ONAJ KOJI GLEDA FILMOVE

srijeda, 10.02.2016.

JEZEBEL (1938)

136.JEZEBEL (1938) Ocjena: 8/10
(Jezebel) SAD, rom. drama, pov.drama, 104', IMDb: 7,6/10
Redatelj: William Wyler
Producent: William Wyler, Hal B.Wallis, Henry Blanke
Scenarij: Clements Ripley, Abem Finkel, John Huston; Owen Davis (komad)
Kamera: Ernest Haller (fotografija)
Glazba: Max Steiner
Uloge: Bette Davis, Henry Fonda, George Brent





IMDb-Jezebel (1938)

U nas prevođena kao Jezebel – demonska žena, ova povijesna kostimirana drama često je smatrana kao preteča mnogo slavnijeg filma o američkom Sjeveru i Jugu – svevremenskom klasiku Zameo ih vjetar iz 1939. Radnjom smješten u 1852. u Louisianu, u predvečerje Građanskog rata, film progovara o ideološkim razlikama i svjetonazorima južnjačkog i sjevernjačkog mentaliteta. To je učinjeno toliko dobro da mi te obrise osjećamo dubinski kroz samu radnju priče i kroz odnose među protagonistima u prvom redu. Fabula je usmjerena ustvari na emocionalni i ljubavni odnos vruće mlade južnjakinje Julie (Bette Davis) čiji se tradicionalni južnjački svjetonazor isprepliče sa žarkom i sirovom željom da ljubi prirodno nasuprot normama i manirama ophođenja u društvima. Njezin nastup je slobodnjački, i ona istupa buntovnički, što zasmeta njezinom zaručniku Prestonu Dillardu (Henry Fonda). Vječna će ostati scena po kojoj ovaj film ostaje prepoznatljiv sa plesnom večeri na koju Julie dolazi u crvenoj haljini provocirajući dame i njihove pratnje u jednoličnim crno-bijelim opravama za bal. Američki Jug nije imun na sjevernjačke industrijalističke i u to vrijeme zaživjele abolicionističke utjecaje, čega je simbol Preston Dillard koji nakon svađe sa Julie oženi sjevernjakinju.

Film je to pedantnog i plodnog režisera Williama Wylera koji je sa Bette Davis po više desetaka puta ponavljao kadrove i scene (kao onu njezinog spuštanja u dugoj haljini niz stepenište). Ime Jezebel (Izabela) je inače u svezi sa osobinom protagonistkinje Julie, starozavjetno ime iz Knjige Kraljeva i koje se u filmu svega jedanput spominje, a ta je da je ona žena koja je zla i pogana - u prenesenom značenju što je u vezi sa njezinom ne pripadnosti kršćanskom moralu i zakonu. (Jezebel je žena iz Baalova kulta, udata za Izraelskog kralja Ahaba).Tom načelu suprotstavljena je njena životna energija i priroda žene koja ljubi nezavisno od načela i obaveza objavljenog zakona. Ona je lik kao Scarlett O'Hara u Zameo ih vjetar, ali samo upola, jer Scarlett pušta voljenog muškarca dok Julie ne pušta. Julie ne izgovara 'sutra je novi dan' nego ide za voljenim svejedno u raj ili pakao. Julie predstavlja ženu životne borbe pod cijenu svih svjetovnih i religijskih konstrukcija. Ona je žena koja živi isključivo iz srca kojemu je 'namjena' probijanje i krčenje puta ljubavi prema čovjeku kojega voli. U crvenoj haljini (u crno-bijeloj verziji nama se čini crna) ona je ne samo žena koja protestira u nečemu, nego je ona žena koja se razlikuje, koja je u toj drukčijoj haljini ogoljena pred zakonom pripadanja društvenim tokovima. Jezebel je film koji ima možda tek sloj ili dva užu dimenziju nego Zameo ih vjetar, što ne znači da je manje vrijedan. Kako bilo, Jezebel je zaista dostojna preteča velikog megapopularnog filma koji se daleko manje spominje.

