ONAJ KOJI GLEDA FILMOVE

utorak, 09.12.2014.

JOAN OF ARC (1999)

48.JOAN OF ARC (1999, FRA) Ocjena: 8/10
(Ivana Orleanska/The Messenger:The Story of Joan of Arc); biografski, povijesni, drama
Redatelj: Luc Besson
Scenarij: Andrew Birkin, Luc Besson
Glazba: Eric Serra
Snimatelj: Thierry Arbogast
Uloge: Milla Jovovich, John Malkovich, Faye Dunaway



Ne bih želio raditi strašne usporedbe ovog raskošnog muzikalnog kostimiranog remek-djela sa starim ekranizacijama o Ivani Orleanskoj iz jednostavnog razloga što mi se svaka od njih sviđa na jedinstven i drugačiji način. Bessonov film je remek-djelo koje se ne može uvrstiti u vrhove svjetske kinematografije, ali se može uvrstiti u sjećanje čovjeku kao pamtljiva traka slika kojoj se je ugodno vraćati i pogledati ponovno. Veliki veliki adut ovog filma je njegov izgled, slika u pokretu. Kadar je vječito u slow, normal ili fast motionu uz besprijekorno zumiranje (krupni plan-drugi plan). Imate fantastičan zoom lica djevojčice Ivane Orleanske od 8 godina (Jane Valentine) da joj vidite pjegice na licu i dlačice pod nosom do pokreta ubrzanih oblaka kako lete kroz vrijeme u nebeskom svodu uz glasnu i prodornu zvonjavu. Iskustvo gledanja ovog filma je sjajan doživljaj. Dok ste u kinu, ni blizu – ni predaleko of filmskog platna, u potpunoj tami vi možete steći dojam da ste otišli u rano 15. stoljeće, da se možete sakriti u neki žbun kraj livade na kojoj je trčkarala mlada Ivana iz Domremyja. Vi ste ušli u san u kojem možete doticati tlo srednjovjekovne legendarne francuske junakinje i razmišljati o povijesti, njenom životu, ljudima, ratovima, razlozima za situaciju koja u to vrijeme vlada u francusko-engleskim i uopće europskim političkim prilikama tog vremena. Samo kad pogledate lica sporednih uloga koja susrećete na kraljevom dvoru, u utvrdi, crkvi, na ratištu, na gradskom trgu-gubilištu; od kralja Karla VII (J.Malkovich), visokog plemstva, dvorjana, vitezova do upečatljivih dijaboličnih crkvenjačkih faca biskupa, opata i svećenika, poredanih po hijerarhijskom redu – pa sve do jedinstvene Mille Jovovich kao Ivane Orleanske – morate se uživjeti u to vrijeme i koloplet okolnosti. Svijet slike, igre snimateljevog zumiranja, portretičnost koju postiže koreografska ekipa, epski dimenzionirano ratno polje, mistika crkvenog srednjeg vijeka – sve to dopire do vaših osjetila.

Dakako, Besson i Birkin scenaristi, historiografski hodaju po skliskom terenu pošto znamo da su povijesne interpretacije izvora vrlo osjetljiv i kompleksan pojam kojeg i sama historiografija do dan-danas percipira relativizirajući i valorizirajući povijesne fakte na svoj način (Crkva svoj, francuska republikanska ili socijalistička politička svijest na svoj, posebni mislioci i teoretičari povijesti ili umjetnosti na svoj, službena općepovijesna praksa u školstvu na svoj). Luc Besson nam je ponudio jednu Ivanu od njezinog djetinjstva pa do njezine 19 godine kad je spaljena na lomači kroz više mogućnosti. Postavlja dosta pitanja, a publici prepušta da traži sama svoje zaključke i razmišlja da si pronađe odgovore.

