ONAJ KOJI GLEDA FILMOVE

subota, 01.08.2015.

SUMMER OF SAM (1999)

97.SUMMER OF SAM (1999,USA) Ocjena: 8/10
(Ljeto kad je ubijao Sam) kriminalistički, drama, romantika, 142', IMDb: 6.6/10
Redatelj: Spike Lee
Scenarij: Spike Lee, Victor Colicchio, Michael Imperioli
Glazba: Terence Blanchard
Snimatelj: Ellen Kuras
Uloge: John Leguizamo, Mira Sorvino, Adrien Brody, Ben Gazzara

IMDb



„8 million stories in a naked city and this is one of them“

Ljeto kad je ubijao Sam i nije neki pokušaj da se bilo kako dokumentira i analizira sam psihopatski ubojica, nego je to film o ljetu 1977. u New Yorku kad je u Bronxu i mjestima na kojima je operirao Sam nešto dovelo do usijanja. Nešto je ljude dovelo na rub snošljivosti, a to najbolje izađe van u zajednicama kakva je zajednica njujorških Talijana, mahom radničke i siromašne gradske besposlene rulje što dila drogu, čini klanove i mnogo se zajebava. Hijerarhijski pak, Talijani ne mogu isto tako odtrpiti pretpostavku da je 'psihopatski' ubojica koji ubija mlade žene i parove iz njihovih redova. Ta užasna predodžba ih primora da naprave 'reda' u svojem kvartu i osumnjiče svakog tko je drukčiji od zakona po kojem se oni ponašaju i žive. Šovinizam i hibridni tip lokal-patriotizma će prokuljati iz njih u integralnom obliku, sastavljen od svega onoga što je u njihovom biću generacijama nagomilavano. Po predmetu kojim se bavi, a naročito atmosferi, Summer of Sam Spikea Leea izravno me podsjeća na njegov raniji naslov Do The Right Thing (1989), gdje je priča ponešto drukčija, ali sa sličnom atmosferom klaćenja i mlaćenja crnaca i Talijana po getoiziranim njujorškim zakutcima. Ako mi je Do The Right Thing ponešto zabavniji film, Summer of Sam mi je ponešto jači po pitanju naglašavanja apsurda kojim se vodi ulična politika koja vuče inspiraciju za svoje djelovanje iz apstraktnih izvora kao što je slučaj 'Samovog sina'. Dok je Do The Right Thing više satiričan i socijalno tempiran, Summer of Sam se metafizički bavi problemom međuljudskih odnosa u okvirima usijane društvene situacije u New Yorku u okolnostima burnog kraja 1970-tih.

Pogledajmo kako stvari stoje: S jedne strane, u proljeće nove inkarnacije kapitalizma, u eri raspojasavanja industrije seksa i pornografije, u doba njujorškog Studija 54, u vrijeme kada htjele ili nehtjele - usporedo stasaju - dvije subkulturne orijentacije – disco i punk - New York je užaren, u bejzbolu Yankeesi ruše rekorde, dolazi redukcija struje, umire Elvis, situacija s Vijetnamom se pomalo ohladila, i sada ubija neki ludi Samov sin kojemu sto policija ne može ući u trag. Kako da ne dođe do usijanja? Kako da ljudi ne osjećaju strah i paranoju uslijed sve te ogromne medijske pompe? Sve me podsjeća na knjigu Naomi Klein: Doktrina šoka , koja dobrim dijelom govori o tempiranju i namještanju raspoloženja u društvenoj zajednici kao pripremi za privatizacijske terapije. Ovaj film je o New Yorku, o njegovoj osjetljivoj multietničkoj zajednici, ali i o vremenu – po čemu je Summer of Sam prava moderna period drama. Film ima radnju na Spike Leejev način, upravo u njegovoj estetici slanga sa mnogo psovki i prikazivanju stanja na ulici. U ovom filmu ulazimo u pojedince; u katolički odgojenom frizeru Vinnieju (J.Leguizamo) koji ne može obuzdati svoj mentalitet metroseksualca (što je 70tih još uvijek nepoznat pojam) i koji je vrlo labilan po pitanju braka sa svojom prekrasnom ženom Dionnom (M.Sorvino) teški je razdor, neprestano je vara a onda joj se, prikrivajući svoju nevjeru, stalno vraća i kune u vječnu vjernost i ljubav. Sve je to od njegove vlastite predrasude da je Bog upravo njega poštedio u trenutku kad je svoju ženu varao one noći kad je Sam prosvirao glavu paru u autu iza njegovog. Ujedno, ovaj film se gleda i sa religijske strane, sa strane neobrazovane i praznovjerne klase, koja živi u snu o sjajnim i svetim idealima a nije ništa drugo nego dno dna društva. U uvodu u film pripovjedač nas informira o svome gradu, koji ima 8 milijuna priča, koji nikad nema samo svjetlu ili mračnu stranu, koji je dobar i loš, uglavnom prljav; pa ipak mi osim što gledamo film o tom vremenu, o tom ljetu usijanja, gledamo i film o ljudima, o manipulaciji njima, o njihovoj savjesti, čovječnosti koje nekad ima nekad nema. Vinnie, koji je ipak individualac u svojem kretenskom društvu, trpi teret religije, u strahu od kazne za grijeh kojeg čini prema svojem braku. Njegov najbolji prijatelj Richie (A.Brody) je punker, dobrodušan, ali bavi se zbog novca svim nemoralnim poslovima, poput plesanja u gay-baru. Talijani iz lonca Bronxa žele ščepati Richieja, ni krivog ni dužnog. Cilj im neće biti riješiti problem stvarnih ubojstava, nego umlatiti svoju iluziju, uprazniti nasilje zbog silne nagomilane mržnje i bijesa. O Samu vidi : David Berkowitz

