ONAJ KOJI GLEDA FILMOVE

četvrtak, 08.01.2015.

FALLING DOWN (1993)

55.FALLING DOWN (1993, USA-FRA) Ocjena: 9/10
(Dani ludila); drama, kriminalistički, triler
Redatelj: Joel Schumacher
Scenarij: Ebbe Roe Smith
Glazba: James Newton Howard
Snimatelj: Andrzej Bartkowiak
Uloge: Michael Douglas, Robert Duvall, Barbara Hershey




'ČOVJEK U BIJELOJ KOŠULJI I KRAVATI TERORIZIRA GRAD'

Film koji je danas pred vama ja bih najradije nekako drukčije nazvao; dakle, ne onako općenito 'Dani ludila', nego na primjer 'Čovjek pukao', 'Pukao mu film' ili 'Točka pucanja', 'Put bez povratka na staro' ili jednostavno 'Odljepio', 'Odšarafio'. Sve nas navodi na situaciju u koju je doveden pojedinac u ovom našem današnjem modernom kapitalističkom trgovačkom društvu koje funkcionira na uzoru Zapada, znači SAD-a jelte.. zemlje iz koje potječu zgnječeni hamburgeri, dok sa slike na ogromnom meniju fast food restorana isti izgleda kao da bi on vas proždro a ne vi njega. Znači na Zapadu u sjedinjenim zapadnim državama, u Južnoj Koreji i Japanu gospodar je novac i sav protok života tako je usklađen i svi se ponašaju uslužno se smješkajući mušteriji s bejzbol palicom ispod pulta, radeći svoj građevinski besmisleni posao, natjeravajući se i pucajući po kvartovima sa skakavcima i uzijima kao da se igraju rata i tako dalje; policija to sve nadgleda, svi u međuvremenu svraćaju na jedan topli stješnjeni hamburger sa sosom od paradajza i na kavu od mamutovog mlijeka i pognutih glava u ustima obrađuju tu mješavinu dok im to sve ulazi u obliku sranja kroz krv sve do mozga. Zatim retardiraju. Na takav način retardira i društvo i ništa više nije prirodno. Niti ljubav muža i žene, niti bračna situacija, niti ljubav oca prema vlastitom djetetu, ne hranite se dobro, šefovi vas plaćaju crkavicom za besmisleni i izmišljeni posao, vi mlatite praznu slamu, radite u službi novca za nečiju korist i za lažne ideale. Pored vas bogataši, plastični kirurzi, različiti mafijaši (koji su ujedno veliki humanitarci i mecene poretka) ograđuju svoje privatne raskošne hacijende bodljikavim žicama na kojima imaju golf terene, bazene i vile s vrtlarima, batlerima i čistačima. A onda se ponekad dogodi i to: greška u sustavu, zastranjenje u društvu.. poneki pojedinac jednostavno 'odljepi', najprije malo, a zatim postupno prelazeći granice do kraja. U 'Falling Down' radi se upravo o tome. Svi znamo legendarnog i kul taksista Travisa Bicklea (R.De Niro) koji je prilično nenadjebiv lik u filmovima tog tipa, ali mislim da ovaj William 'D-Fense' Foster (M.Douglas), iako nema baš tako spektakularan mot i nastup, sudjeluje u mnogo više akcije na terenu koja prikazuje kako nema jednog jebenog mjesta u tom gradu (L.A.) a da on ne naiđe da mu nešto ne pojačava bijes prema tom društvu iz kojega je i sam zapravo ispao kao kotačić starog zahrđalog satnog mehanizma. Ne, on ne nabavlja oružje kao što ga od prekupaca i švercera nabavlja Travis; on, Bill ga sasvim slučajno nalazi na cesti, preuzima ga od onih s kojima uđe u verbalni delikt (od korejskog trgovca bejzbolska palica, od bande hispanoamerikanaca – nož i kasnije vatreno oružje i bazuka). On je upravo miroljubivi građanin koji je postao – opasan, tzv. teroristički faktor u moru bandi i đubradi koja ucjenjuje, pljačka i siluje. Za društvo kakvo je američko – on je taj problem, onaj koji ne želi više služiti novcu svojega gazde.. on, a ne banda koja je rak-rana cijelog društva; da ne govorimo o pravim uzrocima opće bolesti društva.

