ONAJ KOJI GLEDA FILMOVE

srijeda, 10.02.2016.

JEZEBEL (1938)

136.JEZEBEL (1938) Ocjena: 8/10
(Jezebel) SAD, rom. drama, pov.drama, 104', IMDb: 7,6/10
Redatelj: William Wyler
Producent: William Wyler, Hal B.Wallis, Henry Blanke
Scenarij: Clements Ripley, Abem Finkel, John Huston; Owen Davis (komad)
Kamera: Ernest Haller (fotografija)
Glazba: Max Steiner
Uloge: Bette Davis, Henry Fonda, George Brent





IMDb-Jezebel (1938)

U nas prevođena kao Jezebel – demonska žena, ova povijesna kostimirana drama često je smatrana kao preteča mnogo slavnijeg filma o američkom Sjeveru i Jugu – svevremenskom klasiku Zameo ih vjetar iz 1939. Radnjom smješten u 1852. u Louisianu, u predvečerje Građanskog rata, film progovara o ideološkim razlikama i svjetonazorima južnjačkog i sjevernjačkog mentaliteta. To je učinjeno toliko dobro da mi te obrise osjećamo dubinski kroz samu radnju priče i kroz odnose među protagonistima u prvom redu. Fabula je usmjerena ustvari na emocionalni i ljubavni odnos vruće mlade južnjakinje Julie (Bette Davis) čiji se tradicionalni južnjački svjetonazor isprepliče sa žarkom i sirovom željom da ljubi prirodno nasuprot normama i manirama ophođenja u društvima. Njezin nastup je slobodnjački, i ona istupa buntovnički, što zasmeta njezinom zaručniku Prestonu Dillardu (Henry Fonda). Vječna će ostati scena po kojoj ovaj film ostaje prepoznatljiv sa plesnom večeri na koju Julie dolazi u crvenoj haljini provocirajući dame i njihove pratnje u jednoličnim crno-bijelim opravama za bal. Američki Jug nije imun na sjevernjačke industrijalističke i u to vrijeme zaživjele abolicionističke utjecaje, čega je simbol Preston Dillard koji nakon svađe sa Julie oženi sjevernjakinju.

Film je to pedantnog i plodnog režisera Williama Wylera koji je sa Bette Davis po više desetaka puta ponavljao kadrove i scene (kao onu njezinog spuštanja u dugoj haljini niz stepenište). Ime Jezebel (Izabela) je inače u svezi sa osobinom protagonistkinje Julie, starozavjetno ime iz Knjige Kraljeva i koje se u filmu svega jedanput spominje, a ta je da je ona žena koja je zla i pogana - u prenesenom značenju što je u vezi sa njezinom ne pripadnosti kršćanskom moralu i zakonu. (Jezebel je žena iz Baalova kulta, udata za Izraelskog kralja Ahaba).Tom načelu suprotstavljena je njena životna energija i priroda žene koja ljubi nezavisno od načela i obaveza objavljenog zakona. Ona je lik kao Scarlett O'Hara u Zameo ih vjetar, ali samo upola, jer Scarlett pušta voljenog muškarca dok Julie ne pušta. Julie ne izgovara 'sutra je novi dan' nego ide za voljenim svejedno u raj ili pakao. Julie predstavlja ženu životne borbe pod cijenu svih svjetovnih i religijskih konstrukcija. Ona je žena koja živi isključivo iz srca kojemu je 'namjena' probijanje i krčenje puta ljubavi prema čovjeku kojega voli. U crvenoj haljini (u crno-bijeloj verziji nama se čini crna) ona je ne samo žena koja protestira u nečemu, nego je ona žena koja se razlikuje, koja je u toj drukčijoj haljini ogoljena pred zakonom pripadanja društvenim tokovima. Jezebel je film koji ima možda tek sloj ili dva užu dimenziju nego Zameo ih vjetar, što ne znači da je manje vrijedan. Kako bilo, Jezebel je zaista dostojna preteča velikog megapopularnog filma koji se daleko manje spominje.

