ONAJ KOJI GLEDA FILMOVE

utorak, 12.05.2015.

DARK CITY (1998)

82.DARK CITY (1998, AUS-USA) Ocjena: 8/10
(Grad tame) SF, mystery, 100', IMDb: 7.8/10
Redatelj: Alex Proyas
Scenarij: Alex Proyas (priča,sc.), Lem Dobbs, David S. Goyer
Glazba: Trevor Jones
Snimatelj: Dariusz Wolski
Uloge: Rufus Sewell, Kiefer Sutherland, Jennifer Connelly, William Hurt



U filmu Grad tame, shvatio sam, da zaista ima nešto od Platonove alegorije sa ljudima iz pećine koji okovani sjede leđima okrenuti svjetlu, drugoj spoznaji i istini i gledaju sjene koje im se čitav život poput utvara prikazuju na zidu (usporedio s interpretacijom, Gerard Loughlin, en.wikipedia.org/Dark City). Proyasovi ljudi žive u Dark Cityju, mračnome gradu, gradu tame i isto tako nisu svjesni ničega osim onoga što ih obilježava u njihovim umovima. Oni za Sunce znaju samo u svojoj glavi, jer se to zna zdravo za gotovo da izlazak Sunca znači da počinje dan. Za njih iskustvo Dana i sunčeve svjetlosti počiva samo u potisnutom (utisnutom) sjećanju a bez da su išta od toga iskusili. Oni danje svjetlo prosuđuju po mitskim slikama u svojem umu. Ljudima Dark Cityja neka druga vrsta upravlja vršeći nad njima eksperimente ne bi li proniknula u tajnu ljudskih uvjetovanih postupaka i ljudske inteligencije. U tu svrhu ta bića koja mi kroz film vidimo pod imenom 'Stranci' imaju moć upravljanja i mijenjanja oblika i dimenzija grada. Tko zna kako i kada su 'Stranci' ljudima toga grada injektirali supstanciju najrazličitijih životnih sjećanja, a sve prema obrascima. U gradu nikada na sviće dan, nego u petnaest sekunda prije ponoći jedan ogromni portal sa satom zaustavlja svu kretnju i sve mehanizme grada kada sve usne dubokim snom. Tada kreće reorganizacija (novo podešavanje) grada. Mijenja se arhitektura grada i ubrizgavaju se supstancije novih sjećanja radi stavljanja ljudi u nove položaje i nove sudbine. Ljudi tako ne žive jedan svoj život nego na stotine života u mraku budeći se svaki put iznova prije ponoći sa uitisnutim sjećanjem, a tako da nisu svjesni svoje duše i pravog identiteta. Za one koji nisu gledali ovaj film neću otkrivati sve ostale motive oko radnje i priču oko glavnoga lika. Reći ću samo toliko da se protagonist, John Murdoch (R.Sewell), stanovnik grada pogreškom ekscentričnog psihijatra budi u pola noći u kadi, u sobi hotela, u vrijeme kada sve utone u duboki san. Tu kreće priča o potrazi vlastitog identiteta kojega se ni on niti itko drugi u gradu ne može sjetiti. Međutim, čini se da je Murdoch po nečemu drukčiji od ostalih...

Film je ovo koji upućuje na nedostatnost ljudskoga znanja i na ljudsko poimanje stvari i pojava koje je površno i na temelju 'uskih' opažanja nadovezanih na opće mnijenje. Sve što ljudi znaju i vjeruju proizlazi iz umjetno stvorenog mnijenja. Sva spoznaja i sve uloge u kojima ti ljudi u zajednici Dark Cityja učestvuju stvar su naučenoga i percepcije koja im je usađena u svijest voljom uzvišenijeg faktora. Tek sa buđenjem duše neke se stvari mijenjaju po pitanju spoznaje vlastitog identiteta i mira u predodžbi svijeta oko sebe. Platforma Dark City izgleda kao ravna ploča koja lebdi u svemiru. Um čovjeka na toj platformi, u tome gradu vječne tame, percipira u sebi sliku kako mu je usađena sjećanjem. Oni nisu svjesni. Oni spavaju na jednoj razini i kada su budni i kada ih se zastvarno uspava. Oni vjeruju da znaju što je to dan dok istovremeno ne pojme da dan nikada ne sviće. U 'Strancima', tajnom društvu ćelavih prikaza nalazi se element utjecajnog fantomskog establišmenta koji na razini vrhunaravne inteligencije kreira svijet po svojoj volji. Paradoks je u tome da sva prosvjećenost koja je dostupna tim skučenim ljudima Dark Cityja leži u dozi cjepiva koju im to društvo Stranaca usađuje. Bilo kakva pobuna ili borba pojedinaca izlišna je i ne može promijeniti ništa ključno po pitanju svijesti i puta čovječanstva koje ide u budućnost. Povijest toga grada, kao i povijest Svijeta (u tami) prividna je igra sjećanja i pamćenja, mnogo više nego skup uzroka i posljedica proizišlih iz nekakvih faktičnih povijesnih događaja. Neka fantomska i konspiracijska sila koja posjeduje znanje ima moć nad ljudskim umom. Ti stanovnici Dark Cityja, upravljani višim intelektom, zapravo sačinjavaju jednu vrlo čitljivu knjigu ili jednostavnu sliku što znači da oni apsolutno ništa ne znaju i samim time nikada nisu neovisni o višoj sili. Takvom umu treba ili nadahnuće, ili takvom biću treba duša; jer samo tako grad tame ima izgleda da postane grad svjetlosti.