Što se meni osobno sviđa u Bessonovoj 'Ivani Orleanskoj'? Sviđa mi se kontroverzija u njenom liku. Svejedno je što kritičari prigovaraju povijesne manjkavosti i netočnosti (poput podatka da Ivana nije imala sestru nego braću; (scena dok pred malom Ivanom barbarski engleski vojnik bestijalno siluje na mač nabodeno mrtvo tijelo njezine sestre, a koja je maloj prepustila neku ostavu kao sklonište). Onaj gnjev u mladom ustreptalom srcu. Iz nevinog bića izrasta kao ženski arhanđeo Mihael, anđeo konjanik sa teškim mačem koji svoju viziju vjere u Boga suprotstavlja moći agresivnih engleskih okupatora. Bessonova Ivana nadahnuta je onakvim ludilom kakvim je operirao Scorsese-DeNirov 'taksist', gnjevom osvetnika koji u slučaju legendarne djevice ima karizmu svetog vojskovođe. Ivana Orleanska je veći osvetnik nego Gibsonov William Wallace, škotsko 'hrabro srce', jer je ona ispuzala sa dna, kao – naglasimo to – nepismena(!) ali lucidna seljanka, ona je psihološki tip mesije kojeg njena podsvijest gurka stalno prema pobjedi. Ona ima karizmu, ne samo mitskog junaka, nego i proroka, njezin mit je u polaritetima djevica-ratnica-vještica-svetica. Ona je poput Judite francuske nacije. I da zaključim što je jednostavnije moguće: u filmu je lagano i prohodno sve, nije nedokučivo ni zamršeno, približeno je gledatelju kao čovjeku kojega zanima drugi čovjek, obična djevojka Ivana i njezin prolazak kroz proceduru, krvavi poziv, i mistični svijet njezina života. Film je toliko klasično i jednostavno zanimljiv da znam da ću ga razumije se pogledati još mnogo puta.

(NEBO ZAPADNOG KRŠĆANSTVA, FRANCUSKA 1420.)

(MALA IVANA U TRKU; TEŠKO ZAUSTAVLJIV 'MOVING' KAMEROM)

(JUNAKINJA - NEPISMENA SELJANČICA, SVETA PRINCEZA IZ NARODA)

(LICE U FOKUSU: DETALJNOST NA RAZINI)

(IVANA I IZGUBLJENI MAČ - ZEMALJSKA SLUČAJNOST ILI SVETI POZIV?)

(DJEČJA IGRA)

(DJEČJA MAŠTA)

(15.STOLJEĆE:PUTEVI KOJIMA SE RIJETKO PROLAZI)

(VIZIJA+STVARNOST: DOGAĐAJ KOJI ĆE PROMIJENITI POVIJEST)

(ZVONJAVOM U MISTIČNO SREDNJOVJEKOVLJE)

(VRHUNSKI SAKRALNI KADROVI)

(ULOMCI SA CRKVENIM SAKRALNIM DEKOROM)

(SAHRANA; KOSTIMI-UVJERLJIVO)

(PAZILO SE NA DETALJE: DJEVOJČICI IVANI CRNO POD NOKTOM)

(SVEĆENIK ISPRED OLTARA - VRHUNSKI IZBOR SPOREDNIH GLUMACA)

(NATURALIZAM NA LICIMA STANOVNIKA SREDNJOVJEKOVNOG GRADA)

(IVANINA VIZIJA U CRKVI...)

(..U STILU 'IN HOC SIGNO VINCES'..)

(...)

(CHATEAU CHINON)

(FRANCUSKI PRIVREMENI DVOR-'DAUPHIN' FRANCUSKE CHARLES I NJEGOVI SAVJETNICI)

(VITEŠKO DRUŠTVO - FRANCUSKI OKLOPNICI)

(DJEVICA ORLEANSKA - SVETA RATNICA)

(TMURNO BOJNO POLJE)

(LUĐAČKA RATNIČKA HISTERIJA U NJOJ)

(ULAZAK U PLAMTEĆU TVRĐAVU)

(KRUNIDBA CHARLESA (KARLA) VII)

(SVEĆENSTVO - NJIHOVA JE PRVA I ZADNJA U SREDNJOVJEKOVNOJ EUROPI)

(PASTOR ROUENA NUDI IVANI OTKUP GRIJEHA)

(STRATIŠTE NA TRGU U ROUENU)

Oznake: Luc Besson, biografski, povijesni, drama, Milla Jovovich, John Malkovich, francuski film, 1999, 8/10

- 19:29 - Komentari (10) - Isprintaj - #

Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se