--------------------------------------------------------

(JEZEBEL - DEMONSKA ŽENA)

(BETTE DAVIS, HENRY FONDA - DOLAZAK NA BAL)

(PRIČA O SJEVERU I JUGU)

(JULIE BRŽA OD ZAKONITE SUPRUGE)

(ZAVRŠNA SCENA - ODLAZAK S VOLJENIM U KARANTENU ZA ZARAŽENE OD ŽUTE GROZNICE)

(BETTE DAVIS, white dress)

(BETTE DAVIS, red dress)

Oznake: William Wyler, Bette Davis, Henry Fonda, George Brent, romantična drama, period drama, 1930s, 1938, 8/10

- 16:45 - Komentari (4) - Isprintaj - #

utorak, 21.07.2015.

LE BEAU MARIAGE (1982)

96.LE BEAU MARIAGE (1982,FRA) Ocjena: 8/10
(Lijepo vjenčanje,A Good Marriage) rom.drama, komedija, 97', IMDb: 7.2/10
Redatelj: Eric Rohmer
Scenarij: Eric Rohmer
Glazba: Ronan Girre, Simon des Innocents
Snimatelj: Bernard Lutic
Uloge: Beatrice Romand, Andre Dussolier, Feodor Atkine



IMDb

'Tko su ti koji zemljom ne lutaju?'
'Tko su ti koji ne grade kule u zraku?'
(La Fontaine)


Ovo je priča o Sabine (Beatrice Romand), umišljenoj djevojci. Kako je ona sebi u sedmom nebu. Započeo bih ovaj osvrt sa ulogom Beatrice Romand ovako: Sjajno! Sve na njoj, čitav pokret, performans, ponašanje.. pretvaranje, utvaranje, gluma; od toga kako zamišljeno gleda u jednu točku do toga kako hoda i komunicira sa ljudima – sve je upravo dojmljivo da ne možete to ne primijetiti i preskočiti. Palac gore svrsishodnosti velikih filmskih festivala, pošto je na venecijanskom festivalu Romand osvojila nagradu za svoju ulogu u ovom filmu.

Ovaj film, u Rohmerovom jednostavnom ruhu, bez ambicije stilske dekoracije prikazuje djevojku srednjih dvadesetih godina koja mjeri svijet svojim ružičastim naočalama – kao stopostotna odrasla djevojčica s vječnih 18 godina kada na prvu pomisli da može osvojiti svijet. Sabine umišlja kako je svijet bajkovito mjesto u kojem svi igraju uloge sporednih lica koja su tu samo da upotpune njenu glavnu ulogu u toj bajci. Njezin prkos i njezina naivnost su dvije karakterne crte koje struje iz njezine mladenačke naravi i čine ju nepripravnom i nesazrelom za išta više od sporadičnih avantura sa oženjenim muškarcima. Usprkos svojim djetinjim švrljanjima Sabine muči to što je sama, iako ni sekunde ne odstupa od vizije kako je ona najpoželjnija prilika za bilo kakvog, pa tako i sređenog ozbiljnijeg muškarca. Posredstvom prijateljice umjetnice Clarisse, prihvati njezinu ideju da se poveže sa njenim rođakom Edmondom. I premda od početka poznanstva Edmond ne pokaže prema Sabine više od prisne pristojnosti na distanci, Sabine uvjerena u brak s Edmondom nastavlja živjeti po scenariju iz svoje mašte.

Iz priče o djevojci koja gradi kule u zraku razabiru se stvari i oznake ljudi koji žive u takozvanoj stvarnosti, kako se kaže 's obje noge čvrsto na zemlji': kako su nestabilni, slabi, katkad uvrnuti, žalosni.. moguće su varijacije. Ovaj film, što je čest slučaj i kod ostalih Rohmerovih filmova s pričama o međuljudskim odnosima baziranim na dijalogu, itekako je životan; stvaran, jednostavno izrežiran i simpatično odigran da vas dugo drži dobro raspoloženje.

