ONAJ KOJI GLEDA FILMOVE

petak, 13.02.2015.

KULTURA CVETA (2013)

D1.KULTURA CVETA (SRB, 2013)
(Kultura cveta, Culture is Booming) dokumentarni
Redatelj: Branko Radaković
Scenarij: Branko Radaković
Sudjeluju: Miško Bolf, Bojan Cvetković, Darko Cvetković, Boško Stanojević-Bole




Iz nekakvog svog neovisnog kuta gledišta ne bih mogao ovaj film da okarakteriziram suviše modernim, suviše istraživačkim ili ne znam koliko avangardnim stilskim projektom, kako god se već to danas u visokim umjetničkim i kulturnim krugovima nazivalo. Ne ne bih to ocijenio ni kao ono što nazivaju alternativom. Upravo naprotiv, film mi djeluje nepretenciozno i univerzalno po tom pitanju i premda se režija bavi aktualnim problemima momentalne situacije u kulturi, društvu i ljudima, ja bih ovaj film najrađe odredio kao nešto kultno, ali normalno. To je dokumentarni film koji može zadržati gledatelja prikovanim za stolicu kao da je igrani. Imate pravo, ovako jedan noviji film i ne može još bogzna koliko biti kultni kao što su to neki nagrađivani i svijetu poznatiji i eksponiraniji šampioni, ali onda si možete misliti koliko je ovaj film u meni izazvao pomutnje i osjećaja kada se može slobodno reći da je na putu da ga se uzme kao kultni. Jer ako uzmemo i sam pridjevak 'kultno', ono više danas nije kao prije 30 ili 40 godina. Danas je na snazi masovno, 'jeftino rađeno-skupo i naširoko prodano', idejno-konceptualno sve na isti kalup. Sa mnogo sigurnosti dat ću si tu slobodu i nazvati ovaj dokumentarni film specifičnim, sa jednom umjetničkom i kulturnom izražajnom crtom kakve ne nalazimo u filmovima nekih inostranih autora.

Radaković režira film o stanju u kulturi u Srbiji kakva je u zadnjih nekoliko godina, a sve to putem sugestivnih manevara kamerom dok intervjuira ljude iz različitih pora društva. Definitivno jedan od najboljih filmova koje sam gledao a u kojima se koristi intervju kako bi se dobila jedna čvrsta vizija kako stvari stoje u svijetu u kojem svi mi živimo. Ispitanici su zapravo ujedno mediji koji iz sebe emitiraju nataloženu emociju, a da kroz njih frcaju sedimenti kulture koja u njima postoji. U filmu je ugrađena i priča o mentalitetu i priča o socijalnim devijacijama i o politici jednog povijesnog trenutka, i konačno.. u filmu je ugrađena priča o percepciji kulture iz različitih osobnih perspektiva.

Bez obzira što mi rekli o tome što je to kultura i kakva bi trebala da bude Radaković dok radi ovaj film je svjestan da se u javnosti govori sve više, i da se sve više govori a da se sve manje nešto korisno može da izrazi, vidi i čuje. U tom silnom žamoru mnogo je pametnih i učenih misli i opservacija, mnogo energičnih revoltom usmjerenih stavova.. društvo činjenično nije niti glupo niti je izgubilo sluh i njuh za dobru umjetnost i visoku kulturu, a opet sve je nekako ipak klonulo, posivjelo, arhitektura praktičnih poslovno-stambenih betonskih zgrada i uskih nesuvislih bulevara koji nemaju infrastrukturu čak ni da se dijete ima kamo ići popiškiti, ljudi su bolesni od ružne situacije u kojoj sami i nezaposleni gledaju televiziju i ne da im se više čak ni iz kreveta ustati. Tako vam se i vaš filmski bloger i kritičar pomalo osjeća; da ima mnogo toga da kaže, ništa ustvari ne radi, a na kraju mu se čini sve tako da si mora postaviti retoričko pitanje u kojem mu se čini da je i sam malo pretjerao s pameću. To je ta silna želja za izrazom, za time da se čuje što imate u sebi, da date svoj udio duše kulturi koja vas okružuje, a vašoj 'kulturnoj' državnoj eliti se jebe za to. Nameće se ideja da oni koji imaju novac imaju i kontrolu nad ušima i očima konzumenata kulture. Ljudima više nije do kulture nego do novaca za prehraniti se, preživjeti novi dan.

