitan. Pa makar mali pomoći će vam da se barem podignete na koljena.
Najbolje da s time krenete dok niste u još depresivnoj fazi, biti će vam teže. Za početak uzmite si tri najbanalnije stvari.
Npr. Napraviti krevet ujutro bez obzira što ćete ga možda za pola sata razbacati. Ako ste pušač, može biti samo pranje pepeljare. Jutarnje rastezanje od pet do deset minuta je odlično. Bilo koje tri stvari koje ćete obavljati u određenom vremeno. Ne nužno u 14:15. Može biti kad se probudite ili prije spavanja pa kad god to bilo. Ili negdje tokom sredine dana. Ako i nešto iskrsne čim se probudite. Nema veze. Odradite je u podne. Bitno je da ih odradite. Možda zvući trivijalno. Ali te tri banalne stvari koje ćete obavljati svaki dan bez obzira na sve, bez obzira na depresiju. Vi slažete ciglu po ciglu, makar mali zid, dovoljan je kad krene depresija ili ako ste u depresiji dovoljno je da ne dignete ruke od svega.
VJEŽBANJE I SVIJEŽ ZRAK
Stvarno jutarnje rastezanje pa makar ono bilo mlohavo je jako dobra rutina. S vremenom neće biti mlohavo. U jednom motivirajučem videu životna trenerica Mel Robbins rekla je da su vježbe i svjež zrak lijek za depresiju. I to je točno. Svjež zrak i vježbanje također mijenjaju kemijski sastav u mozgu. Mel Robbins savjetuje izaći na zrak svaki dan i šetati sat vremena. Možete i tako. To je dobro. No meni uz rutinske obaveze u depresivnim fazama 15 min na zraku sa pesom je dovoljno.
LINIJA MANJEG OTPORA
Svi ljudi uvijek će radije izabrati lakši način. To je normalno i sasvim u redu.. ako ne šteti. U tom slučaju se moramo pomučiti. Koliko puta sam čula od ljudi „Samo što iziđem iz kreveta već je dovoljno.“ Moram vas razočarati, jer to nije dovoljno. Premalo je za vaše tijelo i premalo za depresiju.

- Sada ću sabrati nekoliko toga što sam napisala. Nakon što pročitate odgovorite na pitanje da li je to previše.
1. Prepoznati i priznati si da ste u depresiji...opet.
2. Ne pridavati pažnju lažnim osjećajima. Klik u glavi, lampica, nije tako kako mi navire u glavi..
3. Tri male stvari poput pranja zubi i umivanja.
4. Biti vani 15 min.
- I tako svaki dan.
- Vaš odgovor?
Evo moga. Ne. Nije puno. Ako fizički niste stvarno bolesni za vaše tijelo je ustvari malo. Premalo je da bi se osjećali isforsirano i frustrirano. A jako, jako puno za izaći iz depresije.

LJUTNJA
Kako se pokrenuti kada upadnete u depresiju. Vrlo jednostavno. Naljutite se. Naljutite se na tu depresiju. Ljutnja automatski povlači odlučnost. Lupit šakom od stol i reći „ Ti nemaš kontrolu nada mnom, ne dam ti. Ja sam ovdje glavna.“ Ljutnja mora bit jaka. Izazovite ju slušajući neke nabrijane pjesme koje vam odgovaraju, motivirajući video, šta god. Nađite što će vas razljutit da ščepate tu depresiju za vrat. Što će vas motivirati, izvući snagu, odlučnost. A zatim dižite se. Brzinski izbrojite, ili bilo što šta pali. U tom stadiju nedajte si razmišljat. Ja sam jednom, inače stravstvena pušačica ostavila više od pola cigarete. Jednostavno postanite trkaći konj. Brza, fokusirana samo na ono što trebam obaviti. Evo sad sam upravo dobila ideju koju ću pokušat primjeniti kada negativne misli krenu. Na glas govorit bilo šta. Nabrajat filmove, pisce i odrađivat što imam.
ŠTO USTVARI SA SVIME TIME GOVORITE SVOM UMU?
1. Depresija nije tako strašna kao što se do sada činila.
2. Ja to mogu.

Čestitam. Sagradili ste zidić. Svaki dan stavljajući po jednu ciglu. S vremenom po osjećaju podignite si limit. Kod mene je to ako primijetim da kad neku stvar s lakoćom obavim dva, tri dana za redom ubacujem ju.
Svatko je od nas individualan. I uzroci depresije su razni. Pokušala sam zahvatiti što više. No naravno ovo je velikim dijelom subjektivno.
Možda nekome budu koristile točno moje metode. Možda nekome pomognu da nađu svoje. Ali dvije stvari stoje. Prvo se morate naljutiti, i jednostavno pokrenuti.

NEMOJTE SE BOJATI PODBACITI
Padat ćete u tu depresiju. Opet i opet.( Ovisi o tome što stoji iza vaše depresije doduše. Moj je fokus na povratno depresivni poremećaj.). Uspjeti ćete doći i do točke gdje ćete pet puta iz nje izaći „Samo tako.“ A onda ćete se najednom možda srozati tako da će vam biti potrebna hospitalizacija. I to je u redu. Sada ću kao papiga ponoviti. Ne dajte se samorazočaranju. A budete se razočarali. Neizbježno je, ali iskoristite tu priliku i stvarno je prilika. Pobijedite to razočaranje u sebe. Budite nježni sa sobom. Budite strpljivi. To je u cijeloj priči ono najteže, ali i najbitnije da to razočaranje (hranu depresiji) zamijenite strpljivošću.

Oznake: depresija rutina protiv depresije, lijecenje


- 10:07 - Komentari (1) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Bez prerada.

< ožujak, 2018 >
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Srpanj 2018 (8)
Lipanj 2018 (19)
Svibanj 2018 (34)
Travanj 2018 (14)
Ožujak 2018 (26)
Veljača 2018 (38)

PROLOG

Linkovi