Le Beau Mariage je samo jedan od malih bisera iz filmske povijesti kakve volim predstaviti, a sa željom da se izvuku iz zaborava. Ako su stari i ako nisu aktualni, ne znači da nisu itekako vrijedni pažnje; svejedno jesu li namijenjeni za prvo gledanje ili za prisjećanje na neko davno gledanje.

-----------------------------------------------------------------------

(SABINE - U SVOJIM MISLIMA)

(SAMOUVJERENA)

(STUDIJA HODA; nap. OBRATITI PAŽNJU!)

(ŽIVOTNA DEVIZA: PRIJETNJA UDAJOM)

(NEZAVISNA, EGOCENTRIČNA, SAMA)

(POTREBNA JOJ POTPORA I RAZUMIJEVANJE)

(ON JE TAJ...)

(...)

(DŽENTLMENSKI IZLAZAK)

(IZ NJENE PERSPEKTIVE; KAKO OVO NE BI BILA BAJKA?)

(NJEZINA ROĐENDANSKA PROSLAVA; DOŠAO JE U ZADNJI ČAS)

--------------------------------------------------------------------------

Trailer
Ronan Girre/Glazba
-------------------------------------------------------------------------



Oznake: Eric Rohmer, Beatrice Romand, romantična drama, rom.komedija, francuski film, 1982, 8/10

- 17:46 - Komentari (5) - Isprintaj - #

subota, 18.04.2015.

AS GOOD AS IT GETS (1997)

77.AS GOOD AS IT GETS (1997,USA) Ocjena: 9/10
(Bolje ne može); drama, komedija, romantika, 139', IMDb rating: 7.8
Redatelj: James L. Brooks
Scenarij: Mark Andrus, James L.Brooks
Glazba: Hans Zimmer
Snimatelj: John Bailey
Uloge: Jack Nicholson, Helen Hunt, Greg Kinnear, Cuba Gooding Jr.



Film koji me je ostavio prepunog živih dojmova za dosta dugo vremena nakon što sam ga pogledao. Stari dobri Jack Nicholson mi je u ovoj ulozi gunđala, starog i zatvorenog konzervativnog mizantropa sa čisto ljudskim problemom zatvorenosti, otuđenja i potištenosti, koji živi sam u svom stanu u kojem ujedno i radi kao plodni pisac svojih 'jeftinih' ljubavnih romana za žensku publiku nešto najbolje što sam od njega ustvari uopće gledao. Helen Hunt u ulozi rastavljene mlade žene koja ima doma ozbiljno bolesnog malog sina, a kojoj život prolazi u žrtvovanju same sebe u ime sveopćeg dobra za svoju obitelj i koja radi kao konobarica u gostionici gdje će upoznati 'najgoreg' gosta u svom životu, naprosto blista. Oboje su izvanredni. Meni je priča ovoga filma zaista fenomenalna, od početka do kraja. Od načina na koji se odvijaju okolnosti u životima tih ljudi pa do načina na koji se razvija taj njihov smotani i zapetljani emotivni odnos. Kod Nicholsonovog Melvina Udalla sjajno izgleda to što je taj karakter pravi pravcati čovjek; za razliku od nekih drugih sličnih karaktera koje je igrao (npr. u Poštar uvijek zvoni dvaput ili Terms of Endearment ili Vještice iz Eastwicka) gdje je taj zapravo isti karakter dijaboličnog žigolastog ženoljubačkog fatalnog mačističkog vragolana uvijek usmjeren u zaoštrenije, često igre brutalno-fatalne prirode između ljubavi i strasti, dobra i zla, života i smrti. Ovaj lik kojeg Nicholson u ovom filmu igra je počovječen do razine koja je više od crno-bijele slike, on je ovdje tipični muškarac sa svim slabostima koje jedan kompulzivno-opsesivni samac može imati, ali s time da je u njemu najvrednija ona karakterna crta volje za život, koju je bio izgubio kad se sve više počeo zatvarati u svoja četiri zida, i koju je dobio natrag kad ga je pogodila Amorova strelica dok je upoznao Carol koja ga je posluživala u obližnjoj gostionici. Melvin je od svojeg života dobio što je dobio: svoj stan u kojem provodi dane i noći, u kojemu svira piano, gleda tv i piše svoje ljubavne romane; svoje susjede koje ne podnosi, psa od susjeda gaya s kojim ne može nikako na zelenu granu; sve u svemu od života je dobio mnogo razloga za biti mrzovoljan i gnjevan tip; Helen je dobila od života peh da bude ostavljena, da danju i noću živi za zdravlje svojeg sina, da nema nikad više vremena za svoje osjećaje, da ju boli tuđa sreća, parovi koji se drže za ruke, da upoznaje blagoglagoljive ofirače koji misle samo na jedno bez da im je imalo stalo do nje u srcu. Pitanje koje ostaje i za jedno i za drugo svodi se na sljedeće: 'Da li je to najbolje što možemo dobiti od života?' Da li je tako meni suđeno da bolje ne može?' Izgleda da ne može, dok se odnekud ne stvore čudesne okolnosti za pravi spoj. Ovo dvoje ljudi, svjetlosnim miljama daleko jedno od drugog; priča o njihovom odnosu na humorističan način prikazuje nam kroz što sve prolazi jedna veza prije nego se pokaže da je to ustvari ljubav. Privlačenja i odbijanja, lijepe i ružne riječi, igra je to koja nas kao gledatelje drži napetima jače nego film sa kakvim špijunskim zapletom. Pokazuje nam ovaj film koliko sve skupa u životu što među ljudima dođe i prođe nije zapravo ništa, osim dio jednog iskustva od kojeg se ne može emocionalno živjeti; upućuje nas na to da, kao što ova priča prikazuje, da je prava ljubav jedna jedina. Deseci veza prije prave ljubavi ne nauče nas ničemu i ne moraju značiti ništa. Bez vedrog gledanja na život, bez želje i nekog impulsa koji se mora roditi u nama nema ni prave ljubavi.