Drugo pitanje koje film sadrži je o sukobu raznih oblika tzv. kultura koji poput hibridnih utjecaja formiraju društvo u nešto što više nije nalik na domaću srpsku kulturu nego je nalik na nešto poput moderne gej-kulture. Ta i slične kulture moćnog Zapada i svih koji drže monopol nad medijima saopćavanja i izražavanja uzurpiraju svijet mašte, prostor razmišljanja i kreativnu viziju mladom čovjeku u Srbiji ili bilo kojoj državi te veličine i taj čovjek više kao da ne treba da razmišlja da nešto izumi, da nešto naslika, da odsvira i da stvori bilo što umno. On danas samo treba da ima sponzora, neku vezu u medijima ili prosto novac kojim otac može da plati pa da on ili ona onda pjeva i zabavlja masu koja već odavno ne sluša muziku nego gleda koliko je dekoltea otkriveno i koliko se stražnjica i koja se bolje sjaji i više drma. Svi naši umovi, kulturnjaka, umjetnika kulturnih radnika, školovanih i onih narodskih, sva inteligencija mora se klanjati potenciranim likovima iz mašte zapadnjačkih spisatelja, kao što je lik Harryja Pottera. I Srbi i Bugari i Hrvati i Grci i Rumunji i Česi i Slovaci.. svi kao da su strpani u lonac tog komercijalnog i strateškog kulturnog anglo-američkog utjecaja. Zašto klinci navijaju za izmjenu popisa školske lektire? Zašto bi Tolkien imao prednost pred Andrićem ili Ćopićem, i to da se Andrić ukine a Tolkien stavi u školsku lektiru? Tolkien? U redu, ali zašto reći da je Tolkien dio naše kulture kad postoje domaći stvaraoci? Ljudi će gledati na ono čime ih se 'kupi' i čime ih se zaokupi. Isto tako jedan Tolkien se stavlja ispred Čapeka, Cankara, Nazora ili bilo čijeg drugog autora ovisno o tome čijoj kulturi i književnosti ovaj pripadao. Hobit bude na torbi džaka dok likovi naših književnosti spavaju stoljetnim snom. No to je već danas stara priča. I o njoj se već govori dosta dugo među ljudima.

Film daje priliku gledatelju da vidi na jednom mjestu u 71 minutu rezime onoga što se danas misli, razumijeva, što se spoznalo i očemu se posvuda bruji i govori. Sve što je aktualno bilo unazad zadnjih par decenija pa do unazad nekoliko godina. Intervjuirani ispitanici su svjedoci vremena kojeg danas živimo i koje smo živjeli, 'dolaze' iz različitih polja zanimanja (profesori, umjetnici, 'obični' ljudi) i iz različitih generacija. U igranim umecima, kao i u upotrebi sugestivnih likovnih pasaža, igre objektivom i kombinacijom sa glazbenim brojevima mi prolazimo jedno iskustvo gledanja koje donose gore u tekstu spomenuti kultni filmovi.

Film je izuzetno duhovit. Možda da se još samo kaže i ta stvar da film djeluje interaktivno; mi ga razumijemo. Naročito u Hrvatskoj. Film kao da progovara psihologijom koja je u nama. Progovara ne samo o kulturi, nego o našem problemu, o nagriženoj današnjici u kojoj cvjetaju različiti sukobi, a dok je osvojena vlast u rukama za ljude i kulturu neosjetljivih vlada.

O autoru

----------------------------------

DA LI KULTURA CVETA?

('P MSLM DA KURTULA CVETA..')

('PA ŠTA BIH REKLA O KULTURI..')

('PA...')

('NEMA JE..')

('MISLIM IMA JE,ALI SAMO U NAMA..')

('U TEBI, MENI..')

(SLIKAR-MISLILAC:'MISLITE DA JE NAŠIM RODITELJIMA BILO LAKŠE NEGO NAMA?')

('ONI SU BEZ KINTE RADILI I VODILI NAS NA MORE A ŠTA MI SADA..?')