--------------------------------------------------------

(JEZEBEL - DEMONSKA ŽENA)

(BETTE DAVIS, HENRY FONDA - DOLAZAK NA BAL)

(PRIČA O SJEVERU I JUGU)

(JULIE BRŽA OD ZAKONITE SUPRUGE)

(ZAVRŠNA SCENA - ODLAZAK S VOLJENIM U KARANTENU ZA ZARAŽENE OD ŽUTE GROZNICE)

(BETTE DAVIS, white dress)

(BETTE DAVIS, red dress)

Oznake: William Wyler, Bette Davis, Henry Fonda, George Brent, romantična drama, period drama, 1930s, 1938, 8/10

- 16:45 - Komentari (4) - Isprintaj - #

četvrtak, 14.01.2016.

DEAD END (1937)

130.DEAD END (1937) Ocjena: 8/10
(Ulica bez izlaza) SAD, film-noir, drama, kriminalistički, 93', IMDb: 7,5/10

Redatelj: William Wyler
Producent: Samuel Goldwyn
Scenarij: Lillian Hellman; Sidney Kingsley (predstava)
Kamera: Gregg Toland
Glazba: Alfred Newman
Uloge: Sylvia Sidney, Joel McCrea, Humphrey Bogart, 'Dead End Kids'




IMDb-Dead End (1937)

Riječ je o filmu one vrste za koju danas možemo slobodno reći: već viđeno; Film je to takve žanrovske preokupacije i tematike koju je filmski gledatelj apsolvirao u brojnim velikim dostignućima, brojnih kasnijih režisera i glumaca kao Scorsese, Brian De Palma, Robert De Niro ili Spike Lee; svatko u svom specifičnom elementu. Međutim, ovaj film je ujedno po mnogočemu 'pionirski' i po mnogočemu je bitan, i u konačnici, vrlo je dobar. Takav čisti 'noir' kakav je razvijen na ovom filmu, i koji je kao takav tek preteča najboljih Film-noir uradaka 40-tih i 50-tih, rijetko se viđa u filmskoj industriji kasnijih razdoblja. Veliki i jedan od najnagrađivanijih holivudskih režisera 20.stoljeća, principijelni detaljist, William Wyler je po svemu sudeći bio režiser koji je imao onaj socijalno-psihološki 'touch' i svijest po čemu je dobar dio filmova iz njegova opusa postavljen pred gledatelja da razmišlja o dotičnom žanrovskom uratku kao da je 'drama istine' u kojoj je neka poanta. Wyler je, bilo od epskog spektakla, bilo od književnog predloška, bilo od detektivske priče učinio nešto s prirodnim osjećajem za dramu. Tako je i u slučaju ovog noir filma koji je vođen specifičnim psihološkim profiliranjem karaktera koji su proizašli, ili upravo u tom momentu žive u najpoznatijem manhattanskom slamu (gdje su sve ulice slijepe i završavaju na rijeci), na popularno zvanom mjestu East Side. Priča je to o mračnoj i svijetloj strani odrastanja u jednom takvom slamu , u gusto zbijenom mjestu kamo u novije vrijeme zbog atraktivnosti lokacije doseljava bogatija klasa. U fokusu priče je sudbina, odnosno kob klinaca koji u takvom prljavom okruženju siromaštva odrastaju i treba se pokazati što će od njih u životu ispasti. „Bandu“ klinaca igraju poznati dječaci iz glumačke skupine koja je već igrala u Broadwayu, pod nazivom „Dead End Kids“, koja će obilježiti niz filmova sa socijalno-psihološkom noir tematikom (npr. Curtizov Angels With Dirty Faces iz 1938.) Završeci, to jest, odrasli 'predstavnici' proizišli iz iste takve nemirne i divlje omladine u ovoj priči su skromni i neostvareni, obrazovani arhitekt Dave (Joel McCrea) i sa druge strane njegov prijatelj iz djetinjstva, također iz istog kvarta, 'Baby Face' Martin (Humphrey Bogart) koji je postao ubojica i zločinac i koji se upravo vratio da posjeti majku. 'Baby Face' je fatalni i tragični karakter kojega Bogart u ovome filmu izuzetno ostvaruje. Njegov susret sa majkom (Marjorie Main) na stubištu prljave zgrade koja ga prezirno odbacuje, njegov susret sa bivšom djevojkom Francey (Claire Trevor) u tjeskobnom sumračnom prolazu među zgradama koja ga razočarava što se jeftino prostituira - suočava njega – pokvarenog i zlog odmetnika od svakog morala, istine, obitelji, društva, ljubavi i pravednosti sa pljuskom istog onog odbačenog i prevarenog svijeta u odnosu na nevidljivi uzrok. Što tog prezrenog sina, tog izdatog čovjeka koji je ljubio i bio ljubljen, što to njega sada goni da počinja nove zločine? A taj problem se upravo proteže kroz 'tijelo' iz kojega je sam proistekao – kroz klince koji su u središtu kamermanovog zanimanja veći dio filma. Nikome unutar te zajednice antagonizam se ne događa neovisno od te zajednice. Klinci se izdaju, tuku i raspoređuju međusobno i uzajamno; u odrasloj fazi, Dave (kao skromna i humana individua) suprotstavlja se 'Baby Face' Martinu.