Da zaključim ukratko: U ovome filmu o ljubavi i smislu života u kojem ne bi trebalo da čovjek bude sam, ona koja je dosta mlađa od njega njemu uporno govori kako njihov odnos nema smisla i nema nikakve budućnosti – 'da neće nikada spavati s njim' – dok on u totalnoj depresiji živi zapravo živahan život pod motom 'Always look on the bride side of life' braneći se svojom nesnošljivošću prema čitavom svijetu i ne ispuštajući priliku da učini svoj život boljim.

Film je prilično popularan i poznat, ali osjećam da ga bi bilo lijepo predstaviti jer je u meni izazvao mnogo dobrih vibracija.

-------------------------------------------------------------



(PISAC LJUBIĆA MELVIN UDALL)

(ŽIVI SAM I UVIJEK SE 4 PUTA ZAKLJUČAVA)

(PREZIRAO JE GEJ SUSJEDA.)

(I MRZIO JE NJEGOVOG PSA.)

(A ONDA DA GA NE BI MORAO PREBITI, SUSJEDOV PRIJATELJ OSTAVIO MU PSA NA ČUVANJE)

(TRENUTAK KAD JE OSJETIO PRISUTNOST U SVOM ŽIVOTU U SVOM PRAZNOM STANU)

(..PRISUTNOST PSA KOJEG JE MRZIO KAO I ČITAV SVIJET)

(A ONDA SE U NJEMU NEŠTO PROBUDILO)

(IMAO JE UPLAŠENU ALI VRIJEDNU PUBLIKU.)

(TOLIKO SAM...)

(SVOJOJ KONOBARICI REKAO JE NEŠTO KRETENSKI I UŽASNO JU POVRIJEDIO)

(DOŠAO JOJ NA KUĆNI PRAG KAD JE VIDIO DA JE NEMA NA POSLU)

(ONA GA DOČEKALA KAO DA JE PSIHOPAT)

(NEVIĐENO - DOŠAO JE POVJERITI SE SUSJEDU GEJU)

(POČELE SU SE RAZVIJATI KVALITETE ČOVJEKOVE DUŠE)

(POVJERILA SE MAMI..ZAR U ŽIVOTU BOLJE NE MOŽE..?)

