ONAJ KOJI GLEDA FILMOVE

srijeda, 03.06.2015.

M (1931)

88.M (1931,GER) Ocjena: 10/10
(M) kriminalistički, drama, triler, 117', IMDb: 8.4/10 (TOP 250 #70)
Redatelj: Fritz Lang
Scenarij: Thea von Harbou (Egon Jacobson), Fritz Lang
Kamera: Fritz Arno Wagner
Uloge: Peter Lorre, Ellen Widmann, Inge Landgut, Otto Wernicke



U filmološkom smislu M Fritza Langa bezuvjetno zauzima posebno mjesto u svijetu filma i predstavlja vrhunsko ostvarenje. 1931. žestoki ekspresionizam iz Langova opusa, ali i iz estetike cjelokupne njemačke nijeme filmske umjetnosti jenjava. Možda je upravo jedan od razloga montaža zvuka koja s odnosa ekspresije i čudnovate pomične slike svjetla i sjena daje vjetar u leđa razvoju fabule i živim (glasnim) ljudskim zapletima kroz revoluciju i evoluciju dijaloga. Odjednom i duša i mašina mogli su se čuti i film je definitivno ušao u jednu novu eru. M je Langov prvi zvučni film i pravi je primjer da osjetimo kako se čuje jedna montaža pomične slike i zvuka iz ranog razdoblja zvučnog filma. Mogućnosti koje se otvaraju ponudile su režiserima etape ranih 30-tih da krenu ambiciozno putevima različitih žanrova.

U slučaju Langovog filma M mi imamo bez ikakve sumnje ispred sebe nešto specifično. Nešto što je viđeno možda još samo u nekoliko najreprezentativnijih filmova, posebno u žanru 'noir filma' iz te stare ere. U M-u spajaju se svi elementi, efekti, spoznaja i praksa jednog plodnog animatora, filmskog radnika i umjetnika u jedinstveni rani zvučni oblik ekspresionističkog izražaja. Rezultat je bio vrhunski: M je poput nijemog filma, bez redukcije majstorskih fotografija (poput ekspresionističkih slika), oblikovan kao socijalna drama i psihološka studija lika (Hansa Beckerta) čija je razrada izravno inspirirana realizmom njemačkog ubojice iz ranih dvadesetih. M je, premda vidljivo tehnički nesavršen, izvanredno ostvaren i kao rani reprezent kriminalističkog i triler žanra.

U filmu se zapravo radi o paradoksu društva koji je izvanjski nevidljiv. Pokazano je na primjeru zanimljive priče o ubojici djece Hansu Beckertu (P.Lorre) kakvo je društvo i nevidljive strukture koje diktiraju odnose i sve okolnosti kako će funkcionirati stvari u gradu. Hans Beckert, introvertni i indolentni ubojica, koji je posijao strah po četvrtima tog njemačkog grada zapravo je samo sitni kotačić koji ima jednakog razloga da ga bude strah za vlastiti život kao i roditelji djece koju on ubija. Hans Beckert je u bijegu; njega progone dvije moćne strukture – Policija (državni zakon) i banda organiziranog kriminala (zakon podzemlja). Genijalnost koja izvire iz ovog odnosa je prosto zastrašujuća, i toliko dobro govori o prirodi funkcioniranja zakona i vlasti, kako one legalne, tako i one ilegalne (zajedno sa njihovim kauzalitetom). Hans Beckert kao 'ludi' i poremećeni ubojica na planu morala i stvarne suštine problema (naime on usmrćuje djecu) za te strukture je zapravo samo sitni pajac koji fućka poznatu 'Peer Gyntovu' suitu. Beckertova devijantna priroda bolesnog poremećenika i faktičnog ubojice ostaje samo na razini straha i općedruštvenog problema građana i majki koje se boje za svoju djecu. U svakoj drugoj perspektivi iznad roditeljske bojazni za svoju djecu slučaj Hansa Beckerta ima drugi smisao. Oko njega, odnosno između dva zakona nastaje borba za njegov život. To je glavna misao i intencija za ovu filozofiju. Država luđačke ubojice želi proglasiti bolesnima, hospitalizirati ih i puštati jer tako održavaju nivo straha i uznemirenosti u gradovima, a Organizirani kriminalni milje želi ukloniti takve ubojice jer im takvi za vrat dovode policiju i smeta im za posao. Radi se o krugu neprekidne borbe u kojoj pas lovi mačku, dok mačka lovi miša. Problem majki nikada neće biti riješen ni na jednom sudu; jer živ ili mrtav, neki Hans Beckert će uvijek imati razrješene ruke, slobodne ulice pod krinkom 'stanja' u kojem je posijan tzv. strah.

Poanta je: ne može kriminalni milje toliko ubojica 'posmicati' koliko ih državni organi i službe reda mogu popuštati putem svojih sudova iz svojih luđačkih ustanova.