Film, premda okvirno izgleda brzopotezno i ne sasvim moderno, što će reći, imamo danas filmove na višu i jaču potenciju; pa svejedno, ovo malo i vrlo dobro prednoirovsko ostvarenje vrijedi pogledati. Wyler je od filmskog studija načinio redateljsko čudo. Može se uzeti kao drugi ili treći naslov po redu ako skupljamo Bogartovu filmsku kolekciju, ili se može uzeti kao jedan od filmova koji otvaraju bogatu eru u kojoj su se snimali 'noir' filmovi.

----------------------------------------------------

(DEAD END)

(BANDA KLINACA U SLAMU; THE 'DEAD END' KIDS)

(DRINA, DJEVOJKA IZ SLAMA; O SVOJOJ SREĆI MOŽE SAMO MAŠTATI)

(SAMA BRINE ZA PROBLEMATIČNOG BRATA TOMMYJA)

(ZAMJENJUJE MAJKU, ZAPOSTAVLJA SEBE)

(VJEČNO OKUPLJALIŠTE KOD ZNAKA)

(DAVE MEETS BABY FACE MARTIN; OLD FRIENDS)

(DAVE; NICE GUY)

('BABY FACE': BAD GUY)

(MARTIN OTKRIVA DA JE SAM NA SVIJETU; NI MAJKE...)

(...NI DJEVOJKE)

(POVRATKOM U SLAM 'BABY FACE' SE SUOČAVA SA ČITAVOM MIZERIJOM ŽIVOTA)

(JAD, RAZOČARANJE, TUGA, NEVJERICA, BIJES I SVE OSTALO)

(ŠTO MOŽE I ŠTO ZNA UČINITI?)

(BOGATI I ODGOVORNI LJUDI DRUŠTVA ĆE ODLUČITI O DJEČAKOVOJ SUDBINI)

----------------------------------------------------------------

(THE DEAD END KIDS)

(JOEL McCREA)

(SYLVIA SIDNEY)

(CLAIRE TREVOR)

(HUMPHREY BOGART, Dead End, 1937)

------------------------------------------------------------------


Oznake: William Wyler, Joel McCrea, Sylvia Sidney, Humphrey Bogart, Dead End Kids, film noir, kriminalistički, 1930s, 1937, 8/10

- 18:52 - Komentari (2) - Isprintaj - #

Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se