('KAD BI SVI KVALITETNI INDIVIDUALCI I UMETNICI REKLI DOSTA JE TOGA, NITKO VIŠE NE BI MOGAO DA KENJA')

('SVE JE KOMERCIJALA, SVE JE U OPTICAJU..')

('A OMLADINA? VI STE NENADJEBLJIVI.')

(POGLEDAJTE ŠTA PROFESOR DRUGE GENERACIJE MISLI O OMLADINI I KULTURI)

(NEVJEROJATNO DOBRO GOVORI)

(MISLI, OSJEĆA..)

(SUOSJEĆA)

('SVAKA IM ČAST.')

(NEŠTO U UNUTRAŠNJOSTI OVIH LJUDI ČINI FILM KULTNIM)

('ŠTETA JE ŠTO DRŽAVA NE PREPOZNAJE TU MLADALAČKU ISKRU, ENTUZIJAZAM, OPTIMIZAM, SNOVE, ŽELJE..')

('ALI JE PITANJE ŠTA ĆE ONI I KAKO RADITI SUTRA..')

('I JA SE SAMO BOJIM ZA NJIH DA SE NAKON ŠKOLOVANJA U 30-TIM..')

('--NE-OKRENU... NEKOJ BORBI ZA GOLI OPSTANAK.')

(KAMERA REAGIRA NA TOK RIJEČI INTERVJUIRANOGA)

('NAROD MRDA, NAROD HODA, MISLI DA JE ŽIV..')

('A U STVARI NIJE, ON JE SAMO FIZIČKI ŽIV, DUHOVNO NIJE..)

(NOVO VRIJEME)

(DRUGARSTVO CARUJE)

(TO JE VAN SVAKE PAMETI ŠTA ONI RADE)

(LJUDI KOJI SU OVO URADILI SUICIDALNO RAZMIŠLJAJU)

(EKONOMSKA ČETVRT GRADA)

(KAKO DA SE OVUDA UOPĆE PROĐE?)

(VRLO NAPETA ATMOSFERA)

(I TO JE STRAŠNO)

(TO GOVORI SVJEDOK SVEGA TOGA)

('MI SMO KAO DECA IGRALI BASKET,FUDBAL..ALI NA TRAVI!')

('MEĐUTIM ŠTA SE DESILO...')

('DANAS DECA NEMAJU GDE NI DA PIŠKIJU PA MORAJU EVO POGLEDAJTE..')

(EVO POPIŠAN ZID)

('ONI ZAPRAVO HOĆE DA NAPRAVE EUROPSKU ATMOSFERU OVDE..')

(O ŠKOLSTVU;UČITELJI KAO KAPETANI BRODA KOJI NE ZNAJU PLIVATI)

('ONI MOGU DA PLOVE, ALI TAJ BRODE NIKAD NEĆE DA STIGNE DO TAČKE, NEGO ĆE DA SE VRTI U KRUG')

('JER TAJ NE ZNA NI KOMPASOM DA SE SLUŽI, NIŠTA NE ZNA BRATE..')

('SJAD SJE IDE KOD TE AMERIKE..TAMO IMA LEBA BEZ MOTIKE..')

('U EULOPU..')

(JEDNOZUBI KIT)

(ILI PLISKAVICA..GOVORI NERAZUMLJIVO ALI IMA TU ISTINE)

(ZATVORENO/CLOSED)

('VREME ĆE POKAZATI DA IH NIKADA NIJE NITI ĆE IH ZANIMATI KULTURA NI UMETNOST..')

(POLITIKA CVETA)

(LOKOT,EU-CERTIFIKAT,NAMJENA KONTEJNERA)

('GEJ KULTURA..? TO MENI BRE NE DOLAZI DO PAMETI BRE!')

(BOLE EX-EKV; ODGOVARA NA PITANJE O GEJ KULTURI)

(PITA SE; 'E SAD..PARADIRANJE..KOME TO TREBA, ZA ŠTA TO TREBA.. ')

('IMAM UTISAK OPET DA SE SVE TO ŠIRI IZ INOSTRANSTVA..')

(OVJEKOVJEČEN NA FILMU)

(MOŽE SE NAĆI NA YOUTUBEU)

Oznake: Branko Radaković, dokumentarni film

- 15:43 - Komentari (1) - Isprintaj - #

Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se