-------------------------------------------------------------------------------

(Molim da mi se ne zamjeri nešto veći broj slika. Ne radi se o velikom broju scena, koliko o nekoliko značenjskih poveznica s poentom filma. Prilično vjerujem da je dobar dio filmofila pogledao ovaj film pa sam si dopustio ovakvu slobodu. Ako pak ipak smatrate da prikazivanje slika predstavlja pretjerano otkrivanje sadržaja shvatite ovu napomenu kao upozorenje)

(PUMPANJE STRAHA)

(NEW YORK, LJETA '77)

(LJETA KADA JE UBIJAO SAM...)

(DISCO CLUBBING)

(VINNY'S AND DIONNA'S DANCING SCENE)

(SAMOVE IGRE)

(BRUTALNO)

(NATOPLJENO KRVLJU)

(BROJ ŽRTAVA KOJIH SU ODJEDNOM SVI SVJESNI)

(OVAJ GRAD JE MJEŠAVINA SVEGA I SVAČEGA)

(VINNY RAZMIŠLJA O ONOME ŠTO JE VIDIO)

(LJETO USIJANJA)

(RAZVOJ MNIJENJA O SITUACIJI SA SAMOM)

(SADA ĆE MU LOKALNO DRUŠTVO PUNITI GLAVU)

(FILAT ĆE GA UVJERENJIMA)

(RICHIE - TALIJAN KOJI SE RAZLIKUJE)

(PRIJATELJ S VINNYJEM MAKAR SLUŠA DRUKČIJU MUZIKU)

(POLICIJA SKLAPA DEAL S LOKALNOM MAFIJOM PO PITANJU SAMA)

(SAMOV PRIVATNI PAKAO)

(LUNJANJE ULICAMA)

(SAM VJERUJE DA JE BELZEBUB)

(KALIBAR 44-SREDSTVO UBIJANJA; SLIKA U UMU SVAKOG GRAĐANINA)

(SAMA PROGANJA LAVEŽ SUSJEDOVOG PSA)

(...S TEMPERATUROM RASTE I BROJ ZLOČINA...)

(REDUKCIJA STRUJE)

(OČEVI STRAHUJU ZA SVOJE KĆERI...)

(...NA ULICAMA PORTORIKANCI I CRNCI SU POLUDJELI...)

(UGRABI TKO ŠTA STIGNE.. (SVE TO RADI SAMA?!))

('JOEY ZOVI KLINCE U KVART, AKO TREBAJU AUTE DAJ IM, AKO TREBAJU PALICE DAJ IM PALICE.')

('NAŠ SI SAMOV SINE!'; BIT ĆE MAKLJAŽE I BEZ PRISUTNOSTI SAMA;)

(SAM NE MOŽE DA NE UBIJE KAO ŠTO IGRAČ YANKEESA NE MOŽE DA PROMAŠI)

('HEJ RICHIE, ŠTO TREBAŠ?-RICHIE:'FUCKIN NUV FENDER..:))

(KOJEG VRAGA TI GLEDAŠ?)

('JA?')

(PSYCHO KILLER QUEST QUE C'EST FAFAFA FA FA BETTER RUNRUNAWAAAY...)

(RICHIE NEMA POJMA DA SU GA OKRSTILI ZA SAMA)

(SVI VINNYJEVI ĐAVLI NAGOVARAJU GA NA NAJGORE)

(PERSONAL DEAD END)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------


OPENING TITLES
TRAILER

THE WHO - BABA O'RILEY (INSERT)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------











Oznake: Spike Lee, John Leguizamo, Mira Sorvino, Adrien Brody, kriminalistički, drama, period drama, 1999, 8/10

- 12:53 - Komentari (3) - Isprintaj - #

Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se