ONAJ KOJI GLEDA FILMOVE

srijeda, 17.12.2014.

LOVE STREAMS (1984)

50.LOVE STREAMS (1984, USA) Ocjena: 9/10
(Ljubavna strujanja); drama
Redatelj: John Cassavetes
Scenarij: Ted Allan (sc.&predstava), John Cassavetes
Glazba: Bo Harwood
Snimatelj: Al Ruban
Uloge: Gena Rowlands, John Cassavetes, Diahnne Abbott




'ŠTO JE LJUBAV?'

Iz ovog jedinstvenog Cassevetesovog, posljednjeg i najzrelijeg filmskog redateljskog i glumačkog ostvarenja, ukupno sam povukao tri do četiri dijaloga kroz koje je moguće vrlo dobro shvatiti cijelu poentu. Ali o tome u sljedećem odlomku. Najprije da kažem nešto o Cassavetesu kao glumcu. Možda to kažem pomalo i ambiciozno obzirom da Cassavetesa znam površno, a posebno po legendarnoj ulozi žigosanog Viktora Franka u filmu 'The Dirty Dozen' (1967), preko vrlo solidnog 'Minnie and Moskowitz' (1971) kojeg je režirao, a u kojem igraju njegovi standardni glumci Gena Rowlands i Seymour Cassel pa sve do nekoliko uloga koje su mi ostale samo u magli. Sve do 'Love streams' iz 1984. u kojem je - da se tako slobodno izrazim – 'razvalio'. Snimio je film svih filmova o strujanju ljubavi u sjebanom svijetu ljudi. Zasigurno je intencija dugo klijala u životu tih umjetnika (pisca i režisera; Ted Allan-Cassavetes) pa da urade nešto ovakvo. Film koji spaja ideju čovjeka materijalno osiguranog, kažimo 'bolesno' bogatog, koji leži na gomili para stečenih na imenu 'zvijezde', koji je bolestan, jebeno bolestan od tih para koje troši na kurve, ali i na mlade djevojke na putu da to postanu samo zbog nedostatka pameti, na alkohol i luksuz; koji dakle spaja tu ideju sa dušom u čovjeku koja silno želi, i jedino što može je samo da voli i samo da ljubi. Cassavetes kao da je uskrsnuo legendarnog Bogieja. On je iz noći u noć pijan, spava sa ženama kojima u frenetičnom smijehu ispisuje čekove kao po listovima salate, vraća se s cigaretom u ustima koja je sastavni dio tog čovjeka, posrće i ruši sve što je obješeno po zidovima njegove kuće, vječito je porezan, krvav, nespretan, turoban, kao gomila nesklada. I na kraju – svima nam je jasno – da je on dobar, on je najbolji i najkrvaviji lik jer ga kao takvog uvijek neki macho-frajer dobro pretuče. Dakle, bogat, dobar, pijan, tučen, sjeban, krvav, živ. On je u svijetu pisanja kao u nečemu umjetnom, u zoni u kojoj uspijeva čak i da živi sa svim tim djevojkama u istoj kući. One su se udomaćile, i on ih ljubi kako nijedan macho ovog svijeta ne bi znao. Nitko tu nikoga ne voli, to je samo takav život – i on to zna. O ljubavi ćemo u narednom odlomku, jer film je upravo o tome. Ne sjećam se je li Bogart igrao neku tako izraženu osebujnu višeslojnu ličnost, ne – mislim da nije. Cassavetes ujedno gradi nešto kao hommage, dok sa druge strane pokapa tu motivima dosta usku eru noir estetike prošlih decenija.