(DOGOVOR-MELVI ĆE ODVESTI SUSJEDA SIMONA U BALTIMORE)

(IZVRSNA PRILIKA DA POZOVE CAROL..)

(IZNENAĐENA. MALO KOLEBA..)

(I PRIHVAĆA.)

(MELVINOV NAČIN PAKIRANJA ZA PUT)

(NESPOJIVO?)

(JUTRO..PRIJATELJSKI PUT U TROJE..)

(..UZ MELVINOVE KOMPILACIJE ZA SVAKI MOGUĆI SCENARIJ..)

(ČINI SE TAKO DALEKO)

(BOLJE NE MOŽE?)

---------------------------------------------------------------------

(JACK NICHOLSON - SAVRŠENSTVO IZVEDBE, OSKAR ZA NAJBOLJU GLAVNU MUŠKU ULOGU, 1998.)

(HELEN HUNT - POSEBNO IZVORNA)

(GREG KINNEAR - DOBRA ROLA SUSJEDA SIMONA)

---------------------------------------------------------------------

TRAILER

ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDE OF LIFE





Oznake: James L. Brooks, Jack Nicholson, Helen Hunt, drama, romantična drama, Hans Zimmer, 1997, 9/10

- 10:55 - Komentari (7) - Isprintaj - #

nedjelja, 08.03.2015.

MURPHY'S ROMANCE (1985)

68.MURPHY'S ROMANCE (1985) SAD, Ocjena: 8/10
(Murphy's Romance) drama, romantika, komedija, 107'
Redatelj: Martin Ritt
Scenarij: Harriet Frank Jr., Irving Ravetch, Max Schott (novela)
Glazba: Carole King
Snimatelj: William A. Fraker
Uloge: Sally Field, James Garner, Brian Kerwin




U Americi za ovakve filmove kažu 'feel good movies', e pa ja bih to baš tako nekako preveo i za film kakav je 'Murphy's Romance': simpatičan film. To su simpatični filmovi nakon kojih se osjećate dobro. Film je to o jednostavnim stvarima na jednostavan način, a ta jednostavna stvar se zove 'ljubav' ili 'jedina prava osoba u tvom životu' bez koje ti je život loš i često jadan. Naši protagonisti su baš u takvom položaju: Emma (Sally Field), razvedena 33-godišnja žena koja dolazi sa sinom tinejdžerom živjeti na farmu u mali pustinjski gradić, ali i zagonetni stariji mještanin Murphy (James Garner) koji vodi mirni bar u gradu, koji ima prastari auto i koji nikada ne želi reći koliko mu je godina. Oko Murphyjeva karaktera se zapravo i vrti cijela stvar; on je drugačiji, jer njega je život naučio živjeti za razliku od mlade žene koja se udala i razvela od krivog čovjeka, a koji se upravo želi ponovo vratiti natrag k njoj (B.Kerwin), te kojemu ona još jedanput ne zna kako reći 'ne'. Ovaj put je to bila želja njihovog sina da mu tata dođe živjeti s njima. Taj muž je pak nepovjerljiva vucibatina, a opet nekako dobar.. e vidite zato gledamo film uz mnogo dobre volje: likovi plus priča plus cjelokupna poanta koja nam se, kako se film primiče kraju, nazire jasna kao dan, kroz mnogo humornih dijelova vuku nas da nas film drži, da ga osjećamo i da ga se sjećamo.

Ipak, najjače u ovome filmu, ako se nešto mora izdvojiti, meni bi bila upravo ta Murphyjeva romantika koja je takva da on sve što radi prema Emmi koja mu se 'nekako razumski sviđa', radi crpeći to iz svoje dobrote, iz svega što je ugrađivao u sebe čitav svoj život. Dok sa druge strane, ona hrvajući se sa brigama materijalnoga života uskoro uočava da ipak još uvijek uči živjeti. Film do kraja progovara o relativnom značenju jaza među generacijama koji stoji kao izmišljena prepreka kad se dvoje ljudi vole. Zadnja rečenica koju Murphy i Emma razmjene baš progovara o tome; on joj govori kako je upravo našao zadnju ljubav, a ona njemu da sad tek zna da ima prvu ljubav u svom životu. Fora je što slike iz ovoga filma zaista progovaraju kao tisuću riječi. Tako sam ja gledao da potrefim bar otprilike žicu o kojoj film progovara. Toplo, ugodno, drago filmsko ostvarenje.