On radi najprirodniju stvar na svijetu. Život u svojstvu kapitalističkog činovnika (radi u firmi 'Obrana' od komunista) ga je već dobro nagrizao.. sve se događalo kako to tipično u takvim društvima ide.. posao kao pasji skot ne od 9 do 5 - nego 24 sata dnevno, izolacija, obroci po smrdljivim fast foodovima, ne viđanje djeteta i porodice, ne imanje vremena ni za wc kao čovjek, rastava, stigma zbog posla kojeg radi, kriza zrelih godina itd. Rastavljen, sit govana koja je jeo usput na način cateringa ili fast fooda, sjeban od šefova koji ga nadgledaju, on se jednog popodneva vraća samo blago uzrujan s odlukom da ode posjetiti svoju malu kćer kojoj je baš toga dana rođendan. Sve na ovom svijetu, u tome gradu zla okrenulo se naopako.. čep u prometu, radovi na cesti koja je potpuno ispravna, zabrane, daveži, ulični šljam, svi do zadnjeg trgovca samo trže trže i ukazuju na svoj teritorij i vlasništvo. William nikako da se probije do doma kamo je naumio doći vidjeti svoju kćer samo na jedan dan iako mu žena brani posjete prijeteći policijom i sudskom zabranom. Eto toliko. Čovjek da bi došao do onoga što mu je najmilije u ovakvom društvu vlasništva, kapitala i teritorija mora prijeći brojne prepreke; svu govnarsku gamad ovog svijeta koja je zapravo retardirani odraz lošeg lažnog političkog poretka stvari nametnutog odozgo.

U ovome filmu ćete uživati jer je jasan, znakovit i za njega kao da ima sila razloga da bude na raspolaganju gledateljima. Film teče tako da mi pratimo ovog 'junaka' stupanj po stupanj, kako iz situacije u situaciju sve više pizdi na idiotski sustav i prljavu ulicu na koju obični ljudi bezuvjetno pristaju. On više nije mogao pristajati ni časa na njihove zakonske uvjete, i na uvjete društvene klime, nije više mogao probaviti dirigiranje novca i percepciju konzumera. Odlučio je rješavati sve sam uzevši zakon u svoje ruke, a sve vodeći se jednim ciljem – vidjeti svoju kćer. Steći ćete uvid u to kako je jedan čovjek zaposlenik udruge u čijem opisu posla stoji 'obrana od komunizma' – tog dugogodišnjeg paravana za vođenje agresivne američke politike, u to kako taj isti čovjek automatski postaje terorist samo ako se odluči za borbu na vlastita prirodna i ljudska prava kontra uobičajene novčarsko-profitne prakse građana oko sebe. Meni osobno, film je bolji od filmova tipa 'Terminator', bar za jednu stepenicu.


(JEDNOGA DANA NA POVRATKU S POSLA)

(U PROMETU OPĆI KAOS)

(VJEČNO RADOVI NA CESTI)

(POČECI IZBIJANJA NERVOZE)

(TRUBE,ŽAMOR,LUPANJE,SMOG,SPARINA)












('HEJ! A KAMO SI TI KRENUO??!')

('IDEM DOMA!')

('TO KOŠTA OSAMDESE PE CENTI..')

(NIKAKO DA RAZMJENI NOVČANICU U SITNO)

('IDITE SAD! BEZ NEVOLJA..')

('OSTAJEM.')

(NAŠAO ORUŽJE BROJ 1 - 'ISUSE ŠTA JE OVO?')

('UZMITE NOVAC! UZMITE NOVAC!')

('ZAČEPI! GOVORI JASNO I RAZGOVJETNO!)

('PA TI MISLIŠ DA SAM JA LOPOV?!')

('TI SI LOPOV!')

(ZOVE ŽENU TREĆI PUT)

('SAMO DA TI KAŽEM DA DOLAZIM DANAS NA ADELIN ROĐENDAN..')

('NE, NE MOŽEŠ DOĆI.')

(SJEO DA ODMORI ALI NEMA MIRA; 'NE ZNAŠ ČITATI STARI?')

('JA ĆU TI PROČITATI, PIŠE DA JE TU PRIVATAN POSJED!')

('TO PIŠE?')


('TO SE ODNOSI NA TEBE JEBOTE!')

('MADA FAKA, DAJ JEBENU TORBU!')

(ORUŽJE BROJ 2 - NOŽ-LEPTIR)

(ORUŽJE BROJ 3)

(ORUŽJE BROJ 4)

(ČOVJEK NA PUTU PREMA DOMA)

('LJUBAZNO OSOBLJE' U BRZOM RESTORANU)

('NE MOŽETE DOBITI DORUČAK JER TO JE NAŠA POLITIKA..')

('RIK, JESTE LI IKADA ČULI IZREKU DA JE MUŠTERIJA UVIJEK U PRAVU?')

(NEKOLIKO TRENUTAKA KASNIJE: 'RIK, MOGU LI SADA DOBITI DORUČAK?')

(ČINI SE DA MOŽE DVA A NE JEDAN)

('VIDITE O TOME VAM JA GOVORIM...')



Oznake: Joel Schumacher, michael douglas, Robert Duvall, drama, triler, satira, 1993., 9/10

- 16:42 - Komentari (9) - Isprintaj - #

Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se