Dijalog prvi: Kod Roberta Harmona (J.Cassavetes) uobičajeno dolaze lijepe mlade djevojke, zadivljene njegovim šarmom, knjigama, privučene nekom svojom fantazijom. One su kao začarane nečime što se zove 'strujanje ljubavi'. One su u ovom kadru sve oko šanka i gledaju u njega svojim slatkim okicama kao 'pred Trnoružičin san' znatiželjnim. Robert spravljajući piće od šampanjca i narančinog soka govori s jednom 18-godišnjom ljepoticom: '.. You see.. a beautiful woman.. has to offer a man her secrets.. I'mean, this is so beautiful I can't tell you.' Ako žena svome muškarcu ne ponudi i ne povjeri svoje tajne, onda nema ničega.. vrijeme je uzalud, ne valja ništa. Mlada djevojka je u fantasy svijetu, misli kako sve zna, često je prgava, uvjerena da pred njom nema tajni, osvojit će i prisvojiti sebi ljubav muškarca, često je neukrotiva, a onda svejednako na kraju nešto zapinje, ne ide i neide.. izostane sreća, zadovoljstvo, strujanje ljubavi nije istinsko.. nije stalno.. razočaravajuće je. Ovaj deziluzionirani pisac, prokleti sjebani obogaćeni superstar iz sjene to govori ovoj djevojci jer ju vidi u njezinoj nadobudnoj vrućoj mladenačkoj ustreptalosti.

Dijalog drugi: Sarah (G.Rowlands), Robertova sestra, rastaje se sa mužem (S.Cassel) kojemu sud dodjeljuje njihovu 13-godišnju kćer. Ona već sigurno ima ohoho preko 35, možda i preko 40 godina, osjeća gomilu depresivnih misli u sebi, splasnuće žara životne radosti (pitamo se čemu to?). Fali joj sve što osjeća da je izgubila: oslonac, rame za plakanje, nježnost, povjeravanje, poštovanje, da netko za nju brine, strast, seks, radost u malim stvarima, obitelj.. jer u životu se nalazi nešto što konstantno nagriza, ždere i guta njezinu sreću. Ona, naime, vjeruje u 'strujanje ljubavi', ona kao žena vjeruje u fiks ideju 'vječne ljubavi', u onaj 'zauvijek' s oltara, u onaj 'volim te'. A opet, ne zna što joj se događa i da joj se sve to događa upravo zbog vjere u 'strujanje ljubavi'. Ona dolazi bratu. Uvjerava ga kako je i on u kurcu zbog nedostatka 'ljubavi' pa mu odluči kupiti kućnog ljubimca (i to ne jednog). Uskoro, jet-set imanje s bazenom alkoholiziranog promiskuitetnog pisca postaje farma sa konjima, patkama, kozom, raznim kokoškama i psom Jimom. Taj humoristični dio filma je toliko tragikomičan da vas zaboli duša kad to vidite. Robert joj iskreno kaže: 'Ljubav je mrtva. Postoje samo muškarci, i postoje samo žene koji žele provesti svoje vrijeme što ugodnije.. i to je sve.' Pa iako joj to govori, on upire sve snage farmera zbog ljubavi koju ima za svoju sestru. Shvatite ovaj film je nešto prekrasno.

Dijalog treći: Robertu dolazi druga bivša supruga ostaviti 8-godišnjeg sina da ga on pričuva preko subote i nedjelje. Dječak je upao u nešto u što valjda nikad više u životu neće doživjeti od strane ljudi. Pred očima klinca odigrale su se dvije beskrajne krajnosti: Vidio je ljubav koju si sam nije znao objasniti (Robertova iskrena ljubav za sestru) i vidio je vlastitog oca kako pijan i krvav puže pred vratima njegovog brutalnog očuha koji mu je tati još prethodno razbio nos. Još prije nego se to odigralo Robert je za šank-barom u svojoj vili sinu rekao ovako: 'Znaj sine, kad navršiš 14-15 shvatit ćeš ovo što ću ti reći.. Ja ti u životu ne volim muškarce, ne volim ni žene.. ; Mali upita: A koga voliš?; Stari: 'Valjda volim samo djecu. Djecu i starce, oni su uvijek takvi kakvi jesu.'