Zaista, film je dobro zamišljen, osmišljen i izveden. Sam sam skloniji možda ponešto prizemljenijem traganju i razmišljanju o temama kakve profilira ovaj film, nekako sa zemlje, a ne u startu sa fiks-idejom virtualnog svijeta ni na nebu ni na zemlji. Po mom sudu film je kreativan, uzbudljiv, simboličan i značajan ali ipak ponešto ograničen i uguran u viziju ili je sve crno ili je sve bijelo. Za model koji se bavi filozofskim pitanjima i mnogim pitanjima za razmišljanje uopće uzeta je prokušana žanrovska šablona preko filmične priče s likovima koja se gleda. Po meni, želja i potreba za fascinacijom često na filmskom platnu može odvući gledatelja od elementarnih stvari. Dark City je ipak film u kojem se podjednako zabavljamo i o kojem razmišljamo. Pa svejedno, film je vrlo dobar i može se uzeti kao kultni SF-standard klasik 90-tih godina 20. stoljeća.

------------------------------------------------------------------------

(NOĆ...)

(..NAD GRADOM TAME.)

(BLIŽI SE PONOĆ)

(..I OTKUCAVA 12)

(DOKTOR SCHREBER PROVODI NEŠTO MUTNO..)

(U GRADU U KASNI NOĆNI SAT DOGAĐA SE NEŠTO ČUDNO)

(U TO ISTO VRIJEME...)

(U HOTELSKOJ SOBI...)

(BUDI SE MUŠKARAC KOJI SE NIČEG NE SJEĆA; JOHN MURDOCH)

(MJESTO S RAZGLEDNICE MU SE JEDINO ČINI KAO NEŠTO POZNATO)

(NEKO MUTNO PRISJEĆANJE IZ PODSVIJESTI)

(ONI DOLAZE...)

(PONOĆ JE...)

(I SVI SPAVAJU)

(A ONDA SE KROZ KOJU MINUTU SVI BUDE)

(SUPSTANCIJA ZA UBRIZGAVANJE)

(ČUDNA FANTOMSKA BIĆA)

(S TELEKINETIČKIM SPOSOBNOSTIMA;USPAVLJIVANJE)

(MURDOCHOVA SUPRUGA ISTRAŽUJE ZAŠTO JOJ TERETE MUŽA ZA UBOJSTVA PROSTITUTKI)

(TRAGANJE ZA VLASTITIM IDENTITETOM)

('STRANCI' GA SE ŽELE DOČEPATI JER...)

(..ON JEDINI NIJE ZASPAO KAD JE OTKUCALA PONOĆ; MURDOCH POSTAJE PRIJETNJA ZA TAJNO ZNANJE)

(DRUŠTVO STRANACA U PODZEMLJU GRADA)

(ČUDAN ZBOR)

(MR.BOOK)

(DIO PROŠLOSTI ILI SAMO PRIVID PO ISKROJENOM SCENARIJU?)

(ONA KAO I VEĆINA MNI DA JE SVJESNA ZNANJA O STVARIMA OKO SEBE)

(KREATORI SLIKE BUDUĆNOSTI U DARK CITYJU)

(PRIJE PONOĆI; USKORO NIŠTA NEĆE BITI ISTO)

(POD ZEMLJOM)

(RASTE KONCENTRACIJA TELEKINETIČKE MOĆI)

(PONOĆ)

(SVE SE GASI, LJUDI I STVARI)

(ARHITEKTURA MIJENJA OBLIK)

(DJELUJE SE I RUČNO)

(STVORENJE KOJE PROGONI BUDNOG MURDOCHA)

(IZVANA)

(LET U AMBIS NEDOKUČIVOSTI)

(SHELL BEACH??)

(SUPRUGA?)

(MOGU LI UM I DUŠA RAVNOPRAVNO SUPOSTOJATI?)

----------------------------------------------------------------------------------

TRAILER

'SWAY' (Jennifer Connelly)

Oznake: Alex Proyas, Rufus Sewell, Kiefer Sutherland, William Hurt, SF, mystery, 1998., 8/10

- 11:09 - Komentari (6) - Isprintaj - #

Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se