ONAJ KOJI GLEDA FILMOVE

srijeda, 06.05.2015.

NIGHTBREED (1990)

81.NIGHTBREED (1990,USA) Ocjena: 9/10
(Noćna vrsta) fantasy, horror, 102', IMDb: 6.6
Redatelj: Clive Barker
Scenarij: Clive Barker (priča, sc.)
Glazba: Danny Elfman
Snimatelj: Robin Vidgeon
Uloge: Craig Sheffer, David Cronenberg, Anne Bobby



'NEOBIČAN I INTRIGANTAN FILM O DOBROJ MRAČNOSTI I ZLOJ SVJETLOSTI'

Nightbreed ili Noćna vrsta ili Cabal Clivea Barkera je nešto nakon čega sam imao
noćne more još iste noći nakon gledanja. To nisam ni u primisli očekivao. Atmosfera podzemlja, onostranog svijeta ispod groblja Midian sa svim tim zvukovima, folklorom u obličjima najrazličitijih nakaza pojavilo se u mom snu kao nešto grozno: slike i zvukovi, ruke koje kao da te hoće s leđa ščepati, tako stvaran novorođenački plač djeteta kao da je kraj tebe, neka mučna svjesnost mrtvačke prisutnosti u obliku hladnog znoja učinila mi je košmar od noći. Nebi trebalo gledati ovakve filmove. A zapravo, dok sam gledao, pred spavanje, malko sam se čak sa filmom posprdavao u sebi da kakvo je to uvrnuto prosječno i nestvarno poluostvarenje; hororac za djecu. Nisam zapravo bio svjestan onoga što gledam. Bio je to film pun mistike, simbola i nečega što slobodno možemo nazvati sa – punokrvna slika borbe između sile dobra i zla, svjetlosti i tame na Zemlji. Mislim da ne pretjerujem.

Sama radnja čini sadržaj ovoga filma klasičnim, ali su stvari u biti mnogo zanimljivije od onoga što se vidi na površini (mislim na akcijske elemente jurnjave, sporadični humor radi podizanja uključenosti u film itd.). Barker nas sa svojom fantastičnom pričom ne vodi nikuda sa zemlje; začudni element ove priče sastoji se u tome što on svojim likovima i radnji ne mijenja mjesto radnje ako se i radi o dvije dimenzije 'mrtvih' i 'živih'. Mjesto radnje je zemlja. Boone je mladić koji ima halucinacije (C.Sheffer) sanja groblje Midian dok njegov psihijatar dr.Decker (D.Cronenberg) vješto koristi njegovo stanje za ubijanje pripisujući Booneu svoja ubojstva. Dr. Decker je 'bolesni' ubojica koji uživa u tome, dok ne dođe red i na Boonea koji u međuvremenu pronađe groblje Midian iz svojih snova na jednoj osami. Boone tamo uspostavi čudnovati kontakt sa nakazama koje žive u uvrnutom svijetu tame i noćnih mora, u podzemlju tog groblja. Policijska potjera sa doktorom Deckerom Boonea pronađe na tom groblju gdje ga policija ustrijeli na Deckerov uzvik da je Boone naoružan. Boone smrtno strada, ali se s patološkog odijela kemijom ugriza nakaze s groblja ustane iz mrtvih i pređe k noćnoj vrsti u podzemni svijet Midian.