Igra lova na tog označenog ubojicu 'M' zapravo simbolizira čudovišnu krvoždernu ćud uprave iza kulisa koja gradom siju strah, neizvjesnost i sljepilo što vodi ljude ravno u propast. Psihopatski ubojice 'van sistema' su kao mali pokusni miševi u usporedbi sa onim garniturama nevidljive vlasti koja djeluje u pozadini. Tek s takvom do srži pokvarenom vlašću i ustrojstvom dijaboličnih zakona nasilna smrt postane nezaustavljiv stihijski proces. M je film sa finim tragom koji nas vodi u razmišljanje o ustroju i načinu funkcioniranja nacističkih ideološko-propagandnih tijela, još u predratnoj Njemačkoj u kojoj je Lang nalazio nadahnuće za svoje umjetničke projekte.

(Fotografija je umjetnička i silovito sugestivna, pa sam se odlučio na nešto širi izbor. Neka ova recenzija, s obzirom da mi je film vrhunski, bude analiza.)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------



(ELSIE SE NIJE VRATILA IZ ŠKOLE)

(ELSIE)

(IGRA ISPOD TJERALICE)

(WER IST DER MORDER?)

(GRČ JOJ JE U SRCU VEĆ ZBOG SAME PREDAJE)

(TAKO TO RADI G.BECKERT)

(PAZITE NESTANAK IZ KADRA)

(OPOMENA GROTESKNE URE)

(ZVONJAVA NA VRATIMA)

(SAMO POŠTAR S NOVINAMA)

(MAJKA DOZIVA ELSIE: SAMO JOJ JEKA ODZVANJA HODNIKOM)

(KROZ TAVAN...)

(SVE JE JOŠ OKUPANIJE PRAZNINOM)

(UZALUDNO DOZIVANJE LETI SVE DALJE..)

(..I DALJE..)

-----------------------------------------------------------------------------

(JAGMA)

(I GLAD ZA NOVOM VJEŠĆU)

(GOSPODA ČITAJU O FANTOMSKOM DJECOUBOJICI)

(DOK JEDAN UPUHUJE, DRUGI ISPUHUJE)

(NE ZNA KOGA BI PRIJE OKRIVIO)

(ČAK I UBOJICA SE UPITA - TKO SAM TO JA..?)

(DOK LJUDI ZGROŽENO PITANJA UPUĆUJU SAMO O DRUGIMA)

(MINISTAR NA TELEFONU U SLUŽBI)

(POLICIJA SPREMNA ZA POTRAGU)

(IZ DANA U DAN SE NAPREDUJE ZBOG SOFISTICIRANE METODE)

(NA TERENU)

(JAK DOKAZ)

(SLASTIČARKA SE NE SJEĆA)

(LJUDI KAO STRAŠNE SILUETE)

(POČELI VIJEĆATI JEDNI...)

(..I DRUGI..)

(INSP.LOHMANN: ENERGIČAN KAO I UVIJEK)

(MNOGO SE PUŠI)

(OBRATIMO POZORNOST NA RAZVOJ KOLIČINE DIMA)

(KRIMINALCI ORG.PROSJAKE KAO UHODE)

(ZAPOČELA AKCIJA 'M')

(BECKERT DETEKTIRAN)

(OČI SU POSVUDA)

(PROSJAK-ŽBIR)

(NI FANTOMSKIM UBOJICAMA U MRAKU NIJE SVEJEDNO)

(STJERAN U KUT)

(ZAOSTALI PROVALNIK IZIŠAO IZ RUPE KOJU SI JE SAM IZVRTAO)

(ČUVAR ZA PAR KOBASICA I KRIGL PIVA KORISTAN POLICIJI)

(GOJAZNI INSPEKTOR LOHMANN)

----------------------------------------------------------------------

(PROTOKOL)

(UHVAĆENI PROVALNIK)

(POD UCJENAMA)

(KADAR SUGERIRA KAKO SE LAKO USUKATI PRED ZAKONOM)

(ZGRADA 'SUDA')

(ALA KAFKIN 'PROCES')

(PRIJEKI SUD PODZEMLJA)

(STRAŠAN PRIZOR DVA HENDIKEPA)

(SVI AKLAMATIVNO SUGLASNI ZA SMRT UBOJICE)

(...SLIKA PAKLA?)

(SMRT!)

(SPOSOBAN IZREĆI ISTINU KOJU..)

(ONI NE ŽELE..)

(..NITI UMIJU ČUTI.)

(PREDAJA 'ZAKONA' ZAKONU)

(TOLIKO PRAZNO..)

(I BESPOMOĆNO.)

-------------------------------------------------------------------------------

Trailer

Oznake: Fritz Lang, 1930s, drama, kriminalistički, ekspresionizam, njemački film, 1931, 10/10

- 15:28 - Komentari (1) - Isprintaj - #

Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se