(..MURPHY'S ROMANCE...)

(..EMMIN DOLAZAK)

(IMANJE U ARIZONI)

(MAMA I SIN)

(NAKON DOSTA SELIDBI NEŠTO JOJ KAO KROZ VJETAR GOVORI..)

(..TU ĆEŠ OSTATI)

(TREBA SE MALO IZREKLAMIRATI)

(TA IPAK SU TO OSAMDESETE)

(OPA, ŠTO JE OVO??)

(OVDJE ŠANKIRA JEDAN PRAVI GOSPODIN)

(MALO NEOBIČAN DODUŠE..)

(MALO ČUDNO KAKO SE OVAJ ČOVJEK DOIMA ZADOVOLJNIM..)

(NAVEČER ZABAVLJA SUGRAĐANE)

(HM??)

(SIMBOLIČNO, TAJNA JE U AUTU)

('G.MURPHY, HOĆETE DA VAM OPEREM AUTO ZA DOLAR?')

('SINKO, MOJA KOLA NE SMIJE NITKO PIPNUTI OSIM MENE.')

(POVEO MURPHY DJEČAKA MALO U VOŽNJU)

('G.MURPHY, SVI NAS PRESTIŽU, ZAR NE MOŽEMO MALO BRŽE?')

('NE SINE, 50 NA SAT JE NAJBRŽE ŠTO MOŽE..')

(EVO GA, JOŠ STIGNEMO I NEKOGA POVESTI..)

(TO JE NAJSTARIJI SUGRAĐANIN U MJESTU..ZAUSTAVLJA..)

(G.ABBOTT SE SMJESTIO, KREĆI!)

('IMA LI ŠTO NOVO KOD VAS GOSPODINE ABBOT?')

('BOGA MI BIT ĆE NEKIH PROMJENA. ŽENIM SE.')

('A TKO JE SRETNA DAMA?')

('KATE COOPER..STARA JE KAO I JA. NITKO JU NEĆE ALI JA HOĆU!')

('MOLIM VAS PRENESITE JOJ MOJE NAJLJEPŠE ŽELJE..' ; AH KAKVA UMJETNOST ŽIVLJENJA;)

(STAROM IPAK MALO PREBRZA VOŽNJA: 'ZAUSTAVI!')

(EVO GA: KOČENJE.. LIJEPO, POLAKO...)

(JOŠ JEDAN KRATKI RAZGOVORČIĆ)

(I IDEMO POLAKO DALJE..)

(ONA JE DRESERICA KONJA)

(JOŠ NIJE SAZNALA KAKO JE KAD TE NETKO ISTINSKI VOLI)

(MURPHYJU SE DOPADA ŠTO VIDI JEDNU SNAŽNU ŽENU)

(EMMA, MALI, BIVŠI MUŽ I MURPHY GLEDAJU U KINU 'PETAK 13'; ZA MURPHYJA SU TO DJEČJA POSLA)

(BORBA ZA DJEVOJKU: 'JA ĆU MALO PREUZETI..')
-----------------------------------------------------------------------


(J.GARNER & S.FIELD, MURPHY'S ROMANCE, 1985)

(SLATKA OSKAROVKA SALLY FIELD)

-----------------------------------------------------------------------







Oznake: Martin Ritt, James Garner, Sally Field, romantična drama, 1985, 8/10

- 18:12 - Komentari (4) - Isprintaj - #

subota, 17.01.2015.

