ONAJ KOJI GLEDA FILMOVE

četvrtak, 09.10.2014.

CRIMES OF THE FUTURE (1970)

27. CRIMES OF THE FUTURE (1970, CAN) Ocjena: 9/10
(Zločini budućnosti); SF
Redatelj: David Cronenberg
Scenarij: David Cronenberg
Snimatelj: David Cronenberg
Uloge: Ronald Mlodzik, Jon Lidolt, Tania Zolty




'RANI CRONENBERG'

Vrijeme je da vam predstavim avangardnog mladog Cronenberga koji u narednom desetljeću 70-tih neće biti toliko 'dobar' koliko je to u ovom svom ranom filmu. Ovaj film kao da upućuje na kasnijeg, zrelijeg Cronenberga i zaista je zanimljiv. Za filmofile.

Nevjerojatan je ovo, gotovo pa eksperimentalni (nijemi!) igrani film Davida Cronenberga s naknadno dodanim glasom i zvukom. Fikcija je sljedeća: U početku filma u prvi plan dolazi Adrian Tripod (R.Mlodzik), liječnik bizarne zdravstvene ustanove za oboljenja kože izazvana kozmetičkim sredstvima koja se zove 'Kuća kože' kojeg ćemo pratiti kroz naraciju o njegovim iskustvima, temeljenim na njegovom analitičkom i eksperimentalnom provođenju vremena sa pacijentima, stanarima te bolnice. Glas govori o njegovom mentoru Rougeu, dermatologu koji je obolio i nekoć proširio 'bolest iscjedka' i onda netragom nestao. U sumornom, za prosječnog gledatelja teško probavljivom odvratnom ambijentu, groteskno-perverzni Tripod ukazuje nam na jednoj iracionalnoj razini stanje u kojem se čovječanstvo nalazi. Rougeova 'bolest iscjetka' prije nego što je prešla na muškarce, pokosila je zrelu žensku populaciju. Nadrealistični svijet kojeg donosi ovaj film trebalo bi shvatiti van vremena i stvarnosti, više kao nekakvu odvratnu viziju budućnosti, u kojoj se odvija horor pomaknutog znanstvenog scenarija, kojeg su protagonisti, perverzni doktori (kvazi-znanstvenici) i ljudi zaraženi nekakvom suludom farmaceutskom kombinacijom tog fantomskog doktora Rougea. Izgleda nam kao da su ti pacijenti eonima lišeni, ne samo žena, nego i ženskih svojstava pa je njihova svakodnevica i nužda maskiranje, lakiranje noktiju i traženje ženskih svojstava. Film je to koji će se osjećati u mnogim kasnijim Cronenbergovim filmovima. Ovaj znanstveno-fantastični, uz 'Stereo' (1968), filmski prvijenac eksperimentira sa vizijom futurističkog svijeta u kojem se razvila bizarna klima za život čovjeka. Čovjek kao seksualno biće nalazi se u toj bolnici kao da je 'pokusni kunić', kao da je već odavno po vokaciji pacijent (bolesnik), već odavno žrtva industrijske revolucije kozmetikom, konfekcijskom, bio-kemijskom i drugom upotrebom; nalazi se u rascjepu između vlastite animalnosti i devijantnosti prouzrokovane dugoročnom izlaganju preparatima i mehanizmima društvenog djelovanja. Veoma je inteligentno zamišljena takva jedna pretpostavka: To se vidi u potpuno hladnokrvnom i opuštenom tonu kojim ovaj pripovjedač sve to obrazlaže. Kušanje odvratnih i kužnih tjelesnih tekućina u tom svijetu je prihvatljivo, a čak se smatra i privlačnim. Bolesna perverzija je užitak na kojoj se temelji vizija reproduktivne politike u budućnosti. Njima se čini da je nasušno potrebna moderna, umjetno biokemijski potencirana evolucija. Bolest je postala aksiom neslućenih razmjera. Samo eksperiment može dovesti do pronalaska 'puta' u njihovom sustavu vrijednosti. Uz sve to, taj svijet je teško destruktivan, koliko i progresivan što potvrđuje politički aspekt tog fiktivnog društva kojim ravna izvjesna akcija i reakcija, vlast i opzicija. Društvo je to koje nije lišeno urota ni zavjera, i jasno se daje do znanja tko upravlja tim procesima ('heteroseksualni pedofili'). Cronenberg je stvorio viziju društva budućnosti koja je distopijska, dok unutar te distopije sustav funkcionira tako devijantno i progresivno uvjeren da grabi ka utopiji, k raju umjetne oplodnje nezamislivih razmjera, k svijetu neizmjernog seksualnog užitka, k neograničenoj znanosti, k svim slastima što nudi Zli svih zala (uživanju u tjelesnim izlučevinama, u nekrofiliji, pedofiliji, mazohizmu, čudnom sadizmu itd.)

U velikoj mjeri 'Zločine budućnosti' možemo percipirati kao film koji vrijedi kao 'univerzalno' eksperimentalno umjetničko ostvarenje moderne kinematografije. To je SF, ali to je i avangarda, poniranje u današnju suvremenu društvenu svijest. Uz dužno poštovanje svemu što je napravio – skok sa 'Crimes of the future' na 'Naked Lunch' iz 1991. (prema knjizi W.Burroughsa) se čini vrlo logičan; filmovi su kao stvoreni da se pogledaju jedan za drugim.
Jedan je ovo od mračnijih filmova koje je vrijedno pogledati ako imate želudac za to.

(TRIPOD I ROUGEOVI POMOĆNICI)

(PRODUKT ŽENSKOG ATAVIZMA)

(DOKTOR TRIPOD:INKARNACIJA ROUGEOVE METAFIZIKE)

(PORIV !!NEKRO!!)

(SISANJE ISCJETKA)

(MUŠKO-MUŠKO)

(MUŠKO-ŽENSKO)

(SIMBOLIKA: LIMB)

(PERVERZIJA U ZRAKU)

(HOROR - MORAL BUDUĆNOSTI)

Oznake: Cronenberg, SF, 1970, 9/10

- 12:34 - Komentari (3) - Isprintaj - #

Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se