ONAJ KOJI GLEDA FILMOVE

četvrtak, 09.07.2015.

DELICATESSEN (1991)

93.DELICATESSEN (1991,FRA) Ocjena: 9/10
(Delikatese) crna komedija, post-apokaliptički, 99', IMDb: 7.7/10
Redatelj: Marc Caro, Jean-Pierre Jeunet
Scenarij: Gilles Adrien, Marc Caro, Jean-Pierre Jeunet
Glazba: Carlos D'Alessio
Snimatelj: Darius Khondji
Uloge: Marie-Laure Dougnac, Dominique Pinon, Jean-Claude Dreyfus



Kakvi su to veliki filmovi? To pitanje osjećam da moram postaviti s obzirom da u Delicatessen prepoznajem 'veliki' film. To je kada još u predpripremi za gledanje vi po kadrovima iz filma osjećate da je pred vama nešto vrlo privlačno, tajnovito i moćno. Delicatessen je upravo to, jedna nazovimo ju 'velika' i vrhunska crna komedija sa nadrealističkim estetskim rješenjima. Namjerno ne kažem da ova crnohumorna komedija jest nadrealistički film, nego samo ostvarenje s nadrealističkom formom. Film teče tako da nas kroz čitavo vrijeme drži živo fokusiranima za ono što se sprema dogoditi, da mesar svoje radnje koja nosi naziv 'Delicatessen', učini ono što se čitavo vrijeme prijeti uraditi svojom satarom; dohvatiti svojeg novopridošlog pomoćnika kojeg je zaposlio u svojoj stambenoj zgradi kao majstora za kojekakve popravke, priklati ga kao što se to radi sa svinjom i onda dati (trampiti) meso svojim kupcima i stanarima. Da približimo radnju filma kroz par uputa za razumijevanje:

Evo ovako: Nalazimo se u postapokaliptičnom svijetu negdje u Francuskoj. Čini se da se dogodilo nešto pre strašno, jer mi i po zgradi i posvemašnjem prožimućem mraku i magli primjećujemo da je sa ljudima otišlo sve u nekom krivom pravcu. Čini nam se kao da je zgrada sa mesnicom gosp. Clapeta (J-C.Dreyfus) 'Delicatessen' sve što je od grada ostalo. Delicatessen , sa svim pripadajućim elementima u strukturi, čista je alegorija civiliziranog svijeta u čijem društvu jedino što je ostalo sačuvano jest ono najgore što egzistira u stanarima koji žive u Clapetovoj zgradi. Clapetovi (mesarovi) podstanari su ljudi različitih gnjusnih i bizarnih osobina, provode dane u najgorim ljudskim navikama da to prelazi svaku mjeru etičnosti. Oni su frustrirana bića (Aurora, žena koja čuje glasove i koja na najrazličitije načine želi počiniti samoubojstvo), snobistička bića (kao mesarova ljubavnica), oni su ujedno i uhode, prokazivači, izdajice u službi glave zgrade i šefa mesarske radnje, ima i čudaka kao ekscentrični pužofiličar Frogman koji živi u vodi do koljena i jede samo sirove puževe. Zgrada ima sve: i vezu sa svijetom (poštar) i vlastitu manufakturnu djelatnost. Ma pogledajte tu alegoriju! Delicatessen je svijet 'u se - na se - poda se' vrijednosti koji je nekakvom čudnom radiokaktivnošću podignut na veću potenciju. Zajedničko svim stanarima je njihova nesputana i nikad zatomljena, toliko ljudski prepoznatljiva i vječita glad, upravo proždrljivost. Hraniti se i jesti je uvijek na prvome mjestu i društvo koje imamo u toj 'Delicatessen zgradi' je jedačko (mesoždersko) društvo. U srcu priče je međutim nešto lijepo. Ljubavna priča između mesarevog pomoćnika, malog ćubastog cirkuskog zabavljača i klauna Louisona (Dominique Pinon) i mesareve slabovidne kćeri Julie (Marie-Laure Dougnac). U njih dvoje i prije njihovog prvog susreta spavala je tužna umjetnička duša kojoj nedostaje ljubavi i razloga za snove. Oni, drukčiji od svih, se nađu kod nje na maloj glazbenoj romantičnoj čajanki jednog popodneva kada im se spoje srca u zajedničkoj svirci na svojim instrumentima. (Ona svira violončelo, a on na muzičkoj pili za dušu njegovog najboljeg prijatelja majmunčića doktora Livingstonea kojega su pogađate … pojeli). Međutim u kući postoje cijevi, šuplji prolazi i sve se čuje. Kuća je kao jedna ogromna društvena 'Big Brother' aparatura, sa svim mehanizmima nadzora i upravljanja. Pomahnitali mesar širi sve žešću kampanju ne bi li uhvatio svoj obrok kada dozna da mu se kćer druži sa pomoćnikom. Porivu gladi u mesarovom sklopu ličnosti pridruži se i ljubomora - očinska ljubav koja želi posjedovati. Stanari se počnu pretvarati u razjarene zvijeri.. Pod zemljom pak, u kanalizaciji je nešto kao pokret otpora, Trogloditi koji su napravljeni s kapama u gumenim odijelima da izgledaju kao spermatozoidići. Dobroćudna stvorenja kao biljožderski pokret otpora gnusnim mesojedima na čelu sa mesarom, vođom Delicatessena. Međutim i oni, iako kao subverzivni faktor otpora mesožderima, imaju također jedan primarni cilj u svojoj borbi – pronaći žito, vreće sa kukuruzom! I oni žele jesti. Njima je vrhunaravna strategija opstanka razmnožavanje koje im je 'prirodno' funkcionalno ugrađeno u biološkoj fiziologiji bića. Krug se zatvara kad si probamo zamisliti što će 'gladnom' mesaru žito koje je na tako visokoj cijeni a koje skladišti i brižno važe..

