ONAJ KOJI GLEDA FILMOVE

četvrtak, 13.11.2014.

EN PASSION (1969)

41.EN PASSION aka THE PASSION OF ANNA (1969, SWE) Ocjena: 10/10
(Strast); drama
Redatelj: Ingmar Bergman
Scenarij: Ingmar Bergman
Snimatelj: Sven Nykvist
Uloge: Liv Ullmann, Bibi Andersson, Max Von Sydow



Ovim filmom zaključio bih svoje predstavljanje ciklusa Ingmara Bergmana do nekog drugog puta kada imam namjeru baviti se osobnim pristupima njegovim ostvarenjima iz umjetničke faze između 1957. kada snima 'Sedmi pečat' i 'Divlje jagode' pa negdje zaključno sa 1966. kada je snimio 'Personu', uključujući tzv. trilogiju na temu vjere i sumnje ('Trilogy of Faith').

Obratite li malo koncentriranije pozornost na sam početak ovog filma evo što ćete vidjeti: Čovjek, imenom Andreas Winkelman (M.Von Sydow) ima 48-godina (to nam kaže narator), živi sam na otoku i upravo je na krovu svoje oronule kuće sa zidarskom špahtlom u ruci i kantom žbuke. Krov mu prokišnjava i on mora zacementirati vrh kuće. Podiže pogled..hladan vjetar mu struji kroz kosu dok gleda u sjeverno olovno sunce koje zaklanjaju nadolazeći tmurni oblaci; on se uspravlja, baca pogled ulijevo i vidi goli polupopašen otok od nekoliko ovaca što se stišću i razdvajaju u malom toru. Čuje se samo vjetar, more šumi kao da su krošnje, zvon zvona na vratu ovaca. Frustrira ga to što vidi i on silazi s krova dolje ostavivši kantu gore. Spustivši se dolje, kanta sa mokrim betonom sklizne i otkotura se za njim dolje. Njemu se još više upali živac.. podigne kantu i stavi je energično na vrata od ulaza na dvorišnom podrumu.. kanta ne popušta, i ponovno se kao iz inata stropoštava na zemlju zvoneći i rondajući na sav glas. Andreas koji je već okrenuo leđa na odlazak, okrene se i doslovno popizdi.. a onda ipak malo zastane, izvadi svoju lulu iz usta, nešto gorko progunđa, proguta sav svoj nagomilani bijes, uzme svoj bicikl naslonjen na vanjski zid kuće odgurne se i ode..

Gledati film, naizgled običan, film kao da se sve odvija u jednoj posvemašnjoj svakodnevici života među ljudima, a opet toliko mučan, zapetljan i siv dovodi nas do konačne spoznaje kako se tu radi o čudovištu od filma. Pogađate? To je Bergman. Tmurni, zatvoreni, praznovjerni, psihofobični, grozničavi čisti ljudski likovi što trpe breme građanskoga života sačinjavaju ovaj za prosječnog gledatelja poprilično teško gledljiv film. I pitate se što te ljude čini takvima..?! Čine ih njihovi zapetljani bračni, obiteljski, prijateljski, susjedski i poznanički odnosi. Zapravo njihova vlastita psiha. U njihovim životima neprestano uz vječni pokušaj ljubavi da vlada, klija nešto duboko lažno; neka iluzija koja cvate, a kad se pretvori u plod to se onda zove – samoprijezir, umišljanje, laž, prijevara, mržnja, strast. Strast je u ovome filmu nešto kao plod jedne odavno pokopane, još ne upokojene ljubavi iz prošlosti ljudi pomiješana sa prijezirom, tupom sivom tvrdoglavošću i imperativom ljubavi u sadašnjosti tako da se može život nazvati životom smisla i istine. Iz tih ljudi u konačnici izlazi strast, drugačija iz Anne (L.Ullmann), i ponešto drugačija iz Eve (B.Andersson), a da u svojoj duši ne umiju negirati prošlost i vlastitu ideju istinske ljubavi (Anna) ili zakonske konvencionalne ljubavi (Eva). I jedna i druga ulaze u vezu sa Andreasom Winkelmanom, samotnjakom kojeg bole rane iz prošle veze sa ženom i koji pati od nedostatka ikakvog samopoštovanja. Anna uvjerava sebe u istinsku ljubav, a Eva koja je udata žudi za utjehom i nepronađenom strašću sa zakonitim dosadno principijelnim mužem. Na otoku, na kojem se čini da je klima uvijek hladna i svježa, baš su našle 'pravog' za saživljavanje sa svojim iluzijama – jedinog muškarca, koji u suštini jest dobra srca, ali je 'pregorio', nema sluha za tako okovane duše, optočene gorčinom, plačem i dubokim nemirima. U ovakvome životu, koji nije rijetka pojava, svi ljudi su zapravo sami, beskrajno beskrajno sami, kao da su otoci na kojima se hrani nekoliko ovaca i koje više nemaju što da popasu. Životi ljudi – goli očaji. Takav je svijet Ingmar Bergman prepoznao kod ljudi. Povrh svega, otokom se događa nešto kao alegorija za pakao ljudske duše. Otokom zapravo šeće 'živi' Sotona. (ne zaboravite ovo dok vidite scenu sa psićem).