DANGEROUS BEAUTY (1998)

57.DANGEROUS BEAUTY (1998, USA) Ocjena: 7/10
(Ljubavnica Venecije) drama, biografski, romantika
Redatelj: Marshall Herskovitz
Scenarij: Jeannine Dominy, Margaret Rosenthal (knjiga)
Glazba: George Fenton
Snimatelj: Bojan Bazelli
Uloge: Catherine McCormack, Rufus Sewell, Naomi Watts, Jacqueline Bisset




Ova biografija o 'ljubavnici Venecije', kurtizani Veronici Franco povijesno je zapravo pojednostavljena i na film adaptirana priča s vrlo dobrim kostimima i scenografijom. Priča je to o ženi koja je živjela u Veneciji u 16. stoljeću i pripadala je onoj vrsti uglednih, otmjenošću, pameću i pjesničkim duhom obdarenih žena, za koje se misli da je u Veneciji onog vremena bilo jako malo. Čak štoviše, Veronica Franco, moguće je da je bila najreprezentativniji primjer tog profinjenog tipa kurtizane (cortigiana onesta), i kao takva je u svojoj osobi nosila karizmu, ali i stigmu žene koja se mora podavati i prodavati za potrebe visoke i ugledne klijentele i za stvar same države. U suštini problema priče o toj ženi jesu odnosi među percepcijama koji vladaju u društvu jedne renesansne republike, a u doba žestoke inkvizicije, i tiču se pogleda na konzumaciju ljubavne veze i pogleda na ostvarivanje zajedničkog suživota dvoje ljudi kojemu je prepreka klasni odnos i materijalni status. Žena je kroz čitavu povijest bila muškarcu faraonskih, cezarskih, papinskih, senatorskih osobnosti meta broj jedan, nemojmo se dati zavarati. Uvijek su ih zanimali samo veliki grozdovi, pečene svinjeće i janjeće glave i ženska njedra. Nikakve arhitekture, visoki zvonici ni tornjevi, pjesme ni misli u dubokim molitvama nisu muškarce tog kova zanimale koliko ženska putenost. Visina tornjeva simbol je majmunskog nadmetanja za alfa primata u svojem gradu-republici. Ovako pišem zato što je film u neku ruku upravo takav, anegdotalan, šaljiv, iako je jasno kao dan koliko je tema ozbiljna i upravo usmjerena na mračno viđenje muško-ženskog ljubavnog odnosa kao nečeg kužnog ako je izvan braka. Poanta je da je renesansa koja je u to vrijeme obuhvatila čitavu, ne samo Italiju, nego i velik dio Europe, djelovala kroz život, umjetnost i modu tako da je čovjek svjestan svoje zemaljskosti i tjelesnosti. Venecija je imala kroz umjetničke stilove osobito razvijen osjećaj za naturalizam, naročito jak senzibilitet za toplinu i boju ženske putenosti i ljepote. U Veronicino vrijeme djelovao je i radio čuveni Tintoretto, slikar koji je unutar svog opusa portretirao i samu našu junakinju. Ovaj film bez greške pokazuje taj gotovo kult obožavanja erotične ženske ljepote kakav je strujao tih godina Venecijom. To prepoznavanje bujne i plodne prirode na zemlji koja je u potpunoj poveznici sa duhom i tijelom ljudskog stvorenja.