Ovo je film koji bi trebao razbiti toliko ružnu i ofucanu predrasudu o tome kako muškarac koji ima mnogo žena u životu da je njegov um, um retardiranog alfa mužjaka, koji ženu gleda kao stopostotni seks objekt. Ili ako hoćete, film želi upozoriti na to da je u nečemu drugom problem.. u retardiranom društvu u kojem nastaju 'retardirani' muškarci i 'retardirane' žene. A Robert je prikazan sa desecima žena oko sebe, a da nije prikazan niti jedan jedini kadar seksa i bilo kakve sirove strasti.. U pozadini se daje zaključiti da on to radi, ali to radi ne iz ljubavi, ne iz sreće, nego to radi jer je takav svijet. U tom kretenu i smeću od čovjeka ipak kuca strašno veliko srce.

Stujanje ljubavi je nešto što ljudi, ti 'zreli muškarci i zrele žene' nazivaju 'ljubav'. Ljubav koje ustvari zapravo rijetko ima u pravom obliku. Ona je zapravo uvijek samo to, paravan za zajednički život: provod, avantura, energični bljesak zaljubljenosti, pa borba, djeca, izlet i roštilj, rođendanska proslava s kumovima ili rodbinom, ljubomora, fizičko gađenje, odbijanje seksa, svađa, razvod. Zatim 'taj vrt zajedničke ljubavi' malo pomalo, pa sve jače i jače stane nadvijati plašt neke čudne struje; struje imperativa za održanjem i zadržavanjem bračnog partnera, struje da se ne izgubi posao i da se zarađuje, struje bijesa i bijega i frustracije, tuge. Dosta sam rekao.

'Love streams' je portretiranje, majstorski film, prepun životnih istina. Sve ostalo, svoje utiske, svoja dobro provedena 2 sata, pronađite sami gledajući ovaj izvrstan film. I naravno, nakon što za pripremu pogledate slike.


(JEDAN)

(DVA)

(TRI)

(ČETIRI)

(PET; A OVA LIJEVO JE ONA POD TRI)

(ONA POD TRI I POD PET LIJEVO)

(ŠEST,SEDAM)

(SLATKA OSAM; DO NJE DEVET KOJA JE -POPRILIČNO SAM SIGURAN- ONA POD ČETIRI)

(ONA POD PET IZBLIZA; TKO NE BI VOLIO OVAKVU LJEPOTICU?)

(SARAH NA RASTAVI)

(UPRAVO DOK MU ULEĆE ZGODNI TRANSVESTIT PHYLLIS ON...)

(..UGLEDAO DESET..)

('IMAŠ U PLANU NEŠTO ZA VEČERAS?')

('DA. PO NOĆI PIŠEM KNJIGU.')

(DESET JE SUSAN)

(SUSAN MORALA FRAJERA ODVEST K SEBI)

(PIJAN I NATUČEN; NE MOŽE DALJE)

(I SUSANINU MAJKU MU SRCE VOLI)

('SINE ZNAŠ: 'MUŠKARCI NISU DOBRI, KAO NI ŽENE.')

(ŠTO JE OVO? TATA IMA HAREM?)

('HOĆU MAMU!!')

('NISAM LI TI SINOĆ REKAO DA ĆU BITI VANI??')

(ALI SLOMIO SE)

(JAZZ AMBIJENT - LIKOVI POPUT ROBERTA SU SAMOTNJACI)

(UVIJEK KAD ŽENE NISU TU ON S CIGARETOM BAULJA SAM PO KUĆI)

(SARAH- OTVORITI SVOJE SRCE NE MOŽE SE BILO KOME)

(NITI ONA NAŠLA MUŠKARCA..)

(NITI ON LJUBAV.)

(IDE ONA SA KUĆNIM LJUBIMCIMA)

(ON JU VOLI VIŠE OD ŽIVOTA)

(HE REALLY, TRULY AND DEEPLY CARES.)

----------------------------------------------------

(J.CASSAVETES, G.ROWLANDS: SUPRUŽNICI U STVARNOM ŽIVOTU)

(GENA ROWLANDS U FILMU 'FACES', 1968.)


Oznake: John Cassavetes, Gena Rowlands, drama, 1984, 9/10

- 16:21 - Komentari (1) - Isprintaj - #

Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se