U filmu je postavljena zapravo mogućnost supostojanja dvaju zakona na zemlji. To je zamišljeno tako da imamo dva zakona: ovaj zemaljski (gledatelju poznati) sa trodiobom vlasti, sa ljudima koji se zaljubljuju, mrze, popuju, hrane, varaju i ubijaju, ljudima koji se rađaju, odrastaju, stare i umiru; i onaj drugi (ljudima omrznut) sa nakazama, noćnom vrstom, koje žive sa naličjem svega što je uvrnuto, ružno, bizarno i strano, što je strašno, drukčije i odbojno onome prvom svijetu ljudi svjetla.
Ono što je mjesto prijelaza (razgraničenja) kao rijeka Stiks ovdje je zamišljeno u vidu skrivenih vrata na tom groblju. Had u ovom slučaju djeluje kao sve ono što je na Zemlji potisnuto, zatomljeno i pokopano, a ondje, u mraku svijeta podzemlja živi i ipak predstavlja ljudima na svijetu živih veliku i značajnu prijetnju. Ikonografija te tajne i zasjenjene strane, 'strane mrtvih' je zanimljiva; tamo su zakopani vjekovi povijesti, tamo hodaju bića zakona koji na zemlji živih zakona jedva da još imaju važnost mitologije. Tamo u poluraspadu žive bića mitova, ljudi s ovnovom glavom kao iz starog Egipta, pa nordijskom predajom inspirirani berserkeri itd., čitava vojska nečeg što simbolično predstavlja život i zakone minulih vjekova. Simbolizam u ovoj fantastičnoj priči ukazuje na to da u nekom obliku ipak i zaista - živi i nešto što je službeno mrtvo. Tamo kao da je mjesto
kamo putuje sav 'fobos' ljudi sa zemlje na kojoj žive ljudi monoteizma, mjesto gdje stanuje u poluraspadu i truleži sve ružno i bolesno. Očito je da Barker svojom imaginacijom otvara mogućnost izravne borbe između dva svijeta, svijeta svega onog važećeg, stvarnog, prihvatljivog, ovozemaljskog i zakonskog protiv onog potisnutog, stranog, ružnog, mračnog, bolesnog i izobličenog. I jasno je da je svijet onih koji strahuju od sila mraka onaj koji napada i koji je prerastao u mržnju. Svijet noćne vrste je samo drugačiji i različit od onoga kojeg mi živi poznajemo i prihvaćamo.

Igra koju postiže uz pomoć sve sile sjajnih majstora koji su radili na filmu je takva da ljubitelj filmova zaista može biti očaran viđenim i doživljenim.

Clive Barker, poznat je inače bavljenjem fiks-idejom prelaska i izlaska na relaciji stvarnost-pakao, svijet živih-svijet mrtvih, i idejom uvijanja dimenzija stvarnosti uopće, i to radi vrlo maštovito u svojim pričama što je više puta prenešeno na film.
Ako ne drukčije, Clive Barker (inače britanski autor) mora vam zazvučati poznato makar po svom prvijencu Gospodari pakla/Hellraiser (1987) koji je doživio više nastavaka.

I za kraj još nešto zanimljivo. U reviziji filma igrajući se i eksperimentirajući na filmu sa 'Media Playerom' odgledao sam neke scene u totalnom slow motionu. Dogodilo se nešto posebno moćno. To treba iskusiti koliko je to dobro. Izobličeni duboki tonovi zvukova sa pokretom likova u sablasnom ambijentu groblja ispali su nevjerojatno. Ima horora koji me znaju oduševiti, ali zaista. Voljeli-ne voljeli horor filmove ovaj preporučujem.

Strip ljubitelje upućujem na postojanje strip verzije Barkerove priče.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(PROROČANSTVO)

(PROROČANSTVO)

(PROROČANSTVO)

(PROROČANSTVO)

(PROROČANSTVO)

(PROROČANSTVO)

(PROROČANSTVO)

(PROROČANSTVO)

(BOONEOV SAN)

(BOONEOV SAN)

(BOONEOV SAN)

(BOONEOV SAN)

(BIĆE IZ BOONEOVA SNA)

(BIĆE IZ BOONEOVA SNA)

(DOBRI MLADIĆ BOONE I DR.DECKER - MRAČNA POJAVA NA ZEMLJI)

(GROBLJE ZVANO MIDIAN)

(KOBAN SUSRET SA NOĆNOM VRSTOM)

(UGRIZ)

(POSTAO JE ODABRAN)

(MJESECOLIKI)

(BOONE UBIJEN)

(GROBLJE NA OSAMI)

(SPUŠTANJE)

(NA 'PRIČESTI')

(PODZEMNI MOJSIJE)

(BOONEOVA DJEVOJKA PRONAŠLA GROBLJE)

(OTVARAJU JOJ SE VRATA MIDIANA)

(ZAKONODAVAC NOĆNE VRSTE)

(ALEGORIJE)

(KONTRA SVJETLA)

(STRAH OD MRAČNOGA)

(ATMOSFERA GORUĆEG BABILONA - KAO U PAKLU)

(KOSTURNICA TOTEMA)

(LJUBAV...)

(..I U SMRTI)

(KATASTROFA DVAJU SVJETOVA)

(SMRT ONOGA KOJEG ZOVU MOJSIJE)

(BOG PODZEMLJA PREDAJE ZAKON BOONEU)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TRAILER

GLAZBA (Danny Elfman)

GLAZBA End Credits (Danny Elfman)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------






Oznake: Clive Barker, Danny Elfman, David Cronenberg, horor, fantasy, 1990, 9/10

- 14:29 - Komentari (1) - Isprintaj - #

Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se