Priča ukratko ide ovako: Veronica Franco (lijepa C.McCormack), mlada je djevojka iz građanske obitelji bez miraza koja negdje 1570-tih godina piše pjesme i ljubi gospodara Marka (R.Sewell), ali joj on u skoro vrijeme – premda protiv svoje volje - na jednom sastanku obznani da se ne mogu uzeti jer on zbog politike i materijalnih odnosa mora oženiti drugu ženu, kći Lombardskog vojvode Giuliju (N.Watts). Kako bi dobila dio zadovoljštine za tugu koju joj je nanio dragi Marko, kao djevojka vrlo prirodnih manira i čednih mladenačkih mušica Veronica odluči poslušati nagovor svoje majke (J.Bisset) da postane kurtizana jer ima za to sve atribute od izvorne ljepote do šarma pjesničke duše i figure oživjele Venere; tim više što joj je i sama majka u mladosti bila kurtizana. Sve žene koje su se poudale za najuglednije muževe presvijetle Republike počele su da se suše i krvare iznutra dok im muževi pohode postelje bajnih čarobnih kurtizana. Priča je to koja na vagu etičnosti stavlja izraz slobodne strasti između muškarca i žene, mladića i djevojke, ukoliko se oni uzajamno ljube. Priča je to o propagatorima vjere i zakonskih društvenih odnosa, o onoj gospodi i eliti koja će radije osladiti se i zadovoljiti ženskim tijelom kakve, uvjetno rečeno legalne prostitutke tajno nego li u ime ljubavi koju ujedno zabranjuju dok im žena kod kuće sjedi i predstavlja mrtvo živo biće od silne podređenosti instituciji braka. Na konačnom procesu u kojem se pod predsjedanjem Inkvizicije sudi Veronici dolazi do vrlo komičnog, ali i vrlo znakovitog trenutka u sudnici kada se dovodi u pitanje suučesništvo muževa Venecije u tzv. 'čaranju i herezi' kojima je ona prouzročila sav taj razblud među siročičima, časnom gospodom patronima, cenzorima, ministrima, admiralima, paterima i monsinjorima koji nipošto ne bi opskvrnuli svoj brak (ni sa ženom ni sa Bogom) dok prisežu svetim otajstvima kao dična porota.

Naime, film je više ovako zgodan za pogledati negoli bi to bio nekakav ogledni primjerak filmske i dramske umjetnosti. Filmičan je, jednostavan, okuugodan, ne zamara vas i nije otišao u ničemu predaleko da bi ga se dovodilo u bilo kakve upitne vrijednosne konotacije. Gledatelj može i uživati i postaviti si usput neka značajna pitanja.


('O VENECIJO..')

('VENECIJO RAJU, PONOSNA I LIJEPA...')

('..ŽIVJELI SMO ZA STRAST LJUBAV I LJEPOTU..')

('UŽIVANJE JE BILO NAŠA JEDINA OBAVEZA')

(LJUBAVNICA GRADA)

(LJUBAVNICA GRADA)

(VERONICA, PRVA LJUBAVNICA GRADA)

(U GRADU SA MARKOVOM SESTROM, MOIRA KELLY)

(ZDRAVICA MLADENCIMA U IME VELIKOG BOGATSTVA I DUGOROČNOSTI LOZE)

(OTAC: 'ZNAM ŠTO JE LJUBAVNI ČAR..UŽIVAJ U NJOJ ALI ČUVAJ GLAVU I SRCE.')

(S MAJKOM KOJA ZNA ŠTO JE ZAVOĐENJE)

(POSTALA KURTIZANA)

(NA PRIJEMU KOD GOSPODE)

(NJIHOVA LJUBAV PRIJE...)

(..I POSLIJE OSTALA ISTA)

(VERONICA FRANCO: UČENA...)

(ZALJUBLJENA)

(ZANOSNA)

(PRKOSNA)

(PROVOKATIVNA PREMA ŽENAMA...)

(..KOJE SU SUPRUGE PRESVIJETLE GOSPODE...)

(BEZ OBZIRA NA ZANAT KURTIZANE NJENO SRCE PRIPADA NJEMU)

(SA ZAKONITOM; 'ZA ČIME TI ŽUDIŠ DRAGA?')

('SAMO TO DA TI PODARIM MNOGO SINOVA I DA TI BUDEM DOBRA ŽENA..')

(INKVIZITOR)

(DUŽD)

--------------------------------------------------------------------------------------------

(VERONICA FRANCO, PORTRAIT BY TINTORETTO, 1575)

(CATHERINE McCORMACK, BRAVEHEART (1995), SPY GAME (2001), 28 WEEKS LATER (2007)

Oznake: Marshall Herskowitz, Catherine McCormack, Rufus Sewell, Naomi Watts, romantična drama, biografski, 1998., 7/10

- 17:59 - Komentari (4) - Isprintaj - #

Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se