Dok gledamo ovakav film sami smo si nekako pomalo lažni. Kao da ne možemo pronaći gdje smo tu mi, je li film u stvari pretjerano ocrnjena slika ljudskih karaktera i ljudske duše, ili mi ustvari gledamo vraški dobro remek-djelo. Radi se o filmu u kojem sam osobno najsnažnije doživio onaj u literaturi toliko često spominjani tanki jaz između ljubavi i mržnje, između prostog voljeti ili mrziti, a koji je po Bergmanu toliko golem i nepremostiv, kao duboko bure sivila. Osim što se ne bih mogao složiti da su Bergmanovi filmovi loši (jer Bergmana volim), u svemu ostalom mogao bih se složiti sa mišlju našeg izvrsnog filmskog kritičara Živorada Tomića, a kaže ovako: „ Problem s Bergmanom je jednostavan: njegovi su filmovi previše loši, a da bi ih mogli uspoređivati s filmovima Ozua ili Renoira. Istovremeno, oni su previše dobri, a da bi ih mogli zanemariti. Bergman je režiser čije filmove volim mrziti.“ (preuzeto iz; Ž.Tomić: Užitak gledanja – zapisi o svjetskom filmu)

(OLOVNO SUNCE)

('ZDRAVO JOHANE..KAKO SI?')

('PRILIČNO DOBRO.'

('KAKO BRONHITIS?')

('NIJE NAJBOLJE.')

('SVRATI NEKI DAN, IMAM BOCU SIRUPA PA MOŽEŠ UZETI..')

('HVALA.')

('DA SE SASTANEMO USKORO?')

('ZDRAVO.')

(EVA I ELIS: NAIZGLED SRETAN BRAČNI PAR)

(LJUBAZNO DOŠAO VRATITI ANNINU TORBICU)

(PREKINUO PROCES ISKONSKOG ZLA)

(PIJAN POČEO DA BAULJA...)

(..I ZAZIVA SVOJE IME...)

(KRATKA LUČ LJUBAVI; TAJNA VEZA S EVOM)

(EVA SE JAVLJA MUŽU KOJI JE NA PUTU DA NE BRINE)

(EVA NAKON RAZGOVORA S MUŽEM: 'TEŠKO JE KAD JEDNOM SHVATIŠ DA SI BEZVREDAN.')


(ANDREAS I ANNA: POVJERAVAJU SE ALI NIKADA NEĆE SHVATITI JEDNO DRUGO)

(UTJEHA KROZ STRAST)

(IZ ANINA SNA)

(BESPOMOĆNI NIJEMI VAPAJ-SAN KOJI SE PONAVLJA)

(ANIN UNUTARNJI ŽIVOT)

Oznake: Ingmar Bergman, Max Von Sydow, Liv Ullmann, drama, švedski film, 1969, 10/10

- 14:06 - Komentari (5) - Isprintaj - #

Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se