Poanta filma, koji je umjetnički iznimno dojmljiv, vizualno i akustički, koji je osmišljen nimalo izvan stvaralačke struje francuskog vala društveno-satiričnih autora, koji je i zabavan i koji vas tjera na razmišljanje, na osjećanje i na smijeh podjednako, kao izdignuta je na nekakav pijadestal filmske umjetnosti, a nalazi se u sceni na krovu zgrade na kojoj sviraju dvoje ljubavnika ujedinjenih u svojoj tuzi umjetnika, dok nad horizontom boje prekrasnih toplih i vedrih tonova ispunjaju nebo. Baš kao slika.

Delicatessen je priča u maniri Chaplinovih Modernih vremena, poentirana romantično, bajkovito, ali ništa manje opskurno i groteskno. Delicatessen je čudovišno lijepo ostvarenje; film koliko romantičan, toliko i jezivo šokantan.

------------- POKUŠAJ BIJEGA PRETHODNOG POMOĆNIKA





















--------------------------------------------------------------------------------------------

(MESARSKE DELICIJE ZA STANARE)

(NEBO NAD ZGRADOM JE VJEČNO TAMNA KOPRENA)

(NE BAŠ GOSTOLJUBIV DOČEK STANARA)

(NOVI POMOĆNIK I USPOMENA NA DR.LIVINGSTONEA)

(ZGRADA JE UJEDNO I MANUFAKTURA)

(U DRUŠTVU ZGRADE ZASTUPLJENA SU I DJECA)

(LOUSIONOV MALI PERFORMANS)

(UVIJEK NETKO MOTRI)

(MESAR I POŠTAR O POLITIČKOJ SITUACIJI)

(JULIE, SLABOVIDNA MESAREVA KĆI KOJA STANUJE NA GORNJEM KATU)

(BIT ĆE TO ROMANTIČAN SUSRET)

(KAD NAOČALE NISU NA OČIMA :-))

(SRODNE DUŠE)

(MAGLA OBAVIJA MESOŽDERSKU UTVRDU)

(POSTAPOKALIPTIČNO OZRAČJE)

(PODMIĆIVANJEM ŽELI DA BUDE VOLJENI TATICA)

(TAJNI PROLAZI)

(TROGLODITI)

(SUICID-DRUŠTVENI PROBLEM)

(BORBA ZA ŽIVOT U IME LJUBAVI KOJE NA SVIJETU VIŠE NEMA)

(UČINILI OPĆI POTOP)

(...)

(ČINI MU SE DA IMA NEŠTO U GLAVI)

(ŠTO SE POŽDERALO POŽDERALO SE)

(NADA)

(RAZVEDRAVANJE)

(OPSTANAK LJUBAVI)

-----------------------------------------------------------------------------------------

Trailer

-----------------------------------------------------------------------------------------







Oznake: Marc Caro, Jean-Pierre Jeunet, crna komedija, Dominique Pinon, Jean-Claude Dreyfus, francuski film, 1991, 9/10

- 10:09 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se